fjord voor autistische dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordwijk

fjord voor autistische dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:04

Hallo,

wij zijn op zoek naar een pony/paard voor ons gezin. Dochters van 6 en 8 en moeder rijden alle drie. De dochter van 8 heeft PDD-NOS (autisme). Is er iemand die ervaring heeft met fjorden voor kinderen met autisme buiten zorgboerderijen om? En waar kun je een erg brave (maar niet slome) fjord vinden?

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:06

Moet het dan perse een fjord zijn??

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:27

Ikzelf heb vroeger op een fjord gereden waarbij alles mogelijk was en hier heb ik goede herinneringen aan. Daarnaast moet het een paardje zijn waar ikzelf op kan rijden. Zodoende hebben een keuze gemaakt voor een fjord. En natuurlijk ze er op de zorgboerderij al op rijdt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:32

Een brave, goed doorgereden Fjord van een jaar of 12 kopen? In ieder geval geen jong ding, maar eentje met genoeg levenservaring die nergens vna schrikt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:33

Ze zijn inderdaad heel geschikt omdat ze precies weten wanneer en met wie ze voorzichtig moeten zijn en wanneer niet.
Met jouw 8 jarige dochter zullen ze lopen alsof ze goud vervoeren, terwijl ze met jezelf best eens wat rodeowerk kunnen laten zien (wel op zijn fjords uiteraard :D).

Ik zou niet zozeer zoeken bij particulieren, maar in samenwerking met een fokker een geschikt dier zoeken. Goede tips daarvoor zijn bijv. http://www.bvandenberg.nl en Stal Dolfing http://www.staldolfing.nl

Dit zijn beide heel betrouwbare adressen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:36

het is belangrijk dat je eerst kijkt hoe een paard waar je oog op valt omgaat met je dochter met pdd-nos.
er zijn paarden die er gevoelig voor zijn, op een positieve manier, die dus begrijpen dat ze met je dochter voorzichtiger moeten zijn of meer geduld moeten hebben.
er zijn ook paarden die dat niet aanvoelen, en zo-één moet je niet hebben.
het veiligst is lijkt mij een bewezen brave oudere pony, liefst 1 die al goed onder het zadel is, en ervaring heeft met jonge kinderen.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:37

Ik vind ze er erg geschikt voor, met uitzonderingen natuurlijk! ze zijn koel in hun hoofd , kijken niet erg snel ergens van op.
En net als andere paarden voelen ze vaak al dingen aan. zoals angst pijn en verdriet, mijn ervaring is dat ze er geen misbruik van maken.
misschien kan je ook even op aangepast paardrijden kijken hier op bokt, daar staan ook vaak goede tips, die hier ook betrekking op hebben.
voor evt adressen voor een fjord kopen, via pb

succes! :D

siskeh

Re: fjord voor autistische dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:39

Heeft je dochter ervaring met verschillende rassen/soorten paarden?
Want dan kan je ook wat beter een paard zoeken denk ik.
Ookal is het een brave fjord, als je geen "fjordenmens" bent denk ik niet dat je, je dochter er een plezier mee doet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:40

Zeker kan dat, ik zou dan kijken naar een wat oudere fjord

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:41

Overigens zijn haflingers ook zeer geschikt voor dit werk. Waar in het land woon je?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:42

siskeh schreef:
Heeft je dochter ervaring met verschillende rassen/soorten paarden?
Want dan kan je ook wat beter een paard zoeken denk ik.
Ookal is het een brave fjord, als je geen "fjordenmens" bent denk ik niet dat je, je dochter er een plezier mee doet.

fjorden zijn ook paarden :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:43

@wammesje: wat bedoel je daar mee?

Ik zie nergens staan dat ik fjorden geen paarden noem...

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:35

Want dan kan je ook wat beter een paard zoeken denk ik... enne zo boos bedoelde ik het niet hoor!

Mijn ervaring is dat kinderen fjorden meestal heel leuk vinden, ze hebben de maat van een pony, maar je spreekt over een fjordenpaard

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:41

Anders wij mss nog wel:

Fjordenpaardencentrum Nijend
www.nijend.nl

De helft van de paarden word ook ingezet voor gehandicapte lessen, wellicht mogen er een paar verhuizen? vanwege hun leeftijd?

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:52

Bedankt voor alle snelle reacties. Ik woon in de Achterhoek. Heb vroeger op fjorden les gehad en rijd op dit moment op een Haflinger. Daar rijdt mijn dochter ook op, maar ook op een arabier (aan de lijn of naast de fiets) en shetjes. Heb alleen het idee dat haflingers net te groot en te sterk zijn.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:55

Fjorden zijn over het algemeen makke beestjes. Maar ze kunnen ook een sterke eigen wil hebben en koppig zijn :+ Als je op Marktplaats kijkt staan er best leuke Fjorden op, ik zou gewoon iemand meenemen die een sterk oog heeft voor wat je zoekt. Succes in ieder geval nog!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:56

fjordwijk schreef:
Bedankt voor alle snelle reacties. Ik woon in de Achterhoek. Heb vroeger op fjorden les gehad en rijd op dit moment op een Haflinger. Daar rijdt mijn dochter ook op, maar ook op een arabier (aan de lijn of naast de fiets) en shetjes. Heb alleen het idee dat haflingers net te groot en te sterk zijn.

Ik heb altijd het idee dat Fjorden veel sterker zijn dan Haflingers... Of er in ieder geval veel sneller misbruik van maken. Maar dat verschilt ook per paard denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:57

Haflingers en Fjorden moeten dan wel wat ouder zijn, en er is hier op Bokt ook een fjord of haflinger te koop, weet zo even niet welk ras, maar die heeft ook op een zorgboerderij gelopen,, ik zoek het wel even op als ie er nog op staat.

edit; kan het niet vinden. :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:58

wammesje schreef:
Want dan kan je ook wat beter een paard zoeken denk ik... enne zo boos bedoelde ik het niet hoor!

Mijn ervaring is dat kinderen fjorden meestal heel leuk vinden, ze hebben de maat van een pony, maar je spreekt over een fjordenpaard

er staat ook een paard, niet een ander paard :P
Ik bedoel daarmee dat het dan makkelijker is een paard uit te zoeken ;)
Snapte gewoon niet wat je bedoelde!

Ik heb zelf dus helemaal niets met fjorden, en heb ook autisme(asperger) maar als je mij samen laat werken gebeurt er niet veel goeds naar alle waarschijnlijkheid.
Tuurlijk zijn er ook fjorden met een supergaaf karakter (en ook fjorden die zich gedragen als arabieren e.d.) maar IMO is het ras niet specefiek geschikt voor deze doelgroep.

Ik ken ook genoeg kinderen die wat apart zijn die het prima met een arabier doen.(wat opzich wel weer logisch is, een autistisch kind is vaak wat hij is, en op een of andere manier werkt dat op wat hetere paarden heel rustgevend)
Het is gewoon zo kind/mens-afhankelijk

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:00

Op marktplaats staan er ook een aantal. De meeste hiervan zijn te voorwaarts vinden hun eigenaren of onze kinderen te jong. Van de genoemde sites:er staan vooral jonge paarden op of ze zijn al verkocht. Staldolfin heb ik al vaker geprobeerd maar daar zijn ze met de site bezig. Als we ergens gaan kijken gaan er mensen mee die er verstand van en ervaring mee hebben.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:12

ik zou niet op marktplaats kijken, maar aan een goede fokker uitleggen wat je zoekt.
hun hebben er baat bij je een goed paard te verkopen en hebben meer keus.

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:14

Ik denk dat je er gewoon even heen moet bellen. Vaak staat niet alles wat ze te koop hebben op de website. Als ze niks voor je staan hebben, weten ze vaak ook nog wel wat goeds te koop.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:15

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:19

Hoe gaat dat trouwens met zorgboerderijen, en gehandicaptenmanege's?
Krijgen die paarden aangeboden? Want dan zou je ook kunnen proberen of je via een zorgboerderij/manege een paard kan vinden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:20

fjordwijk schreef:
Op marktplaats staan er ook een aantal. De meeste hiervan zijn te voorwaarts vinden hun eigenaren of onze kinderen te jong. Van de genoemde sites:er staan vooral jonge paarden op of ze zijn al verkocht. Staldolfin heb ik al vaker geprobeerd maar daar zijn ze met de site bezig. Als we ergens gaan kijken gaan er mensen mee die er verstand van en ervaring mee hebben.

Klopt, het aanbod wisselt echter zo vaak dat je beter kunt bellen. Je kunt vragen of ze wat hebben staan en zo niet of ze met je willen zoeken naar een geschikt exemplaar. Ze kennen zoveel fjordeneigenaren en weten ook wat er te koop is.