Haar afstamming is Jashin (v. Le Faquin) x ster v. Apalatin x ster v. Fresco x ster v. Nicolas xx x ster v.?. Zij is bijna 50% engels volbloed. Hier enkele gegevens uit het keuringsrapport van 1985. Het commentaar was Rijtypische merrie, die wat gespierder moest met voldoende bewegingen. Bijna alles was goed (type,schoft, rug, croupe,benen, stap en draf), de hals was armgespierd, de schouder was goed maar duidelijk steil, de lendenen waren armgespierd. Indien de eigenaar destijds terug de ring in was gekomen, had de merrie het sterpredikaat gekregen (en ja, dat weet ik 100% zeker). Zij hebben dat niet gedaan en zijn naar huis gegaan.
De merrie is nu nog keihard op de benen. Zij is een hele vriendelijke merrie, maar wel erg heet en snel onrustig. Dus bij voorkeur geen hengst die erg moeilijke karakters fokt. Tot nu toe heeft zij 14 veulens gehad van een eigen hengst (Samber x Maykel), 1 van Nepal en 1 van Jet Set D (dit jaar). De veulens waren over het algemeen chique, hoogbenige veulens. De halzen waren wel vaak aan de korte kant, maar dat kan ook aan de hengsten hebben gelegen. De gangen zijn ook voldoende bij alle nakomelingen, ze hebben allen veel springvermogen en het zijnleuke sportpaarden.
Ik wil voor haar een springgefokte hengst nemen, die in ieder geval wat meer wat meer elasticiteit geeft en een goede lendenpartij heeft. De voorkeur gaat uit naar een niet al te dure hengst. Zelf heb ik mijn oog laten vallen op Carry Wind, holsteiner hengst, Corrado I x Locato x Rocco, voornamelijk omdat ik vond dat de bloedlijnen goed op elkaar aansloten en hij naar het schijnt elastisch is. Echter dan wordt het een Register A veulen. Verder hebben we gekeken naar Orion Fortuna, Ohorn en Equador.
Wat voor hengst zouden jullie voor deze merrie kiezen en wat vinden jullie van Carry Wind (zie www.watermolen.net)
Hier enkele foto's: