Fok vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Fok vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 14:20

Hallo,

Ik heb een 19 jarige welshK merrie.
In het verleden heeft ze 4 veulens gehad. Nu zit ik me te bedenken of ik haar dit seizoen zal laten dekken of niet.
Allereerst heb ik hier geen ervaring mee, wel sta ik op een pensionstal waar ze me willen/kunnen begeleiden.
Nu vraag ik me af waar je allemaal op moet letten, zoals wat zijn de kosten voor het dekken, enten van veulen DA bij de geboorte opname in het stamboek.
Al dat soort dingen. Is het wel verstandig om een 19 jarige merrie te laten dekken.
Wie kan me helpen antwoorden op deze vragen te krijgen.
Kwa afstamming is het zeker intressant om te doen haar vader is namelijk Oakley (c) bubbling bobbety. en ze is een halfzus van Speyksbosch Nando..
Alvast bedankt!!

lianne125

Re: Fok vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:11

ik heb mijn merrie vorig jaar ook laten dekken en de kosten kwamen totaal al gauw op een 800 euro. het gaat hier om een goedgekeurde ponyhengst. verder als de merrie al veulens gehad heeft en zelf in prima conditie is denk ik dat het wel gewoon kan. laat je wel heel goed adviseren wat betreft de hengstenkeuze.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:20

Bedankt voor je antwoord!
Iemand anders die zijn/haar ervaring nog wil delen of het met een 19 jarige nog kan en wat je aan kosten ong. kwijt was?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:20

Als een merrie op 19-jarige leeftijd nog geen veulens gehad zou hebben, is het af te raden. Maar als ze eerder veulens gehad heeft, is het vrijwel nooit geen probleem mits ze zelf nog in een goede conditie is en niets mankeert.

Verder is kosten heel moeilijk te bepalen om te zeggen.
Inschrijven in stamboek is bij elk stamboek anders qua kosten. Laat je je merrie scannen (zeker wel aan te raden!) en wat is het dekgeld van de hengst die je wilt?

We hebben ooit een Friese merrie op stal gehad, die was (dacht ik) 21 en heeft nog een heel leuk veulen, zonder problemen gehad!

Dus ook een beejte naar je eigen merrie kijken of ze nog in prima conditie is. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:30

Als je merrie qua conditie goed is en binnenin is alles in orde kan het nog best, zeker gezien de geschiedenis dat ze al eerder veulens heeft gehad.

Wat de kosten zijn is moeilijk te schatten, waarschijnlijk moet je op het volgende wel rekenen:
De kosten van de DA om te controleren of alles in orde is.
De kosten van de dekking, bij ponyhengsten tussen de 300 en 400 euro.
Als het geen natuurlijke dekking betreft komen er nog kosten bij voor het insemineren (opvoelen door DA, etc).
Als je merrie gedekt of geïnsemineerd is na 18 dagen weer de kosten van een DA om een scan te maken.
Is het niet gelukt nogmaals de kosten van je DA om op te laten voelen etc en eventueel na 18 dagen weer een scan.
Dan moet je ervan uitgaan dat alles goed verloopt en je verder geen DA meer nodig hebt.

Inschrijven/schetsen e.d. voor het stamboek zijn kosten die je makkelijk bij het stamboek op kunt vragen. Deze zijn per stamboek namelijk anders.

De kosten voor entingen zijn net zo duur als die voor je merrie.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:17

Mijn merrie(new forest pony) is nu drachtig en word dit jaar 19. Dracht verloopt zonder problemen. Zeker omdat jouw merrie al eerder veulens heefd gehad, moet het geen probleem zijn. Laat haar eventueel voor de zekerheid nakijken door de DA.

Wat betreft de kosten kunnen erg verschillen, waar je aan moet denken zijn:
-Dekking, afhankelijk per hengst.
-Evebtueel verblijf bij de Hengst, afhankelijk per hengstehouder.
-DA kosten (scannen op 18 dagen (dracht) en 35-40 dagen (tweeling), eventueel extra scannen met KI), Per DA verschillend.
-Eventueel extra enting en ontwormen (merrie) 1 maand voor uitgerekende datum.
-Merrie brok, laatse 3 mnd van de dracht en zoog periode.
-Eventueel veulenprik als veulen geboren is en nalaten kijken door DA.
-Extra bodembedekking als het veulen er is.
-Inschrijving veulen stamboek en chippen, per stamboek verschillend.
-Eventueel keurings kosten, per stamboek verschillend.
-Enting en ontworming veulen.

Denk dat als je tussen de €750 en €1000 euro uitgaat (Bij een Pony) zit je aardig goed, uitgaande van een probleemloze dracht en bevaling. Denk ik. Dit is in ieder geval wat ik ongeveer kwijt was de vorige keer. Hou het nu bij. Ik zit nu op €465,- met bijna 8 mnd dracht.
Je zou eventueel bij het stamboek en DA na kunnen vragen wat bij hun de kosten zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:02

Idem dito verhaal als Conejo :+ , met daarbij opgemerkt dat merriebrok ter vervanging is van je gewone brok, dus qua kosten scheelt dat je niet zoveel extra.

Verder:
* moet je je stalhouder vragen of hij extra kosten in rekening brengt, je weet maar nooit!
* onvoorziene kosten als er iets misgaat (hou een leuke spaarrekening achter de hand)
* kun je het allemaal zo duur maken als je zelf wilt. Gebruik van birthalarm (huur ca 7 euro per dag) gedurende een aantal weken, als je pech hebt, cameratoezicht (huur of aanschaf), veulenbrok.
* en daarna, indien het veulen niet voor verkoop bestemd is: een opfokplaats tot 3 jaar (50 - 150 euro p/m) of andere stalling met alle kosten van dien.

Wil je een Welsh NWR hengst of een ander ras? Kosten lopen best nog wel uiteen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:02

Gem Je hebt idd gelijk meestal geef je merrie brok ipv gewone brok, maar ik geef het extra, gewone brok zit bij ons in het stal geld en om het niet te ingewikkeld te maken doe ik het zo. Vorige keer ook zo gedaan en ging prima. (wel word de gewone brok wel iets minder en muslie ook) Rest is idd een goed aanvulling die ik veregten was.