Afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:43

Het lijkt mij niet persé nodig om een veulen af te spenen, waar kiest iedereen (Of in iedergeval van wat ik meekrijg) er toch voor om dit te doen?
Wat zijn voor en nadelen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:47

Afspenen doe je vaak omdat de merrie opnieuw drachtig of omdat ze zo snel mogelijk weer gereden moet worden. Tegenwoordig staan de paarden op stal en krijgen de merrie's ook niet echt genoeg voedingsstoffen binnen waardoor het veulen word afgespeend. Dus voordeel is dat je meer met de merrie kan dien. nadeel als je het te vroeg doet een in mijn ogen zwakker veulen krijgt en de merrie minder word.

Debbie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:12

ook als je het veulen wilt verkopen is het belangrijk dat ze zonder elkaar kunnen. Wij hebben ons veulen nu afgespeend en ze staan wel een stukje van elkaar, maar als het veulen naar buiten gaat, hinnikt ze altijd nog even naar haar moeder, en andersom. ook in de wei verdedigt haar moeder haar tegen de anderen, heel leuk om te zien. het veulen is het nu gewend en vind het niet meer erg. ze loopt al goed mee aan het halster en is hardstikke braaf =D

fjordnina

Re: Afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:38

Het veulen afspenen is in zoverre nodig dat wanneer een merrie niet opnieuw gedekt wordt de merrie het veulen blijft accepteren.

Op het moment dat een merrie opnieuw drachtig is zal het veulen tussen de 9e en 10e maand afgestoten worden.

Mensen halen het veulen vaak eerder weg omdat we de merrie wat meer rust willen gunnen of vanwege verkoop, of omdat er weer mee aan het werk gegaan wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:23

De hengstveulens worden gespeent en gaan aan het einde van het seizoen naar een opfok. De merrieveulens blijven bij de merrie totdat de merrie het veulen niet meer duld. Overdag blijft het veulen dan met de moeder is de bestaande groep en in de nacht beiden een aparte box.
Geen problemen met spenen hierdoor.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:29

Ik heb ook geen problemen met afspenen hoor. Mijn merrie loopt in de sport. Ook op het moment dat ze een veulen aan de voet heeft.
Dat wil dus zeggen dat ze vanaf het begin er aan gewent raken soms van elkaar gescheiden te zijn. In het begin is dat hooguit 5 minuten. Maar na 5 maanden kan ik rustig met de merrie op wedstrijd gaan. En als we dan 2 of 3 uur weg zijn geeft dat geen problemen. Daardoor wordt het uiteindelijke afspenen ook eenvoudiger.
Ik heb zelf niet de mogelijkheid om de merrie in een grotere box te laten staan zodat het veulen er bij zou kunnen blijven. Meestal kijk ik wat de merrie aangeeft. Dit keer was na 5 maanden de verhouding tussen moeder en zoon al niet geweldig. We hebben het gerekt tot 5 en halve maand. Maar toen was het echt geen doen meer!

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:55

Op onze Stoeterij worden de veulens afgespeend als ze 5 á 6 maanden zijn. Onze ervaring is dat je het beter in één keer goed kan doen.
Sommoge mensen menen dat je beter de merrie en veulen kan laten wennen aan het afspenen? Nou, nee dank je. De merrie kan er zelfs een uier ontsteking van krijgen.
Dus wij kiezen zelf het moment van afspenen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:13

Waarom kan je juist dan een ontstoken uier krijgen Rijthof?