Kan merrie iets overhouden van een zware bevalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Kan merrie iets overhouden van een zware bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:53

hallo

In één van mijn curcussen heb ik gelezen dat sommige vrouwen bv een scheef bekken overhouden of dergelijke na de bevalling.

Nu vroeg ik me af of dit ook bij paarden kan? Heeft er iemand ervaring met een merrie die nooit meer dezelfde is geweest als voorheen?

Nu rij ik ook enkele jonge merries die toen ze 4 jaar werden al hun eerste veulentje hadden. Enkelen lopen wel goed scheef, anderen minder. Gewoon veel werken en je krijgt ze wel beter, maar zou die scheefheid het gevolg zijn van hun bevalling?

Sjolvir

Re: Kan merrie iets overhouden van een zware bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:56

Ook een paard kan allerlei afwijkingen overhouden na een bevalling.
Van scheef tot klemgezeten zenuwen.. en andere ellende, fokken is dan ook net zoals de rest van het leven niet zonder gevaar.

Scheefheid kan zijn door veulenen, echter ook door legio andere oorzaken. En lopen ze scheef door scheef gereden, of zijn ze ook echt scheef gebouwd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:56

Ja, een merrie kan zeer zeker blijvende gevolgen overhouden van een bevalling.
Ik heb bij mijn merrie de Osteopaat laten komen om de rug na te laten kijken, voordat ik er weer op ga stappen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:59

Ik heb een keer iemand gehoord waarvan de merrie verlamde achterbenen had over gehouden aan een zenuwblokkade door de bevalling, merrie moest ingeslapen worden

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:02

Sjolvir schreef:
Ook een paard kan allerlei afwijkingen overhouden na een bevalling.
Van scheef tot klemgezeten zenuwen.. en andere ellende, fokken is dan ook net zoals de rest van het leven niet zonder gevaar.

Scheefheid kan zijn door veulenen, echter ook door legio andere oorzaken. En lopen ze scheef door scheef gereden, of zijn ze ook echt scheef gebouwd?

Toen ik ze zadelmak maakte liep een merrie al zeer scheef an de longe. Tijdens het rijden was het niet beter. Ze liep zeer stijfjes.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:05

Heb regelmatig gehoord, en helaas meegemaakt, dat merries zich kapot hadden gewerkt tijdens de bevalling, éen merrie had zelfs een achterhandverlamming, zij heeft het dus helaas niet gehaald. Maar dat zijn gelukkig uitzonderingen. Over het algemeen, mits goed begeleid, gaat het gewoon goed. Dat je een merrie na de bevalling rustig aan weer aan het werk zet spreekt voor zich. Wacht hier overigens niet te lang mee, na enkele dagen kan je de merrie gerust dagelijks een rondje of 5 à 6 rustig aan de longe laten draven, dat helpt zelfs om weer op 't gemakje in conditie te komen. Na een week of twee kan je dan alweer een rustig buitenritje van een half uurtje rijden. Probeer vooral de stelling en buiging te trainen, zonder te gaan wringen. Het is echt een kwestie van ontspannen oprekken. (Bijkomend voordeel is dat je veulen zonder stress afgespeend wordt tegen de tijd dat dat nodig zou zijn. Hij/zij is namelijk van klein af aan al gewend dat mama wel eens weggaat. Maar dat is wel heel erg offtopic ;-) )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:21

F-AM -> KS

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:49

Beschadiging in de lendenen, beschadiging in de rugwervels, ....
Maar ze kunnen door vele andere oorzaken ook scheef worden. Vastliggen in de stal bijvoorbeeld....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:52

Ik heb een mini appaloosa onder mijn hoede, Trix. Trix heeft al meerdere veulens gehad, en eigenlijk altijd goed gegaan. Het veulen waar we ons zo op hadden verheugd was klem komen te zitten, en we kwamen er te laat achter. Gelukkig waren we er op tijd bij voor Trix. Het veulen hebben we eruit moeten laten zagen. Hij was wel al los gekomen zeg maar, maar lag met zijn voetjes verkeerd, en daardoor gestorven (zuurstofgebrek).
Enyhoew, om terug te komen op je topic, Trix heeft last van haar achterbenen. T veulen is ergens van eind april geweest, en nog loopt ze raar. Dierenarts heeft ernaar gekeken, maar kon er niet veel van maken, en ze loopt er nog mee. Zelf heeft ze er niet zoveel last van, ze loopt alleen scheef.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:42

Mijn beide merries hebben een blessure van de bevalling opgelopen. De een een scheef bekken, de ander zit vast in de lendenen en knikt iets door in de rechterheup.

Het scheve bekken is opgelost. De merrie met de lendenen nog niet. Wat dat betreft is die sneeuw wel lastig, ik kan al 3 weken niks aan longewerk doen. Kan het alleen maar los masseren en dat is ook geen pretje als je dat buiten moet doen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:12

Silly1972 schreef:
Ik heb een keer iemand gehoord waarvan de merrie verlamde achterbenen had over gehouden aan een zenuwblokkade door de bevalling, merrie moest ingeslapen worden

Dat had mijn merrie ook ten gevolge van een veel te zware bevalling en een veulen wat enorm groot was echt klem zat.
Het veulen is tijdens de geboorte al overleden, en de merrie moest ook vanwege kruisverlamming ingeslapen worden.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:30

helaas heb ik hier ook een voorbeeld van wat er kan gebeuren door de dracht staan. Onze oude merrie heeft door meerdere zware drachten bij haar laatste dracht een verscheuring van de buikplaten overgehouden. Zij heeft het wel gehaald maar haar buik ziet er niet meer uit, al haar organen hangen zeg maar een paar etages lager dan ze zouden moeten...Momenteel gaat het supergoed met haar, ze wordt zelfs weer af en toe gereden en is dan superfris toch blijft het opletten dat de buikplaten niet weer verder scheuren.
Onze andere merrie had na haar zware bevalling een scheef bekken, dit is inmiddels rechtgezet en zij is weer ok.