vraag; ons fries veulen (nu 8 maanden)heeft een maand geleden flink diarree gehad. nu krijgt ze volop kuil en 2 kg gewone bix per dag. ze word al sterker maar gaat zo langzaam(het groeien)wat zou ik haar extra kunnen geven.
hoe zit het met een zoutblok bij veulens. ze heeft er geen maar als ze even in een andere stal staat likt ze zich helemaal gek aan dat ding.
ik zou het veulen gewoon veulenbrok voeren en geen zoutblok in de box hangen daar blijven ze van likken soms hele brokken eruit happen omdat het een vreemd anders smaakje is en leuk om de tijd te doden op stal. In veulenbrok zit alles wat een veulen nodig heeft en is ook wel de beste voeding voor zo'n jong dier.
Als mijn veulens volop kuil krijgen ze ook dunne mest, ik geef ze kuil en hooi zodat het wat in balans blijft en het werkt perfect verder zou je eens een vitaminespuit kunnen geven. Dan weet je zeker dat ie genoeg krijgt in een goede dozering. Succes met je veulen.
Navayo
Geplaatst: 13-02-10 22:09
Zoutlik is inderdaad heel gevaarlijk voor met name de hengstveulens. Ze kunnen daar ernstige diaree van krijgen!