commentaar na scheren van shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariellekyra

commentaar na scheren van shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:59

Ik heb (binnen) op stal een shetje staan samen met een grote en die begin november laten scheren omdat hij constant nat op stal stond. Hij heeft in het begin een regendeken opgehad en toen het wat kouder werd is dat aangevuld met eerst 1 en daarna 2 fleecedekens. Hij heeft net na de kerst een lekkere dikke 300 gr regendeken opgekregen en voelt zich helemaal geweldig. Nu krijg ik vanmorgen een telefoontje dat hij er niet lekker aan was en krijg zelfs het verwijt dat ik hem nooit had moeten laten scheren en dat 1 november ook veeeeel te laat zou zijn geweest.
ik begreep van een aantal ruiters dat ze in november hum paard zelfs voor de 2e keer moesten scheren dus Wat vinden jullie?
Ben ik echt zo'n slechte baas dat ik in november mijn shet die nat van het zweetop stal stond heb laten scheren?
Ze hebben inmiddels een extra deken bij hem opgedaan mocht het de kou zijn( het heeft amper gevroren vanacht) en ik ga vanmiddag eerder naar huis om hem te temperaturen. hij eet en drinkt gewoon en is ook niet verkouden. hebben ook al aantal keren met dierenarts overlegd en die heeft geadviseerd hem in de gaten te houden en we bellen eind van de dag nogmaals om te overleggen of ze er wel of niet bij moet komen nog.

upendo

Re: commentaar na scheren van shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:01

Nee hoor, als jij ziet dat hij goed in zijn vel zit, waarom niet?
Wij hebben de shet ook geschoren en opeens bleek het een heel actief dier te wezen. :D

Maar waar heeft hij last van?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:28

In November te laat wezen met scheren is dikke onzin.

Ik heb mijn shet zelfs begin december nog geschoren. Niks aan het handje.

Het is logisch dat je stalgenoten al voor de 2e keer moeten scheren. Die zijn veeel vroeger begonnen en die wintervacht was dat moment nog niet volledig ontwikkeld, dus dat omt komt gewoon weer terug. Weliswaar niet volledig maar wel iets, en dan zal je inderdaad een 2e keer moeten scheren.

Maar wat is er precies met de shet? Niet lekker is breed begrip.

Zou vanmiddag wel even checken hoe die onder de deken aanvoelt. Kan best dat het daar nu iets te warm onder heeft en daardoor niet lekker is. (is maar optie, kan natuurlijk ook iets anders wezen)

mariellekyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:45

Hij wilde dus vamorgen niet opstaan en bleef in de hoek van de stal liggen. ze hebben hem toen wel overeind gekregen
en toen stond hij beetje te knikken op zijn benen.
Vervolgens heeft hij een extra deken opgekregen.
Hij eet en drinkt gewoon en mijn vriend is er bij wezen kijken en hij is wat loom maar oogt niet super ziek.
moeten hem even goed in de gaten houden en als het morgen niet beter is komt de dierenarts langs.
ik ga zo naar huis en even zijn temperatuur opmeten.
Maar dan weet ik voor mezelf dat ik er niet slecht aan heb gedaan want hij voelde zich helemaal
top nadat'ie geschoren was

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:54

ik zeg misschien nu iets geks (schiet me zo te binnen nu ik dit lees), heeft hij het misschien niet te warm?
Als de paarden het warm hebben bewegen ze ook niet heel veel.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:00

lijkt me echt niet dat t door t scheren komt hoor, kan het te warm of te koud hebben, maar kan ook een koliek aanval hebben.. mest hij wel normaal? normale temperatuur/ hartslag/ ademhaling?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:07

hermlein1989 schreef:
ik zeg misschien nu iets geks (schiet me zo te binnen nu ik dit lees), heeft hij het misschien niet te warm?

Als hij het zo warm zou hebben dat ie er niet lekker van is, dan zal het diertje toch ook erg moeten zweten.

Koud onder een 300 grams deken, op stal, lijkt me echt stug. Denk dat het diertje heel ergens anders last van heeft. Luister maar gewoon naar het advies van de DA en laat je stalgenoten maar kletsen want dat soort "diagnoses" heb je echt helemaal niks aan.

Zo wie zo nooit te veel aandacht besteden aan mensen die denken wel even voor DA te kunnen spelen. Iemand die echt verstand van paarden heeft, gaat echt niet zo snel roepen dat ie precies weet wat er aan de hand is als een paard zich niet goed voelt.

Naar wat je hier omschrijft kunnen het 1001 dingen zijn. Als het niet snel beter gaat, laat dan de DA er maar op los.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:45

'Ziek' van een deken heb ik nog nooit van gehoord, en ook omdat hij zich al ruim 2 maanden lekker voelt terwijl hij geschoren is lijkt het me niet dat het daarmee te maken heeft?

DancingLegs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

Hey (:
Ik heb ongeveer 3 weken gelden mijn shetlandertje ook geschoren,
want ik rij er aangespannen mee dusja je galopeerd 1 maal en je pony
zit al direkt onder het zweet,
dus ik vind het heeel normaal dat je een shet scheerd,
waarom zouden sportpaarden geschoren mogen worden en shetlanders dan niet? :7
En nu zit (bijna) iedereen te zagen in een topic op Horse Tycoon dat ze niet netjes geschoren is,
maar ik denkt nu toch wel dat ze het allemaal zelf niet kunnen dus dat ze hun mond moeten houden.
xxx

_SEUS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:14

hoihoi! Mijn shetlanders zijn ook geschoren, in november en dit jaar in oktober. Geen enkel probleem ook onder een deken en ze voelen zich super, we werken ook hard met ze en het was gewoon niet meer te doen om daarna anderhalf tot twee uur uitstappen, ze voelden zich echt niet gelukkiger met die dikke vacht. Ook ik heb vorig jaar toen ik ze voor het eerst geschoren had ook commetaar gekregen omdat mensen het blijkbaar wel normaal vinden als je een haflinger scheerd (wat ook een koudbloed is en ook niet officeel voor de sport gefokt is en om te scheren) maar een shetlander is dan weer anders. Onzin, dat je een slechte eigenaar bent! Vind dit juist veel eerlijker voor je pony

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:10

hermlein1989 schreef:

dat was mijn eerste gedachte ook

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:16

je hebt juist goed gehandeld hoor,

het kan toeval zijn nu, maar mischien heeft je paardje het inderdaad te warm, paarden hebben het echt niet snel te koud,
en de deken (s) zijn in mijn ogen meer als genoeg,

heeft je paardje gisteren mischien hard moeten werken, en hem te snel op stal gezet mischien ?

succes, maar het ligt egt niet aan jou en het scheren

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:31

Ik vind ook begin november scheren niet te laat.. ;) Heb die van mij niet geschoren, maar ze heeft wel een deken op, krijg ik ook steeds ontzettend veel commentaar op.. Ook mijn pony was laatst niet goed in orde. Ik kwam 's middags op stal, ze lag en wou ook niet opstaan. Toen ik haar in de benen had geholpen kon ze amper staan en wou niet eten, terwijl het normaal nogal een vreetgraag is }> Direct naar de dierenarts geweest natuurlijk en die zei na wat onderzoekjes, dat ze koliek gehad had. Na wat medicijnen (weet niet precies wat hoor :P) is ze weer super in orde! :) Wil niet zeggen natuurlijk dat dat bij jouw pony ook aan de orde is, maar ik zou hem wel even in de gaten houden ;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:36

idd heeft ie het niet te warm. Paard van mijn zusje wou vorige winter ook opeens niet eten en stond met zn hoofd net boven de grond heel zielig te zijn. Hij had een winterdeken en staldeken op. Dekens er af gehaald en na 10 min voelde hij zich weer kiplekker. Toen hebben we m een deken minder opgedaan.

November scheren is niet laat hoor dus daar kan het denk ik niet aan loggen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:19

De conversatie bij ons op stal ging ongeveer zo. Wij waren de geschoren shet aan het inpakken, omdat ze het na 1 nacht (-18) koud had.

S(talgenoot): ben je ze aan het inpakken _O-
W(ij): jep. We hadden haar geschoren aangezien ze minimaal 4 x pw 7 a 8 km naast de fiets loopt in draf of galop en ze het met haar wintervacht niet trekt. De overige dagen loopt ze aan de longe.
S: wie scheert er dan ook een shetlander :x :x :x dat zijn winterpony's 8)7 die hoor je niet te scheren.....tja als ze nou nog wat deed...
W: commentaar of we wel of niet moeten scheren heb ik niet om gevraagd ;) hoef je dus ook niet te geven
S: *stil*

Het is een vreemd gezicht om 4 kwpners dekenloos in hun wintervacht te hebben en de shet geschoren onder een deken. Maar ze voelt ze zich goed nu de vacht er af is. Ze is rete fanatiek en enorm opgebloeid. Op de ene dag na geen moment spijt van gehad. De dag er op konden we alle poespas er af halen en haar onder haar normale deken zetten.