Het engels stamboek bellen maar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Het engels stamboek bellen maar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:45

Nu hebben wij een dekhengst afkomstig uit engeland gekocht waarvan de fokker zei dat hij een eeuwig deklicentie heeft.
Dit kunnen we echter niet vinden in het paspoort en zouden dus nu het welsh stamboek in engeland moeten bellen.
Nu is het zo dat ik wel engels kan alleen laat het straks nu net zijn dat ik dingen of niet weet hoe ze in het engels heten of ze vertellen mij een verhaal met moeilijk engelse termen erin :P
Dus hoe kan ik dat aanpakken of is er een bokker die me kan helpen

Pepper3

Re: Het engels stamboek bellen maar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:48

Of weet iemand waar ik het anders kan vinden in zijn paspoort

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:54

Ik neem aan dat je je hengst officieel hebt ingevoerd en dus ook hebt over laten schrijven naar het NL stamboek.
Je kan lijkt me dan bij het NL stamboek navragen a) of je hengst voor het leven is goedgekeurd in de UK en b) of die goedkeuring dan ook voor NL geldt, want of dat automatisch zo is zou ik niet durven zeggen.

Ik denk niet dat een deklicentie in het paspoort staat.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:17

TAO-->WPC

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:07

Ibbel schreef:
Ik neem aan dat je je hengst officieel hebt ingevoerd en dus ook hebt over laten schrijven naar het NL stamboek.
Je kan lijkt me dan bij het NL stamboek navragen a) of je hengst voor het leven is goedgekeurd in de UK en b) of die goedkeuring dan ook voor NL geldt, want of dat automatisch zo is zou ik niet durven zeggen.

Ik denk niet dat een deklicentie in het paspoort staat.

De hengst hebben we hier in nederland gekocht en is niet overgeschreven naar het nl stamboek dat heeft de vorige fokker nooit laten doen.
We hebben het bij het nl stamboek nagevraagd en die verwezen ons door om het na te vragen bij het engels stamboek.
De goedkeuring telt ook voor nederland alleen niet als we hem op laten nemen in het nl stmboek dan moet hij weer opnieuw gekeurd worden .

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:15

in het moederland is elke hengst die voor de dekdienst wordt gebruikt een soort basisboekhengst. Zo noemen we dat in Nederland. Als jouw hengst in het moederland een deklicentie heeft gekregen moeten ze die hier in Nederland ook accepteren. Als je je hengst stamboekhengst wilt laten worden moet je hem voorstellen op de centrale hengstenkeuring. Hengst wordt dan gekeurd op zijn exterieur en bewegingen. Ook zal hij door een dierenarts worden gekeurd. Als je hengst dan vervolgens wordt goedgekeurd heb je een goedgekeurde stamboekhengst. Dit hadden ze je bij het stamboek ook wel kunnen uitleggen volgens mij.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:02

@ patrick76 dankje voor de uitleg.

maar waar kan ik dat vinden dan dat hij een deklicentie heeft of moet ik dan naar het stamboek bellen in engeland

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:31

even een belletje naar het wpcs en kunnen ze je dat zo uitleggen of mail ze?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:29

inderdaad zoals cuneracobs zegt, even de wpcv bellen. Zij spreken gewoon Nederlands en kunnen je zeker verder helpen. Contactgegevens kun je vinden op de site van de wpcv

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:30

jelledaantje schreef:
@ patrick76 dankje voor de uitleg.

maar waar kan ik dat vinden dan dat hij een deklicentie heeft of moet ik dan naar het stamboek bellen in engeland

Als de hengst een licence heeft staat dat op pagina 2 van je paspoort. Engels paspoort welteverstaan. "Stallion licence nr" en als dat vervolgens ingevuld is, is plus de datum eronder en de handtekening van de secretary, is het OK.
Bij de Wpcv kun je hem zo op naam laten zetten, ad 2 tientjes meen ik, en een ned dekvergunning krijgen.
Nwpsc kan ook, kost iets meer, ligt er net aan waar je voor kiest.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:51

Ik zit bij het nwpcs en had het daar al nagevragen maar ze konden me daar niet helpen. nwpcv is toch een kleinere vereniging?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:12

Heb nogmaals in zn papoort gekeken en jawel wat een bokker hier al zei op de tweede bladzijde. haha dat bedoel ik nou met het niet kennen van moeilijke engelse termen en woorden.
In ieder geval bedankt ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:14

@ regtur We weten dat hij gewoon op naam kan gezet worden maar hij kan dus ook hier in nederland al gelijk een vergunning krijgen word hij dus niet opnieuw gekeurd daarvoor want dat zou jammer zijn als hij zn deklicentie kwijt raakt

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:40

De WPCV keurt en registreert volgens de regels van het moederstamboek in Engeland, het NWPCS heeft daar een Nederlandse draai aan gegeven en doet dingen soms heel anders.

Beide zijn erkende stamboeken. Kijk eens op de site van de WPCV, daar vindt je vast informatie die voor jou leuk en interessant na aanschaf van je 'Engelse' hengst.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:50

jelledaantje schreef:
@ regtur We weten dat hij gewoon op naam kan gezet worden maar hij kan dus ook hier in nederland al gelijk een vergunning krijgen word hij dus niet opnieuw gekeurd daarvoor want dat zou jammer zijn als hij zn deklicentie kwijt raakt

Hij kan zijn licentie niet meer kwijtraken. Bij het Nwpcs kun je overwegen om hem voor de hengstenkeuring te doen. Dit is een leuk en groots evenement. Wil je hem gaan gebruiken, dan kun je beter gewoon een basisboek licentie aanvragen. Dan heb je niet de teleurstelling van een "niet in het stamboekopgenomenhengst"te verwerken. In praktijk maakt het niets uit, alleen gevoelsmatig.
Doet jouw hengst het goed in de fokkerij, en is hij intussen niet helemaal bejaard, dan kan hij altijd nog voor de CHK.