[KG]Is dit bruinschimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

[KG]Is dit bruinschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 01:07

Laatst bijgewerkt door petraaken op 05-01-10 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link gezet

Avelienvd

Re: Is dit bruinschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:50

Dit is idd een bruinschimmel wsl..
Dus die zal in de loop van de jaren steeds witter worden als ik dat zo inschat

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 10:32

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

HippoLogic

Re: Is dit bruinschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:41

Ze is nog niet wit om de ogen, daar is ze donkerbruin. Vandaar mijn vraag. Ik dacht dat schimmels het eerst om de ogen begonnen de schimmelen.

Quir

Re: [KG]Is dit bruinschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:04

lijkt mij een beetje een onveranderlijke schimmel, roan dus. Inderdaad omdat ze geen wit om haar ogen heeft.

Maar ik weet niet of het kan en of het is, maar dat is mijn eerste idee. :)

Vind het wel een onwijs mooi kleurtje!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:39

Bij een roan verkleurd het hoofd niet, dat blijft donker. Deze heeft ook witte haren op het hoofd, zal dus een gewone schimmel zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:30

Ze krijgt inderdaad witte haren op het hoofd, maar (nog) niet om de ogen.
Dank jullie voor je input! Ik heb echt geen verstand van kleuren...

Ik heb 'bruinschimmel' ingevuld op haar paspoort. :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:39

Eén van beide ouders moet roan zijn, om een roan te krijgen. Aan de kleur te zien líjkt het roan, geen schimmel.

'Bruinschimmel' bestaat eigenlijk niet. Het is óf bruingeboren schimmel (die worden wit) óf bruinroan (onveranderlijk schimmel, hoewel ze vaak witter in de winter zijn, en 's zomers weer donkerder). Het feit dat er wit op de kaken zit, maakt het nog steeds mogelijk dat het een bruinroan is. Het feit dat hij géén wit rond de ogen heeft, en ook niet op de het deel rond de mond (dus vóór de kaken), maakt gewoon schimmel niet erg waarschijnlijk.

Wat eventueel wel kan, is dat de moeder roan is, en de vader schimmel, en dan zóu jouw paard beide factoren kunnen dragen, dus schimmel over roan zijn. Dat zou het donkere hoofd kunnen verklaren, terwijl hij toch 'echt' aan het 'schimmelen' is. Je paard wordt dan uiteindelijk ook wit, schimmel is dominant over roan.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:28

dit is gewoon een bruin geboren schimmel, geen roan ;)
niet elke schimmel begint te schimmelen bij zijn ogen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:46

Bruin-geboren schimmel.

Op deze foto is al overduidelijk de 'bril' te zien: http://lh5.ggpht.com/_8ZA8aIwQZYU/Sxf-N ... _klein.jpg
Op het gezicht van de pony kan je 'kleur' zien, mn bruin, wat niet te zien is bij een zwart gekleurde paard.
Ook heeft de pony al behoorlijk witte haartjes door haar vacht, op haar gezicht, enz.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:50

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:44

Vajente schreef:
niet elke schimmel begint te schimmelen bij zijn ogen

Weer wat geleerd! Maar ze wordt inderdaad schimmel. In haar manen heb ik vandaag al een paar witte haren gespot en de 'binnenkant' van haar staart wordt ook al wit.

Ik ben benieuwd hoe snel het zal gaan en of ze echt helemaal wit zal worden... Want 'bruinschimmel' betekent toch 'slechts' dat de onderkleur bruin is?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:58

Naar mijn idee is bruin schimmel de benaming voor een schimmel welke bruin geboren is. (en blauw voor een zwarte).

Ben in dit geval welnieuwsgierig. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:05

Bij een roan blijf het hoofd effen. Hier zie je duidelijk witte haren op het hoofd. Hier maak ik uit op dat ze idd een "normale" schimmel is.
Het wordt dan dus schimmel, bruin geboren. Dit wordt ook weleens bruinschimmel genoemd, maar heeft niks met Roan te maken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:58

Ibbel schreef:
Eén van beide ouders moet roan zijn, om een roan te krijgen. Aan de kleur te zien líjkt het roan, geen schimmel.

'Bruinschimmel' bestaat eigenlijk niet. Het is óf bruingeboren schimmel (die worden wit) óf bruinroan (onveranderlijk schimmel, hoewel ze vaak witter in de winter zijn, en 's zomers weer donkerder). Het feit dat er wit op de kaken zit, maakt het nog steeds mogelijk dat het een bruinroan is. Het feit dat hij géén wit rond de ogen heeft, en ook niet op de het deel rond de mond (dus vóór de kaken), maakt gewoon schimmel niet erg waarschijnlijk.

Wat eventueel wel kan, is dat de moeder roan is, en de vader schimmel, en dan zóu jouw paard beide factoren kunnen dragen, dus schimmel over roan zijn. Dat zou het donkere hoofd kunnen verklaren, terwijl hij toch 'echt' aan het 'schimmelen' is. Je paard wordt dan uiteindelijk ook wit, schimmel is dominant over roan.

De moeder is een Exmoor pony. Die zijn niet roan. Haar moeder is een donkerbruine Exmoor met kopersnoet. Geen idee hoe dat heet... (in 'kleurentaal'/genen jargon)