Abortus door vorst/rijp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyRainbow

Abortus door vorst/rijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 09:59

Hier in de omgeving gaat het verhaal dat je een drachtige merrie die niet dag en nacht buiten loopt, 's ochtends niet op een berijpte wei moet zetten omdat (de kou van) de rijp op het gras aan zou kunnen zetten tot abortus.
Je zou dan moeten wachten tot de dooi is ingetreden en het gras weer groen toont ipv wit.

Dragende merries die wél dag en nacht op de wei staan zouden daar geen last van hebben omdat die als het ware met de weersomstandigheden meegaan.

Wat is hiervan waar en wie van jullie handelt hier ook naar?
Kennen jullie nog meer van dit soort boerenwijsheden en kloppen ze ook?
Laatst bijgewerkt door SunnyRainbow op 29-12-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:04

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat wanneer het 's nachts gevroren heeft en overdag schijnt het zonnetje lekker (boven nul dus) het suikergehalte in het gras omhoog schiet. Dat is dus oppassen met bevangenheid, misschien zouden ze hierdoor kunnen aborteren?

MarliesV

Re: Abortus door vorst/rijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:05

Nog nooit van gehoord.

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten en ook 1 drachtige merrie.
Dit is nooit verkeerd gegaan.

Ben benieuwd of er mensen zijn die juist het tegendeel hebben meegemaakt. Maar dit leest voor mij als een broodje aap verhaal.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:13

Dit verhaal heb ik wel al eens gehoord dat de paarden koliek kunnen krijgen van bevroren gras, mischien dat de link daar naar toe wordt gelegd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:22

Dit heb ik laatst ook ergens gehoord, de drachtige merrie's mochten niet naar buiten omdat het veulen er dan af kon komen.
Klonk mij erg onwaarschijnlijk in de oren.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:41

heb hier ook nog nooit van gehoord, mijn merrietje staat ook gewoon s'morgens op de wei en ook op de rijpe wei ze heeft er niets van s'nachts staat ze op stal en als het goed is zit het veulen er gewoon nog netjes in.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:44

Miepie1980 schreef:
Nog nooit van gehoord.

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten en ook 1 drachtige merrie.
Dit is nooit verkeerd gegaan.

Ben benieuwd of er mensen zijn die juist het tegendeel hebben meegemaakt. Maar dit leest voor mij als een broodje aap verhaal.

TS heeft het juist over paarden die NIET 24/7 buiten staan!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:47

Bij koeien is dit wel de waarheid. Misschien dat die boer vergeten is om te vertellen over welk dier het gaat?

Bij paarden heb ik er nog nooi van gehoord. Wel dat ze er koliek van kunnne krijgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:48

Van bevroren gras kunnen paarden wel koliek krijgen..als je ze net buiten zet kunnen ze heel fanatiek gaan grazen dus lopen stalpaarden op gras een groter risico hierop. Koliek kan ook weer abortus veroorzaken, dus ik denk dat dat ermee bedoeld wordt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:49

Als een paard 's morgens (met honger) op de rijp wordt gezet en ze daar gelijk veel van eten, kan dat koliek verschijnselen geven.
Daarom wordt aangeraden deze paarden eerst wat hooi te geven voordat ze op het bevroren gras worden gezet.

Maar van een abortus heb ik nog nooit gehoord.
Ook niet bij koeien trouwens. Bij mijn schoonvader gaan de vaarzen gewoon naar buiten.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:17

klopt hoorde ik ook en heb het aan mijn DA na gevraagt! dit is niet alleen slecht voor dragende merries maar bij andere paarden is het ook verhoogt risico op kolie, diara en dus uitdroging en nog iets! het kan dan weer geen kwaad als je je paard flink veel hooi/kuil zou voeren en na een flinke berg hooi/kuil als die op is half uur later pas na buiten!

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:19

Een paard op (licht) bevroren gras kan idd koliek veroorzaken. Het fructaan gehalte in gras is dan hoger. Dit veroorzaakt koliek maar kan ook hoefbevangenheid veroorzaken. Voorzichtig mee zijn dus!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:39

@Gamblerlover
Het fructaangehalte is alleen hoger bij het ochtendgloren, niet later op de dag.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:48

Brainless schreef:
@Gamblerlover
Het fructaangehalte is alleen hoger bij het ochtendgloren, niet later op de dag.

Ik heb altijd geleerd dat fructaan door bij het ochtendgloren idd geproduceerd wordt in het gras maar door de koude temperaturen niet weg kan. Pas zodra het warmer wordt "verlaat" het fructaan het gras weer. Het volgende staat hierover op paardnatuurlijk.nl. Niet mijn meest favoriete site maar ze bewoorden het wel precies zoals ik bedoel:

Te lage temperatuur
Wanneer de temperatuur te laag is kan het gras niet groeien. Is er toch voldoende zonlicht aanwezig dan wordt er fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de temperatuur wel hoog genoeg is. Wanneer de temperatuur dan hoog genoeg is wordt het fructaan alsnog verbruikt.