wanneer heeft een paard een goed achterbeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

wanneer heeft een paard een goed achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:31

Wat wordt verstaan onder een goed achterbeen? Ik lees verschillende verhalen hierover..
Graag hoor ik voorbeelden en bijvoorbeeld welke hengsten dit duidelijk doorfokken
mocht je plaatjes hebben om aan te tonen dan zijn ze welkom voor de discussie

alvast dank

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:31

Mijn merrie heeft een sterk achterbeen.
Afbeelding

Een sterk achterbeen is voor mij als het been snel en actief ondertreedt.Een goede buiging in het spronggewricht en bij het optillen moet het ook niet slepen.Maar vlug en ver onder de massa treden.Een paard met een actief achterbeen gaat ook makkelijker "zitten".

Wat mij opvalt,weet niet of ik daar gelijk in heb,is dat paarden met lange benen vaker slapper zijn dan paarden met iets kortere gespierdere benen.Naar mijn mening zijn hoogbenige paarden wel leniger,maar nooit sterker dan paarden met normale lengte van de benen.Van nature,maar milieufactoren kunnen alles veranderen.

Nicole288

Re: wanneer heeft een paard een goed achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:16

EHK -> F-AM

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:18

Een goed achterbeen is een achterbeen, dat in stand onder de massa staat. Zo'n achterbeen kan goed ondertreden en dragen. In plaats van stuwen. Een te ver achter de massa staand achterbeen heeft minder dragend vermogen.
een te traag achterbeen is niet goed. En een te snel achterbeen ook niet. Beide geven tactfouten. bij een te snel achterbeen krijg je dat het voorbeen niet op tijd kan worden weggezet en gaan paarden "vangen".

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:33

Even op Sjeik antwoorden, je hebt helemaal gelijk, alleen een sterk ondertredend achterbeen welke het voorbeen vangt, kun je trainen. En wel om het voorbeen sneller weg te zetten. Gaat niet vanzelf, maar altijd makkelijker dan een traag ondertedend achterbeen. Een enigszinds gehoekt achterbeen, is naar mijn mening, nodig voor een goed achterbeengebruik. Daar is menig KWPN hengst op afgekeurd (Cadmus bijv.). En voor de ts, je hebt gehoekt en stuwend, recht en stuwend, maar voor een echt goed achterbeen, moet een paard in staat zijn het lichaamsgewicht op te kunnen nemen op het achterbeen. En dat kunnen er niet zo veel.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:35

Ik zie ook liever een te snel dan een te traag achterbeen. Zodra je verder bent in de africhting vraag je meer oprichting en neemt de kans op vangen ook af. Knap he, voor iemand die bijna nooit op een paard zit :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:39

Zeker knap Sjeik, heb er heel wat jaartjes voor nodig gehad om dit uit te kunnen leggen, maar zien en geloven deed ik dit al heel lang.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:53

ik zit er dan wel niet op. Maar er achter. En eigenlijk verschilt dat niet zoveel.
Verders kan een paard nog zo'n ideaal achterbeen hebben. Maar als je de buikspieren niet traint zodat het paard de rug kan bollen, kan ie er in het werk nog niet veel mee.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:58

Nee, klopt, maakt niet uit, of je ervoor staat, opzij, of erachter, de sprongewrichten moeten buigen en gewicht opnemen. Hopelijk heeft de ts hier ook nog wat aan.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:06

Dit is puur een kwestie van trainen van de achterhand.
Je kan een stand niet veranderen, je kan een skelet niet manipuleren. Maar je kan wel heel wat met de bespiering van een paard doen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:17

voorbeeld van een correct gesteld achterbeen:
Afbeelding

Maak je geen zorgen dit is niet Moorlands Totilas. Maar dit is waar hij van af stamt en waar hij naar is genoemd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:25

setteke schreef:
Even op Sjeik antwoorden, je hebt helemaal gelijk, alleen een sterk ondertredend achterbeen welke het voorbeen vangt, kun je trainen. En wel om het voorbeen sneller weg te zetten. Gaat niet vanzelf, maar altijd makkelijker dan een traag ondertedend achterbeen. Een enigszinds gehoekt achterbeen, is naar mijn mening, nodig voor een goed achterbeengebruik. Daar is menig KWPN hengst op afgekeurd (Cadmus bijv.). En voor de ts, je hebt gehoekt en stuwend, recht en stuwend, maar voor een echt goed achterbeen, moet een paard in staat zijn het lichaamsgewicht op te kunnen nemen op het achterbeen. En dat kunnen er niet zo veel.

Maar niet een te gehoekt achterbeen want het enige wat je daarmee krijgt is optisch bedrog.Denk aan Jazz en zonen..het achterbeen lijkt enorm te buigen terwijl dan het enige wat ze doen het naar voren zetten vanuit de heup is.
Een voorbeeld van een hengst met een zeer goed achterbeengebruik is voor mij nog altijd Ferro:
http://images.google.nl/url?source=imgr ... 0cf6S5fp9Q
Optimale buiging in het spronggewricht en het naar voren zetten van het been.En ik denk dat we Totilas inmiddels ook mogen rekenen als een hengst met een zeer goed achterbeengebruik.Maar die doet in feite hetzelfde als Ferro.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:47

Eigenlijk praten we hier over 2 dingen: 1. Het correct gestelde achterbeen en 2. het achterbeen dat goed gebruikt wordt. dwz effectief is. Een paard dat zijn achterbeen goed gebruikt hoeft geen ideaal gesteld achterbeen te hebben, maar het helpt wel. Ik zie zelf graag een achterbeen dat duidelijk wordt opgetild en onder het lichaam wordt gezet, dus gewicht draagt. Daar heb je als ruiter veel gemak van, zeker in combinatie met een werkwillig karakter en een lijf dat geschikt is voor de functie die het paard heeft.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:04

Ha. ik moest wel even lachen om het plaatje hierboven en met de naam Totilas..Geestig.

Ik ben het met jullie eens dat Jazz deze vaak er wel onder zet maar te weinig buiging / lichaamsgebruik heeft. Ik kwam zelf ook op Totilas en Ferro. Een van mijn vorige paarden had ook een zeer goed achterbeengebruik maar dat was een springpaard. En aangezien het KWPN toch dressuur gefokte paarden wil zien in de dressuurrichting dan blijft er naar mijn mening weinig kracht over..

Waar is die goeie tijd gebleven waarin we veelzijdige paarden hadden..
tijd voor een nieuwe topic..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:08

Afbeelding Mijn merrie heeft volgens horen en zeggen goed achterbeengebruik.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:10

Wat voor merrie heb jij? Lijkt me ook vlug..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:11

Kwpn merrie van Troy ( is niet zo bekend, Troy is een zoon van Negro en Negro weer van Ferro, Ferro heeft goed achterbeengebruik ) ze is 3.5 jaar en inderdaad behoorlijk vlug en heeft ruime bewegingen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:31

Ja Troy! goed paard maar..waar is die gebleven?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:11

meeste goede springpaarden hebben ook goed achterbeengebruik. is wel nodig als ze hoog moeten springen. ze moeten hun achterbenen vlak voor sprong goed onder lichaam plaatsen om het lichaam omhoog te kunnen duwen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:29

SantaCruz schreef:
Ja Troy! goed paard maar..waar is die gebleven?

Troy is overleden aan een gescheurde aorta...