[H][KWPN]Welke hengst voor Royal Dance x Olivi x Juventus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaranka

[H][KWPN]Welke hengst voor Royal Dance x Olivi x Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:07

Hai,

Ik ben opzoek voor aankomend seizoen naar een dressuurhengst voor mijn 6 jarige merrie van Royal Dance x Olivi x Juventus.
Op mijn potentiele lijstje staan eigelijk 2 hengsten, Gribaldi en Maestro.

Link naar paardenfokken:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Verbeterpunten:
Merrie is wat lang
Ze zou iets koeler in de kop mogen

Behouden:
Lang voorbeen
Actieve achterhand

Gangen:
Stap is mooi ruim
Draf zou iets meer knieactie mogen, ze heeft de neiging om teveel uit te strekken.
Galop is mooi bergop

Standfoto:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4PGC8HA.jpg

Draffoto
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIFKSOF7.jpg

Galopfoto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FBK6YUQQ.jpg

Wie heeft een goed advies! :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link gezet

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:14

Gribaldi gaat van achter niet veel verbeteren ben ik bang.
Wat vind je van United?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:54

Gribaldi of Flemmingh zou ik zeggen. Flemmingh kan het voorbeen en romp wat verbeteren. Gribaldi zou wat meer massa kunnen geven. Rousseau zou een sterk achterbeen kunnen geven en mooi front maar is weer wat korter in voorbeen (hoeft niet erg te zijn)

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:57

Is idd ook een optie (hij is compact genoeg), weet je wat voor een karakter United meegeeft?
Alleen lees ik in de nakommelingen keuring dat er meerdere malen sprake was van een onderhals, en dat word geen goede combi met mijn merrie. Die heeft het ook ;)

Afstammelingenkeuring op 12 september 2005. Samenvatting van de rapportage van de keuringscommissie:

De collectie van United bestond uit goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. Het hoofd is sprekend, soms wat lang. De nek is voldoende van lengte. De hals is op stand verticaal, meerdere malen was er sprake van een onderhals. In beweging wordt de hals goed gebruikt. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte maar meerdere malen gezonken. De croupe is goed van lengte en ligging. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is wisselend gesteld. De stap is zuiver en goed van ruimte en souplesse. In draf hebben de veulens een goed gebruik van het achterbeen en bewegen bergopwaarts. De veulens galopperen makkelijk aan. In beweging kunnen de veulens goed schakelen. Het gebruik van het voorbeen is meestal goed, enkele malen vlak.

"Collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. De hals wordt verticaal gedragen, meerdere malen was er sprake van een onderhals. De rug is gezonken. In beweging wordt het achterbeen goed gebruikt, hebben de veulens veel souplesse en kunnen goed schakelen."[2]

Lilliputter

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor Royal Dance x Olivi x Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:08

Ik zie dat de merrie veulenboek is. Waarom wil je met haar fokken als ik vragen mag?

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:18

Ik ga de vraag weerleggen, wáárom zou ik er niet mee fokken?

Merrie heeft een mooie bloedlijn, mooie maat, rontgologisch goedgekeurd, en fijne bewegingen.
Ze is alleen nog niet naar de KWPN merriekeuring geweest..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:21

Dat laatste; hecht je er zelf niet meer waarde aan als ze bijvoorbeeld ster of keur is?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:25

mooie bloedlijn vind ik wel meevallen (sorry!) maar je merrie, als haar moeder, als haar grootmoeder zijn vb of stb.. das nou niet bepaald een sterke lijn
verder staat ze wel wat bokbenig zo op de foto , vertekend dit of is het in het echt ook zo?
united geeft heel goede karakters!
en zou van je punten zeker wat kunnen verbeteren

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:28

ik zou er gewoon lekker mee fokken ster of niet ;)

je zegt dat ze iets koeler mag zijn, dan zou ik niet voor gribaldi gaan :P heb zelf een gribaldiXsamber merrie en die heeft dan nog het karakter van samber erachter zitten wat met een 10 bestempeld is maar die is echt niet koel in dr koppie hoor :+

ik hoor ook hele goede verhalen over broere obelisk en die heeft ook een mooi front en wat meer "knieactie"

succes met je keuze

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:29

Daar gaat het fokbeleid :roll:

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:31

gribaldi geeft idd geen makkelijke karakters op uitzonderingen na.. maestro geeft dat 100% wel!! (en ja ken er heel veel en heb er zelf ook 1 gefokt bij mijn rhodium dit jaar en ken het meerendeel van de nakomelingen :) )

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:32

Gribaldi geen makkelijke karakters, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk zijn er ook geen gemakkelijke bij, maar ik ken er genoeg waar je alles mee kunt. Zelfs op hoger niveau.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:35

nou niet 1 noemen met een heeeel mooi zwart kleurtje he lilliputter :+ hahaha

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:45

Obelisk en koeler in het hoofd? Ik hoor daar net andere verhalen van...

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:52

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:55

Ik herken qua uiterlijk aardig wat RD trekken :+

Henkjan schreef:
Gribaldi gaat van achter niet veel verbeteren ben ik bang.

Dat gaat Maestro ook niet doen :n

TS, Wat wil je met het evt. veulen gaan doen?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:17

Zaranka schreef:
Ik ga de vraag weerleggen, wáárom zou ik er niet mee fokken?

Merrie heeft een mooie bloedlijn, mooie maat, rontgologisch goedgekeurd, en fijne bewegingen.
Ze is alleen nog niet naar de KWPN merriekeuring geweest..

:n

ik zou dr eerst mee naar een keuring gaan en als ze niet min ster wordt zou ik voorlopig even wachten met een veulen fokken. Tenzij de merrie in de sport zo goed gaat presteren dat haar prestatie een reden is om haar voort te planten.

zegt niets over jouw merrie als paard verder, maar als je ervan overtuigd bent dat ze goed genoeg is hoef je zeker niet bang te zijn voor de keuring.

"gewone leuke" veulens stikt het van...

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:34

Toch vind ik het jammer dat er weinig wordt meegedacht, het enige advies is niet mee fokken want paard is nog niet naar de KWPN keuring geweest.
Als ik alle andere topics door lees, is 90% geen ster en toch wordt daar wel een hengst voor aangeraden. Jammer.. ;(

Paard is rontgologisch goed, in mijn ogen een mooie vader lijn, en kwa bouw geen abnormale afwijkingen.
Overigens is haar enige zus wel ster en prok, met 75 punten voor exterieur en beweging, ze komen allebei bij dezelfde fokker vandaan (Keizershoeve te Kessel)

Dus ik vraag het gewoon nog een keer wie heeft er een goed advies wat betreft hengstenkeuze? :+

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:39

Zaranka schreef:
Toch vind ik het jammer dat er weinig wordt meegedacht, het enige advies is niet mee fokken want paard is nog niet naar de KWPN keuring geweest.Als ik alle andere topics door lees, is 90% geen ster en toch wordt daar wel een hengst voor aangeraden. Jammer.. ;(

Paard is rontgologisch goed, in mijn ogen een mooie vader lijn, en kwa bouw geen abnormale afwijkingen.
Overigens is haar enige zus wel ster en prok, met 75 punten voor exterieur en beweging, ze komen allebei bij dezelfde fokker vandaan (Keizershoeve te Kessel)

Dus ik vraag het gewoon nog een keer wie heeft er een goed advies wat betreft hengstenkeuze? :+

Dat begrijp je verkeerd. De reden om er niet mee te fokken ligt hem in het ontbreken van een degelijke moederlijn. Dit kun je doorbreken door zelf ermee naar de keuring te gaan en van daaruit een degelijke stam op te bouwen.

Of ze geen abnormale afwijkingen heeft kan ik zo van de foto niet beoordelen. Overigens denk ik dat jij dat ook niet kan. Daarvoor zou je juist ermee naar de keuring moeten.

Om jou nu enthousiast te adviseren voor een hengst, wetende dat je dadelijk met een slecht verkoopbaar of niet kostendekkend veulen zit is in mijn ogen veel oneerlijker. Neem dat advies nu gewoon ter harte en koop een veulen met een degelijke moederlijn. Die heb je vandaag de dag ook al voor € 2500,- of zelfs minder. Voor dat geld kun jij er zelf geen fokken.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:20

De hengstenhouder raad Zizi top aan, wat denken jullie? (behalve niet mee fokken ;) ) Ik ben alleen een beetje angstig op het terugfokken op Jazz..
De merrie gaat gewoon in Juni naar de stamboekkeuring.

Wat ik alleen raar vind van de Keizershoeve is dat eigelijk alle veulens/paarden daar naar de veiling gaan(gingen natuurlijk :+ ), toch raar dat ze dan met een premieloze moeder fokten destijds. Terwijl het toch een grootschalige fokkerij was..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:29

Zaranka schreef:
De hengstenhouder raad Zizi top aan, wat denken jullie? (behalve niet mee fokken ;) ) Ik ben alleen een beetje angstig op het terugfokken op Jazz..
De merrie gaat gewoon in Juni naar de stamboekkeuring.

Wat ik alleen raar vind van de Keizershoeve is dat eigelijk alle veulens/paarden daar naar de veiling gaan(gingen natuurlijk :+ ), toch raar dat ze dan met een premieloze moeder fokten destijds. Terwijl het toch een grootschalige fokkerij was..

die die failliet is ;)
je kan door een duur paard op stal wel naam maken maar dat wil zeker niet zeggen dat alles wat je op stal hebt van kwaliteit is.

Verstandig dat je ermee naar de keuring gaat. Bij zizi top zou ik niet bang zijn voor Jazz invloeden.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:59

Haha ja daarom ook natuurlijk ;) Bedankt voor je reactie :)
Maar als je de keizershoeve googeld boden ze veel veulens aan op veulenveilingen. (ook toen het nog goed ging :o )
Ik snap dan niet waarom ze die merrie niet hebben voor gebracht op de keuring, want zij heeft ook nog een veulenboek. Terwijl toch haar andere nakomeling Zenica ster en prok is..

Als mijn merrie ook ster wordt in het kwpn stamboek wordt dan automatisch de moeder ook ster? Of heeft ze daar meer dan 2 ster dochters voor nodig?
(ze heeft er overigens maar 2 :+ )

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:02

De moeder kan nooit ster worden op prestaties van nakomeling. Wel Preferent en prestatie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:27

Lilliputter schreef:
Ik zie dat de merrie veulenboek is. Waarom wil je met haar fokken als ik vragen mag?

Volgens mij kan dit niet en is ze register A.
Om in het stamboek ingeschreven te worden zal ze waarschijnlijk eerst een aanlegtest moeten afleggen.
Royal Dance is niet kwpn-gekeurd of erkend.
Voor een hengstenkeuze zou ik rekening houden met het zeer matige achterbeengebruik van Royal Dance.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:32

Over fokken of niet fokken... het zijn altijd dezelfden hier die roepen om predikaten etc... met zo'n bloedopbouw moet je niet twijfelen. Predikaten zijn een mooi extra, maar om het fokken er nu om te laten...

Mss is Fürst Romancier iets?

Is zelf een vrij 'beknopte' hengst, waarmee ik wil zeggen dat hij zeker niet te lang in de rug is, heeft een mooie voorbeentechniek en een degelijk achterbeen en naar wat ik al van de henst gezien en gehoord heb een koel karakter.

United zou ook wel kunnen, de reden waarom wij hem niet rechtstreeks gebruiken is net omdat hij wat te kort in de rug is voor onze merrie.