[TI] Twee hele zieke tinkers binnen 1 week...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Twee hele zieke tinkers binnen 1 week...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:59

Vorige week maandag at Diva haar bak voer niet leeg, liep ervan weg en ging binnen staan.
Niet het normale gedrag van Diva....
Hele gedrag was nog te vaag om direkt de veearts te laten komen maar voldoende om mij extra allert te maken.
Volgende dag was Diva nog duffer en at ze wéér niet. Heb toen wel direkt de dierenarts gebeld. Zij constateerde een verhoogde ademhaling en een verhoogde hartslag(52). Verder klonk alles wel goed en wat er goed uit moest zien, zag er goed uit.
De volgende dag was Diva, ondanks AB en koortsremmer nog zieker, de 41 graden koorts werd nét niet gehaald. 40.1!!
Weer de dierenarts laten komen.
Die heeft bloed afgenomen en weer medicijnen gegeven.
Hij merkte wel op dat alles leek op een viraleinfectie en dat die uitgeziekt moet worden, zijn geen medicijnen tegen.
Diva heeft echt hele slechte dagen door gemaakt, pas vandaag kan ik zeggen dat ze weer bijna de oude is, heeft al het voer ook weer op gegeten.
Maar nu is Ruby ziek!!!
Vanmorgen nog enige twijfel, vanmiddag was die weg!!
Ruby heeft een temp van 39.9, ook veel te hoog dus!!!
Dierenarts hoorde longen die niet klinken zoals ze moeten klinken, pompende ademhaling en verhoogde hartslag.
Ook Ruby heeft AB gekregen en een koortsremmer(wat overigens een heek gevecht was, ze liet zich niet zonder slag of stoot prikken)'
Ruby is drachtig, nu 7 maanden, en loopt door de hoge koorts dus de kans op het vergooien van het veulen. Daarbij klinken de longen niet goed dus een bacteriële longontsteking licht op de loer.
Morgen- en overmorgen krijgt ze weer AB en metacam, tegen de koorts.
Dierenarts was wel enigszins verbaasd, paarden die 24/7 buiten lopen en dan zó ziek zijn.
Komen ook niet in aanraking met andere paarden.
Feit is dat het een besmettelijk virus is!!!

Baal hier enorm van. Heb al mijn hele leven paarden, nooit ziek en nu in 1 week 2 paarden die echt heel ziek zijn/geweest.
Blêh!!!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:04

Wat vervelend zeg :(:) Sterkte ermee, hoop dat je tinkies snel weer beter zijn!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:09

He bah :( Heel veel sterkte met je paarden. Niks aan. Als het niet goed gaat met je beesies voel je je zelf ook niet lekker.
Ik ga voor je duimen!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:11

Wat vervelend zeg! Hopelijk gaat het goed met het veulen. Inderdaad raar de je paarden zo ziek zijn terwijl ze dat alleen kunnen worden door middel van besmetting.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:14

Wat naar Diva, hopen dat ze snel allebei weer gezond zijn :(:) :(:)

Een virus hoeft niet alleen van paard op paard over te gaan, het kan ook via de lucht, of door derden... Feit blijft echter wel dat jouw meiden er nu mee zitten :(:)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:20

Ik heb hier een merrie gehad die 6 weken voor de uitgetelde datum stond met 40,9 koorts! Heeft 4 weken hoge koortsen gehad en werd dagelijks rechtstreeks in de ader gespoten. Ik kan je vertellen dat er een gezond veulentje is geboren, 7 weken later! Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen. Sterkte met je paarden. :(:)

Whis_Serada

Re: Twee hele zieke tinkers binnen 1 week...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:27

Kan het niet die AM ziekte wezen van die ??

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:49

Heel veel sterkte,hoop dat ze er goed doorheen komt.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:55

Wat naar voor je paardjes en inderdaad vreemd dat ze een virus hebben opgelopen zo op het land ,ik hoop dat ze snel herstellen en dat de dracht verder goed verloopt.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:57

Jeetje wat erg joh, ik hoop dat ze snel opknapt!

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:08

vervelend dat ze nu om beurten ziek zijn, veel sterkte toegewenst

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:10

TJonge wat vervelend, en raar ook idd! Veel sterkte en beterschap voor je paardjes! :(:)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:11

Poeh wat vervel, veel sterkte voor jou en beterschap voor je paardjes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:13

Whis_Serada schreef:
Kan het niet die AM ziekte wezen van die ??

Is geen AM.
AM is bijna altijd dodelijk binnen de 24 uur.
Op Medische is een groot topic over AM.

Heel veel sterkte en laat ons weten wat het geweest is.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:27

Jeetje wat vervelend.
Hoop dat ze snel beter zijn en het allemaal goed komt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:24

jeetje wat rot?

al gecontroleerd op baarmoeder ontsteking? zou zeker even een scan maken of het vruchtwater nog schoon is. (evt. hebben ze daar namelijk medicijnen voor en dan haalt het veulentje het alsnog)

andere reden kan zijn, klinkt heel hard, sterfte van het veulen met gevolg een baarmoeder ontsteking...

in beide gevallen zou ik een scan laten maken. (van buitenaf)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:52

draaakje schreef:
jeetje wat rot?

al gecontroleerd op baarmoeder ontsteking? zou zeker even een scan maken of het vruchtwater nog schoon is. (evt. hebben ze daar namelijk medicijnen voor en dan haalt het veulentje het alsnog)

andere reden kan zijn, klinkt heel hard, sterfte van het veulen met gevolg een baarmoeder ontsteking...

in beide gevallen zou ik een scan laten maken. (van buitenaf)

Aangezien Ruby exact dezelfde verschijnselen heeft als Diva, gaan we hier niet vanuit.
Voorlopig houden we het op een viraleinfectie waar hard tegen geknokt moet worden. Gelukkig eet Ruby(nog?) wel, Diva deed dit niet.

gitje65 schreef:
Ik heb hier een merrie gehad die 6 weken voor de uitgetelde datum stond met 40,9 koorts! Heeft 4 weken hoge koortsen gehad en werd dagelijks rechtstreeks in de ader gespoten. Ik kan je vertellen dat er een gezond veulentje is geboren, 7 weken later! Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen. Sterkte met je paarden. :(:)

Dat geeft mij weer een beetje moed.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:14

Diva ik hoop voor je dat alles goed gaat en ze snel weer helemaal beter zijn. Heb je nog meer paarden? Misschien kunnen ze uit voorzorg medicijnen krijgen omdat het zo besmettelijk is?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:21

Nee, ik heb alleen Ruby en Diva.
In dit geval zijn dat er genoeg......

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:59

Jee wat is dat schrikken zeg!

Maar houd moed! Mijn friese merrie heeft vorig jaar heel veel antibiotica gekregen. Heeft droes gehad, hele hoge koorts, uierontsteking en ontsteking in haar been.... Ze heeft maanden op antibiotica gestaan, maar mij wel een prachtig gezond veulen gegeven!
Dus het kan wel! Verwerpen hoeft niet!

Heel veel sterkte!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:27

Dat is schrikken, hoop dat het ongeboren veulen geen nadeel ondervindt.
Zal duimen dat er binnenkort 3 gezonde paardjes bij je staan.

Grz Sabina

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:31

Lucy_1 schreef:
Jee wat is dat schrikken zeg!

Maar houd moed! Mijn friese merrie heeft vorig jaar heel veel antibiotica gekregen. Heeft droes gehad, hele hoge koorts, uierontsteking en ontsteking in haar been.... Ze heeft maanden op antibiotica gestaan, maar mij wel een prachtig gezond veulen gegeven!
Dus het kan wel! Verwerpen hoeft niet!

Heel veel sterkte!

Die heeft het ook voor d'r kiezen gekregen.....

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:37

Ook mijn paard stond tweede kerstdag ineens met dezelfde symptomen. Niet willen eten, voor zijn doen veel te lief en de termometer gaf 40,8 aan. Na koortsremmer even gezakt, maar 's avonds weer 40,4 en trillen op zijn benen.
Gelukkig ging hij de dag erna weer wat eten, maar sinds gister eet hij pas weer zijn kuil/hooi helemaal op, hiervoor ging het per beetjes met lange tanden.

Dit was ook zeer besmettelijk, want binnen een paar dagen stonden er nog meer paarden op stal met dezelfde symptomen. De laatste die ziek is geworden is nu al 4 dagen terug, hopen dus dat het daarbij blijft.

Maar ik denk dan toch dat er een virusje heerst.

Heel veel succes in ieder geval nog!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:46

'Fijn'(en dan bedoel ik 'fijn' tussen hele grote aanhalingstekens, hele grote!!) dat er nog meer paarden zijn die dit dus ook hebben. Klinkt raar maar voor mij toch een soort van geruststelling, als jullie begrijoen wat ik bedoel.
Ik weet niet waar jij woont maar volgens veearts hier, heerst er hier niets onder de paarden. Denk dat die van mij er mee zijn begonnen....
Tussen het ziek worden van Ruby en het ziek worden van Diva zit een kleine week. Diva begon maandag, Ruby vandaag. Ook Dief eet vandaag pas weer haar bakkie voer leeg!
Ruby eet nu overigens nog beter dan Div heeft gedaan.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:47

hee wat verveledn zeg!! beterscap voor joun paardjes!