[KG]grijs-wild kleur uit vos? zoja welke kleur hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

[KG]grijs-wild kleur uit vos? zoja welke kleur hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:03

hallo,

wie kan me informeren. Ik heb een vos merrie (koudlboed) uit een lijn met voornamelijk vossen (wel heeft ze her en der wat zwarte en witte haren maar die vallen niet op).
Afbeelding

Nu zou ik graag een veulen van haar fokken en ik vind de grijs-wildkleur dus met donkere bengen en manen/staart, zoals dit:
http://www.borglin.se/nordsvensk/hingstar/hingstbilder/eneblacken.html
super mooi.

Dus nu de vraag wie kan me informeren wat voor kleur hengst ik zou moeten kiezen om een beetje op deze kleur uit te komen, als dat uberhaupt al kan ;-)

Ik ben me aan het orienteren en ga haar voolopoig nog niet laten dekken maar zou graag meer hierover willen weten.

Bedankt!
groetjes leonie
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:56

Richting een hengst met de kleur GRULLO, en dan homozygoot voor zwart.
Je merrie, alhoewel vos en kan dus alleen vos doorgeven, kan drager zijn van het agouti gen wat van een genetisch zwart paard (bijv. grullo) een bruin gekleurd paard maakt. Hier moet je tenminste ook rekening mee houden dat je zelfs met een homozygoot zwart, een bruin dun (wildkleur bruin) gekleurd veulen kan krijgen.
Indien de hengst niet homozygoot is voor zwart, dan kan je zwart, vos of bruin krijgen met of zonder dun.

NSV_fan

Re: grijs-wild kleur uit vos? zoja welke kleur hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:22

@ peterina: bedankt voor de info, ik heb nog even na gevraagd ik weet niet of mijn merrie dat speciale hem heeft maar ik weet wel dat haar moeder en tante(van zelfde oma) na dekking met een vos beiden een vos veulen hadden en na dekking van een bruin zwarte hengst hadden ze beiden een donker bruin veulen., helpt deze info nog iets?
Kan je me een voorbeeld geven van de rassen die de kleur grullo hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:51

Zoek eens op Hickories Mega Dsire, dat is een Grullo Quarterhengst en homozygoot op zwart. Een pure Grullo dus (heeft géén cremegen).

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:40

dubbledun: bedankt die had ik vanmorgen ook gevonden, machtig mooi dier, zou denk ik qua bouw ok een leuke combi vormen met mijn merrie.
Volgens de calculator zou ik met deze hengst kans hebben op een grullo, zwart, baydun of bay veulen. Allemaal 25% kans
Afbeelding

wat betekend het dat deze hengst geen creme gen heeft? wat zou dat voor gevolgen hebben voor de kleur van een evt veulen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:39

Bij een cremegen heb je 50% kans op een enkele verdunning, dus zwart wordt smokey-black, vos wordt palomino en bay wordt buckskin/valk.

Als je een veulen van hem wilt zien moet je even op Mooni zoeken ;)

Edit: om het je makkelijk te maken :D
Sharon_Jims @ [KS-ITP] Mooni 6 maanden oud!!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:01

ah zo, oke duidelijk. Ik heb even topic van mooni bekeken, wat een leukje!
Heb inmiddels ook de eigenaar van de hengst benaderd met wat vragen enzo en kreeg ook een paard foto;s van andere merries en veulen, das goede info. Daar stond mooni ook bij!

Ik kijk natuurlijk nog evne verder rond maar deze hengst vind ik wel echt super gaaf . zou ook zeker een leuke combi zijn met mijn merrie omdat ik graag een iets lichter veulen qua bouw, er uit zou willen en dat zou met hem denk ik wel een goede poging moeten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:20

Ik denk dat deze hengst heel goed past bij je merrie, beter als die andere die je in je eerste post gaf.
Maar ik ben niet zo van die zware koudbloeden, maar wel van lekker veel spieren :D

Ik ken de hengst dus ook persoonlijk en hij heeft een goed karakter en laat zich makkelijk rijden al weet ie wel goed dat het een 'echte' vent is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:24

Overigens als je zeker wilt weten of je een bay kunt krijgen uit deze kombi, kun je je merrie laten testen op Agouti. Heeft ze dat niet (aa) dan weet je iig zeker dat je een zwarte of een grullo krijgt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:47

DubbelDun schreef:
Zoek eens op Hickories Mega Dsire, dat is een Grullo Quarterhengst en homozygoot op zwart. Een pure Grullo dus (heeft géén cremegen).

Even puur een vraagje tussendoor: Het lijkt op de foto's of deze hengst een kopersnoet heeft. Komt op mij over dat de basiskleur bruin is, of ben ik abuis?
Ben benieuwd.

DubbelFun

Re: [KG]grijs-wild kleur uit vos? zoja welke kleur hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:07

Nee hij heeft geen kopersnoet en hij heeft ook geen agouti, dus bruin kan niet :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:44

Afbeelding

Op deze foto zou je toch zeggen dat hij een kopersnoet heeft, maar ik begrijp van je DubbelDun dat hij getest is op agouti en dit niet draagt? Of begrijp ik je verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:18

Klopt, hij is negatief getest op agouti (aa).
Grullo's zijn nogal toverballetjes en kunnen zeer veel tinten dragen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:41

Als je 100% zeker een grullo(wildkleur zart) wilt moet je gaan dekken met een hengst die homozygoot is voor zowel zwart als voor wildkleur. Deze kleur heb je bij verschillende rassen maar ik zou opzoekn gaan naar een rad dat bij jou merrie past. Jij hebt ene koudbloed, persoonlijk zou ik daar geen quater op zetten maar iets dat meer overeen komt met de bouw van een koudbloed.
Onder de highlandpony's komt veel wildkleur voor maar ik heb geen idee of er al hengsten van in Nederland zijn.

Maar even helemaal off-topic, als ik heel eerlijk ben denk ik dat je wel heel verkeerd bezig bent als je een hengst gaat uitzoeken op kleur. En ik zou als ik jou was niet zo snel kruisen met een koudbloed en bijvoorbeeld een quater, daar kan je echt vanalles uit krijgen. Ook heel wat minder geslaagde kruidingen. Voor het weet heb je een paard met het lijf van een quater maar met het hoofd en de hals van een jutlander. Al helemaal als ik kijk hoe ze in jou profiel is, daar lijkt ze al veel meer op een trekpaard dan op deze foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:02

@pluklief : op homozygoot dun is niet te testen, alleen 'gokken' nav de uiterlijke kenmerken.

@fokken moet de TS lekker zelf weten wat haar voorkeur heeft. Zolang je het veulen zelf wilt houden heeft een veulen van je eigen merrie veel meer waarde als waar je rekening mee moet houden als je voor de handel fokt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:03

Natuurlijk moet de TS dat zelf weten maar het is wel iets waar even aangedacht moet worden en niet in ethousiasme voor moet worden gekozen omdat de kleur zo fantastisch is.

Ik ken een hengst die vrijwel zeker homozygoot is voor dun, hij heeft namelijk nog geen veulens zonder wildkleur gegeven. Maar dat is een ijslander en ik neem aan dat die te klein is voor jou merrie?

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 21:34

bedankt voor het meedenken. Een ijslander is idd echt te klein en om jou eigen opmerking te volgen vind ik de bouw van een quarter nog iets beter passen bij mijn merrie dan een ijslander.
Ik ben nu idd ook aan het zoeken maar een mogelijke hengst onder de highland ponys. Maar dit topic is echt meer om me te oriënteren en ik maak bewust de keuze omdat ik graag een veulen uit mijn eigen merrie zou fokken die wat lichter en kleiner is in bouw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:44

Samen met een quarter zul je wel een fijnere botstructuur krijgen, maar wel nog de stevige spierpartij.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:50

dubbeldun: dau idee had ik ook al. Heb al meer kruisingen gezien van quarters met koudbloeden en die vind ik echt wel leuk, heb nog geen paardje gezien die echt heel raar was en niet in proportie zat. Vind die hengst wel echt heel leuk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:19

leun schreef:
bedankt voor het meedenken. Een ijslander is idd echt te klein en om jou eigen opmerking te volgen vind ik de bouw van een quarter nog iets beter passen bij mijn merrie dan een ijslander.
Ik ben nu idd ook aan het zoeken maar een mogelijke hengst onder de highland ponys. Maar dit topic is echt meer om me te oriënteren en ik maak bewust de keuze omdat ik graag een veulen uit mijn eigen merrie zou fokken die wat lichter en kleiner is in bouw.

Als je echter een wat lichtere of kleinere veulen fokken, moet je toch zeker niet een highland pony nemen voor wat betreft het 'lichter'.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:25

peterina: ik ken hier iemand in de buurt met 2 highland ponys en die zijn toch echt filmer van bouw dan mijn merrie. Bv pijpomvang die van mijn merrie is 34 die van de highland pony ongeveer 25 dus dau scheelt best veel. Daarnaast is een highland pony qua bouw toch meer in de zelfde lijn als mijn merrie alleen gemiddeld iets kleiner en toch iets lichter.
Even voor jou info mijn merrie is nu 1.61 en heeft dekenmaat 2.15, een highland is volgens mij toch echt wel wat kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:36

Die Grullo Quarter is ook maar rond de 1.50/1,52 :D

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:14

ja klopt maar das dan juist ook goed aangezien ik een veulen zou willen dat iets kleiner is. Volgens mij zijn die highland ponies ook maar rond de 1.50.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:01

leun schreef:
peterina: ik ken hier iemand in de buurt met 2 highland ponys en die zijn toch echt filmer van bouw dan mijn merrie. Bv pijpomvang die van mijn merrie is 34 die van de highland pony ongeveer 25 dus dau scheelt best veel. Daarnaast is een highland pony qua bouw toch meer in de zelfde lijn als mijn merrie alleen gemiddeld iets kleiner en toch iets lichter.
Even voor jou info mijn merrie is nu 1.61 en heeft dekenmaat 2.15, een highland is volgens mij toch echt wel wat kleiner.

Highland ponies zijn 'berg' ponies: rasstandaard maat 132-148cm, robust, stevig gebouwd met korte pijpen, veel rib (longkast). Alhoewel goede gangen is een vereiste ... 'foot fast' draf (geen knie aktie), goede galop ... is er normaal weinig extensie en zal op je merrie op dit vlak ook geen verbetering brengen.
Voorbeeld niet een vergelijking in tussen New Forrest pony en Highland pony ... dag en nacht verschil!

Een NF of Connemara pony hengst (het laatste zeer zeker) zou wel passen op je merrie. Beiden kunnen veredelen, veulen maat zal kleine uitvallen.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:24

Peterina schreef:
Highland ponies zijn 'berg' ponies: rasstandaard maat 132-148cm, robust, stevig gebouwd met korte pijpen, veel rib (longkast). Alhoewel goede gangen is een vereiste ... 'foot fast' draf (geen knie aktie), goede galop ... is er normaal weinig extensie en zal op je merrie op dit vlak ook geen verbetering brengen.
Voorbeeld niet een vergelijking in tussen New Forrest pony en Highland pony ... dag en nacht verschil!

Een NF of Connemara pony hengst (het laatste zeer zeker) zou wel passen op je merrie. Beiden kunnen veredelen, veulen maat zal kleine uitvallen.

De paarden waar ik mee vergelijk zijn op papier highland ponies, komen ook uit schotland dus denk dat ik ze wel goed vergelijk. Ik vind deze duidelijk kleiner als mijn merrie zowel qua botstructuur als uiterlijke bouw.
Wat bedoel je met "er is normaal weinig extentie"?