Mijn veulen bestand tegen temperatuur -15??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jes_Lacoste

Mijn veulen bestand tegen temperatuur -15??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:54

Ik heb al eens een topic geplaatst of mijn veulen in de regen mocht..
Nu zit ik met de vraag of mijn kleine schat tegen een gevoelstemperatuur van -15 kan???

Het word vrijdag en zaterdag hier in Belgie zo koud, ik heb een stal maar die is niet helemaal dicht (vanboven met een V opening aan de deur).

Wat denken jullie?

Groetjes

Tooske

Re: Mijn veulen bestand tegen temperatuur -15??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:56

Als het een goed gezond veulen is wel hoor.
Ze kan in ieder geval schuilen das wel belangrijk.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:58

Ja hoor, daar kan een gezond veulen tegen. Als ze de hele winter al buiten staat, voldoende ruwvoer heeft en beschutting is er niets aan de hand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:00

Ze staat droog en uit de wind als ik het zo lees. Voer extra hooi en eventueel wat meer stro in de stal en het komt allemaal wel goed.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:04

daarom vind ik het dus belachelijk dat er zo vroeg in het jaar al veulentjes zijn maar goed.. ik zou t gewoon in de gaten houden idd meer stro.. dr bestaan wel schattige veulendekentjes :+

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 23:12

bedankt voor jullie reacties al! Nu ben ik al wat geruster.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:05

ikke129 schreef:
daarom vind ik het dus belachelijk dat er zo vroeg in het jaar al veulentjes zijn maar goed.. ik zou t gewoon in de gaten houden idd meer stro.. dr bestaan wel schattige veulendekentjes :+

het gaat hier wel over een veulen van bijna 7 maand ;)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:41

mee eens!
Ze staat nog 'ns onder een dak en lekker een laag stro..
gaat goed komen! ;)
Tooske schreef:
Als het een goed gezond veulen is wel hoor.
Ze kan in ieder geval schuilen das wel belangrijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:45

ikke129 schreef:

Waar slaat dat nu weer op

Onze ene merrie gaat een dezer bevallen en verloopt al jaren goed. Idd bij extreme koude een veulendekje om, maar vooral de merrie goed voederen; Beweging geven in de binnenbak en ze staan ook groot (stal van 5x5)
En eens alles ontdooit gaan ze gewoon de wei op

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:34

ShiningStar1 schreef:
ikke129 schreef:

o dat wist ik niet :o sorry

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:57

ikke129 schreef:

o dat wist ik niet :o sorry

hehe da's niet erg ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:33

Mijn hafs staan nu ook binnen, maar de bovendeur blijft open (die gaat alleen dicht bij extreme noordoostenwind, als het binnen gaat tochten). Wel goed het drinkwater nakijken, deze morgen en eergisteren stond er bij ons een laagje ijs op.
En voor de rest: hafjes staan in Oostenrijk in de bergen, in de sneeuwstorm. En daar moeten ze dan ook nog eens zelf hun voedsel bij elkaar zien te scharrelen, dus ze kunnen wel tegen een stootje.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:20

Een haf veulen van 7 maand redt zich prima met deze temperaturen. Als ze maar een schuilmogelijkheid en vers ontdooid water tot hun beschikking hebben.

Ik heb ook een veulen van die leeftijd en die heeft een hele dikke dichte vacht. Toen ik vanmorgen aankwam lag ze zelfs lekker in de sneeuw..nee koud heeft ze het niet. ;)

lordus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:40

wij vonden het thuis ook koud en hij had niet egt een dikke vacht voor de tijd van het jaar dus hebben onze twenter een dun dekentje opgedaan ze staan in hit actieve stal en de sukkel gaat steeds in de sneeuw liggen in plaats van in stal(terwijl de ijspegels aan zijn buik, benen & hoofd hangen wat erg pijnlijk was en je kon het er niet af halen dat deed nog meer pij), en me moeder vond het zielig := oh ja het is wel een kruising paint x haflinger

A1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:16

Ja hoor, red zich prima lijkt me.
Inderdaad wanneer het paard gezond is, (schuil)stal heeft en genoeg water/voer tot zijn beschikking heeft, lijkt me het geen probleem. :)