Tips gezocht voor dekhengst Shetlander mini/kleine maat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Tips gezocht voor dekhengst Shetlander mini/kleine maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 13:22

Voor mijn Shetlanddames ben ik op zoek naar een of meer mooie bijpassende goede hengst(en). Graag tips van hengsten uit de 3 noorderlijke provincies, liefst niet verder dan ±80 km van stad Groningen. Natuurlijk heb ik ook al tips gevraagd bij NSPS, maar ik ben benieuwd wat voor leuke tips er van Bokkers komen.

Het gaat om de volgende merries:
1) Vosschimmel, wordt 9, 89 cm (v: Gamin v. Vita Nota vv: Vorden buddleia, m: Diana l.h. vm: Ulex v. Dijkzicht). Mooie stoere merrie, veulen mag iets fijner belijnd zijn. Merrie heeft 2x eerder veulen gehad; in 2006 een hengstveulen van Niels vd poelwijklaan, in 2008 een merrieveulen van Sunny Boy van 't Wildeveld (beide bij vorige eigenaar, ik weet de kleuren van deze veulens niet). Merrie heeft in 2007 en 2008 2x 3e premie behaald, afgelopen jaar niet op de keuring geweest.

2) Donkerbruine kopersnoet, wordt 8, 87 cm (v: Ivo vd lindenhof vv: Adam v spuitjesdom, m: Ivon v zorg en genot vm: Fairy Goldsmith). Zeer mooie en fijnbelijnde merrie met prachtig edel hoofdje en ranke beentjes. Merrie heeft 2x eerder een veulen gehad, bij vorige eigenaar (weet niet van welke hengst) en bij mij een goudvos hengstveulen van Sunny Boy van 't Wildeveld. Merrie heeft op keuringen veulenpremie, enterpremie, twenterpremie en 3e premie behaald.

3) Bruinschimmel, wordt 6, 83 cm (v: v: Ivo vd lindenhof vv: Adam v spuitjesdom, Diana l.h. vm: Ulex v. Dijkzicht). Mooie kleine merrie met fijn koppie, iets vlak in het kruis. Merrie was zéér vermagerd toen ze bij me kwam (ernstige worminfectie), maar bracht wel een prachtig en gezond zwartschimmelbont hengstveulen van Roger l.h. ter wereld. Zeer lange tijd nodig gehad om bij te komen. Afgelopen jaar gedekt, maar gust gebleven. Heeft op keuringen veulenpremie en twenterpremie gehad (als enter geen premie). Moet nog voor stamboekopname (haar conditie was echt te slecht, nu is ze er weer helemaal).

4) Vosje, wordt 3, ±79 cm, niet gemeten (v: Roger l.h. vv: Manuel l.h., m: Olivia van ´t Wildeveld vm: Donald vd belschuur). Zeer kleine merrie met redelijk fijn koppie. Beentjes wat mij betreft iets te dicht bij elkaar. Merrie doet nog zeer jong aan, oogt nog als twentertje en ik denk dat ik haar nog niet voldoende uitgegroeid vind om te laten dekken, maar tips zijn ook voor haar van harte welkom. Merrie heeft op de veulenkeuring geen premie gekregen, daarna niet meer naar de keuring geweest.

NB. Door (familie)omstandigheden zijn we in 2008 en 2009 niet op de keuringen geweest, maar komend jaar gaat dit wel gebeuren.

Alvast bedankt voor alle tips!

Nicole288

Re: Tips gezocht voor dekhengst Shetlander mini/kleine maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:35

Ik verplaats je topic even naar Shetlanders en MiniPaarden

EHK -> SMP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:06

Heb je foto's van je merries?
en maakt de kleur je nog wat uit? ik ben zelf namelijk ook al een beetje op zoek geweest voor mijn cream dun merrietje en ik heb nu een erg leuk voshengstje op t oog.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:14

Ik heb massa's foto's, maar de meeste staan op mijn oude computer, moet ik even opsporen. Heb nu wel winterfoto's, maar daarop zie je vooral heel veel haar en sneeuw...
Ik zou het leuk vinden om geen "standaard" vosjes te krijgen, hoewel de kans hierop met dames 1 en 4 vrij redelijk is. Dame 4 "kan" dus bont fokken, dat zou ik prachtig vinden.
Welke hengst heb jij op het oog en wat voor afstamming heeft jouw dame?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:16

Ik weet overigens niet hoe ik een fotootje moet plaatsen (ben nog groen op bokt). Wie kan me dat vertellen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:53

YSR1971 schreef:
Ik weet overigens niet hoe ik een fotootje moet plaatsen (ben nog groen op bokt). Wie kan me dat vertellen?

De bokt help kan je dat vertellen :)

Klik -> Hoe plaats ik foto's

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:56

Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-01-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:01

Wij hebben vier goedgekeurde hengsten waarvan twee kleine maats zwarten (Fanster van de Gathe en Mr. Marengo van de Vendel), een kleine maats vos (Kai van de Rijsdrecht) en een zwartbonte middenmaat (Wonder Boy van de Molenstraat). Wij wonen in Koekange, dat is vlakbij Hoogeveen (Drenthe). Je kan altijd even op mijn site kijken voor meer info:

http://staldemolenstraat.websitemaker.n ... olenstraat

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:21

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 17:40

@MamaMiesje: Tibbs is een prachtige hengst, maar ik zoek echt een Shetlandhengst (NSPS). Bedankt voor de tip.

@Fleur1977: Mooie hengsten, vooral Fanster prachtige hoofdje spreekt me erg aan! Dank je voor de tip, ik ga ook nog eens uitgebreid op je site neuzen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:43

De hengsten van Fleur1977 zijn stuk voor stuk fijne hengsten.

Mijn (grote maatse) merries gaan bij Wonderboy dit jaar. En heb Marengo op het moment op stal staan om te trainen voor de HK en dat is ook zo'n gave hengst (helaas voor mijn merries te klein).

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:24

Bedankt Ciska en YSR! Ze zijn idd allemaal geweldig. Fanster heeft ook een vosfactor dus kan je allerlei kleuren van krijgen afhankelijk van de kleur van je merrie en ze hebben allemaal die prachtige koppies! Kai doet het trouwens ook heel goed hoor, daar staan alleen nog niet zulke mooie foto's van op de site. Zal binnenkort even mooie maken. Kai had dit jaar op de keuring zeven kinderen die meededen waarvan er zes op kop liepen en drie ervan werden kampioen! En als je een geweldig leuk karakter wilt hebben dan moet Mr. Marengo hebben, en zijn kinderen doen het ook geweldig, wij hadden dit jaar alles van hem geprimeerd. Alleen dan krijg je wel zwart sowieso volgens mij. Maar ze zijn sowieso alle vier geweldig hoor! Wonder en Marengo zijn volgende week zaterdag te zien in Marienheem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:39

Ik heb een shet van Fleur, dat is echt een super beestje, een super tof karakter. En ook nog mooi.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:57

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's van Kai. Ik ben ook erg gecharmeerd van Wonder, maar misschien is hij een beetje te groot voor mijn kleine dames. Ik zou de veulens wel graag in de kleine maat houden. Maar het lokt wel, dat bontje haha

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:50

Ik ga straks wel even mooie sneeuwfoto's maken van Kai en de rest. Het is er nu prachtig weer voor en het wordt ook hoog tijd natuurlijk dus ik ga het gewoon even doen!! Wonder zal idd wel wat te groot zijn hoor alhoewel wij zelf wel onze kleine maats merries door hem laten dekken maar die zijn aardig stevig en wel tussen de 90 - 92 cm.

Russel, jij hebt idd een superpony'tje he :-)!! En een plaatje om te zien ook en een mooie kleur vind ik!

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:55

Gelukt :D ! Nieuwe foto's van Kai!
Je kan ze hier bekijken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OPOEZTDR
Hij heeft vijf keer een 1e premie gehaald en was in 2003 zelfs kampioen kleine maat. Ik vind hem zelf ook prachtig hoor. We krijgen komend voorjaar de eerste veulens van hem, ben zo benieuwd!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:05

Wauw wat een knappe man! Leuke foto's!
Verblijven merries bij jullie in het dekseizoen of is het bij jullie normaal dat de merries een aantal keren bij jullie komen?

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:14

Je kan ze hier gewoon neerzetten hoor en ze krijgen een apart stukje dan. Altijd wel zo veilig vind ik. Ze kunnen blijven staan en evt. gescand worden maar uiteraard mag je ze naar het dekken ook weer ophalen, dat is aan je zelf.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:21

mooie fotos van Kai Marieke! Leuk!