Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SantaCruz schreef:het wordt tijd voor nieuw dressuurbloed in plaats van altijd maar weer dezelfde hengsten. Kan het KWPN hier niet wat aan doen? Ik ben benieuwd wanneer men afstapt van dit beleid.
misterA schreef:De eerste bezichtiging is achter de rug.
Over de twee locaties zijn 248 hengsten dressuurhengsten beoordeeld.
Daarvan zijn 75 hengsten een ronde verder en mogen in den Bosch terugkomen.
Van die 75 hengsten zijn er 28 vrij van Flemmingh, Ferro en Jazz, dus ongeveer 37%. Ik heb vrij snel gekeken, dus ik maak een klein voorbehoud.
Daarnaast nog een aantal in de eerste drie generaties vrij van F,F en J.
Het zou mooi zijn als minimaal dit percentage vastgehouden kan worden tot en met de eindbeoordeling in Stegeren.
Zijn er ook veel smaakmakers onder die met FFJ vrije afstamming?
SantaCruz schreef:het wordt tijd voor nieuw dressuurbloed in plaats van altijd maar weer dezelfde hengsten. Kan het KWPN hier niet wat aan doen? Ik ben benieuwd wanneer men afstapt van dit beleid.
MargreetB schreef:Ik hoop iig een aanzienlijk deel van deze hengsten in Den Bosch bij de 3e bez terug te zien !Van de FFJ-vrije 'opbrengst' uit Assen ben ik wel benieuwd hoe de volgende zich ontwikkelen: (in cat.nr. volgorde)
422, Dancier x Wolkentanz *
446, Dutch Dormello x Zeoliet *
459, Florencio x Jetset
463, Gribaldi x Houston
528, Oscar x Corleone
588, Son de Niro x Ulster *
620, Uphill x Goodtimes
630, Uphill x Vincent
683, Winningmood x Contango
684, Winningmood x Oscar
689, Sir Donnerhall x De Niro
En dan m.n. de vetgedrukte. Die met een * heb ik zelf niet goed (genoeg) kunnen zien.
Deurne ben ik niet geweest...
s0173957 schreef:Idd, Sandro Hit heeft daar véél te veel hengsten goedgekeurd gekregen, waarvan nu blijkt dat er slecht enkele iets of wat zelf vererven. Want Sandro Hit zelf, qua paarden in de GP geen topper è... ze zouden er zo stilletjes aan toch moeten aankomen, aangezien hij 17 wordt.
En Donnerhall, Weltmeyer, Rubinstein geven dan weer wel die GP paarden maar zijn ook in zoveel hengsten aanwezig nu...
Daarom dat ze bv Fairbanks zo promoten en ook ander Nederlands bloed (zoals Johnson) aannemen en gebruiken.
Maar bij de springepaarden is dit nog veel erger, hoeveel hengsten lopen e rniet rond met Cor de la Bryère bloed?
s0173957 schreef:Je kan toch moeilijk de beste hengsten afknallen op bloed en de mindere doorlaten voor bloedspreiding?
Voor bloedspreiding 1 oplossing: kijk naar Duitse stamboeken, en dan bedoel ik ook Westfalen en Trakhener ed.
volmondig met sarabande eens. merelhof schreef:@kimberley, toch normaal dat ze daar zo massaal mee dekken, ze verkopen makkelijk voor een fijn bedrag op jonge leeftijd. Spijtig genoeg is er een veel grotere markt voor een chique donkerbruine met een commercieel papier dan een markt voor een spring X dressuurpaard waar misschien betere gangen en mentaliteit opzit. Die moet je langer doorhouden en verder doorrijden voor ze geld opbrengen, en dat traject kost tijd, geld en houd risico in. Maar foktechnisch ben ik het voor een keer (het moest er van komen in het nieuwe jaarvolmondig met sarabande eens.
misterA schreef:Volgens mij zijn er nog genoeg mogelijkheden maar we moeten het wel willen en doordrongen zijn van de noodzaak.
Citaat:Het gaat de fokkers helemaal niet om de "aparte" kleurtjes, zie de populariteit van hengsten als Jazz, Vivaldi e.v.a. met de vosfactor.
Een volkomen achterhaald argument waarmee dressuurfokkers in een bepaalde hoek gezet worden.
Citaat:En een chique paard willen we toch allemaal wel. Wat is daar mis mee?
sarabande schreef:s0173957 schreef:Dan kom je toch weer vast te zitten in stamboeken die met hetzelfde, veel inteelt, of nog ergere zaken zoals gezondheid te maken hebben.Je kan toch moeilijk de beste hengsten afknallen op bloed en de mindere doorlaten voor bloedspreiding?
Voor bloedspreiding 1 oplossing: kijk naar Duitse stamboeken, en dan bedoel ik ook Westfalen en Trakhener ed.