Het gaat nog even duren, maar ......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Het gaat nog even duren, maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:40

als het mee zit ga ik in eind 2010 mijn aller eerste eigen paardje kopen.
Voor mij is het alweer errug lang geleden dat ik echt actief met paarden en alles er omheen bezig ben geweest. Eigenlijk ben ik weer door mijn oudste dochter aangestoken en kriebelt het. Nou komt over 2 dagen de pony van mijn dochter, maar dat is ten 1ste niet echt eigen ( ook al betaal ik alles :o ) en ten 2e het is een b/c ponytje dus dat gaat het niet worden om leuk een rondje te stappen.

En ik post dit natuurlijk niet voor niets in het fjorden topic, want voor 99% wil ik voor een fjord gaan. Ik heb eigenlijk niet veel eisen wat betreft kleur, geslacht, afstamming.
Tuurlijk heb ik wel een paar speerpunten, maar als ik er eenmaal 1 zie waarvan ik denk jaaaah WAUW !! Dan zal ik sterk in mijn schoene moeten staan of ik die punten nog check :Y)

Enigste wat zijn nou typische fjorden dingen waar ik op moet letten ? Zijn er gebreken die erg bij het ras komen kijken of andere tips.
Mijn budget zal tot ong 2000 euro zijn. Al kan dit oplopen, zal ik alleen nog even wat langer moeten sparen :+
Ik zal vooral recreatief rijden of het moet echt goed klikken. Ja leeftijd, liefst niet ouder dan 10 jaar, maar is niet echt belangrijk. Al is de pony die we nu hebben gekocht ook 20+ en om nou gelijk straks 2 grasmaaiers te hebben staan.

Stalling zal sowieso weide + stal zijn, maar waar dat weet ik niet. Kan zijn waar de pony nu komt te staan, maar wie weet wat erop mijn pad gaat komen van het jaar.

and last but not least --> Wat zijn events waar ik absoluut van het jaar wat kennis kan gaan opdoen of waar ik kan kijken wat er zo al op de markt is ? Ik kijk wel op de site van het stamboek van fjorden dus daar zal ik het ook in de gaten houden als er wat in de buurt komt of wat me intressant lijkt.

Dus wie heeft er tips over de Do's and Don'ts en andere informatie..

fjordnina

Re: Het gaat nog even duren, maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:46

Do's: Aanmelden op Fjordenwereld! Daar is erg veel (insiders)informatie te vinden en ook weten ze daar via via vaak wel de leuke fjorden te koop.

Verder is het erg leuk om in maart naar de Hengstenkeuring te gaan. In het keuringsseizoen (juli t/m september) is het goed om een aantal keuringen te bezoeken. Zo zie je al snel de dieren die je aanspreken en kun je specifieker zoeken naar bepaalde eigenschappen. Daarnaast kun je zowel op de hengstenkeuring als op de gewone keuringen kennis maken met fokkers en andere liefhebbers van het ras.

Het is voor jezelf wel belangrijk om een profiel aan eigenschappen te maken, er is namelijk nog best wat verschil tussen de fjorden. Voor een deel is dat terug te voeren op de bloedlijnen, maar ook de opvoeding speelt natuurlijk een belangrijke rol.

Fjorden zijn qua gezondheid erg sterk, ze zullen niet zo snel laten zien dat ze echt ziek zijn en moeten soms wel eens tegen zichzelf in bescherming genomen worden omdat ze maar door blijven gaan.
Samenwerken is ontzettend belangrijk bij dit ras. Waar je bij een ander ras je wil nog wel eens door kunt drijven lukt je dat bij de fjord niet. Nee is nee en het kan best moeilijk zijn om dat om te buigen naar een ja.

Verder zou je je volgende week aan kunnen melden bij het stamboek. Zo ontvang je al stamboekinformatie en dergelijke. Als je aan het eind van 2010 je fjord koopt moet je je ook aanmelden om je paard op naam te kunnen laten zetten. Dan kun je dat beter direct aan het begin van het (contributie)jaar doen.

Fjorden worden wel steeds duurder en als je een echt fijn doorgereden fjord wil hebben kan het zomaar zijn dat je iets meer dan 2000 euro betaald. Er zijn echter ook nog genoeg dieren onder die prijs te vinden. Het ligt er maar net aan wat je tegen komt.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:41

Bedankt, heb maar gelijk een account aangemaakt op fjordenwereld.

Ik zal dan zeker wat keuringen gaan aflopen. Ik ben ook nog niet helemaal thuis met hengsten etc. Heb wel bij wat fokkers gekeken en wat hengsten opgezocht in het stamboek, maar is nog niet gelijk bij mij nu een :)* Als ik een naam zie welk plaatje daarbij hoort en wat voor karakter.

Dat wat je zegt over samenwerken en dat je met stroop verder komt dan met azijn vind ik alleen maar leuk aan fjorden. We hebben een berner sennen hond en ik vind een fjord de paarden vorm van die hond :o bananen in de oren wanneer het hem uitkomt en zitten, pootje of wat ook gebeurt alleen wanneer ik iets in mijn handen heb wat hij lust :o

Het fijne aan een fjord voor mij is dat het wat robuustere paardjes zijn en vooral dat ze humor hebben.
Zal me in januari dan ook bij het stamboek aanmelden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:32

Wat leuk dat je voor een fjord gaat!

Ik zit ook bij Fjordenwereld en dat is de beste plek om te beginnen.. Mijn fjord heb ik begin dit jaar bij Jan en Jose Dolfing uit Balloo, Drenthe gekocht..dat zijn betrouwbare, bekende fjordenfokkers/verkopers en die zitten helemaal in dat wereldje.

Keuringen zijn altijd leuk om te bezoeken want zo zie je heel veel verschillen tussen paarden en kun je misschien wat beter zien wat je wel en niet aanspreekt. Ik denk dat je met jouw budget een leuke fjord kunt kopen hoor!
Ander bekende fjordenadressen zijn B. v.d Berg, ook in Drenthe en in Hardenberg zit Ter Wijlen...allemaal bekenden in dat wereldje..

Gewoon lekker orienteren en lid worden van het stamboek..krijg je een paar keer per jaar het verenigingsblad, een heel leuk boekje met superveel informatie!

Veel plezier met je zoektocht!

Groetjes Kristel

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:33

Denk bij gebreken aan een fjord in ieder geval aan Eczeem, echt, je wilt geen fjord hebben met eczeem, daarom is het beter om in de zomer te gaan kijken naar een fjord dan in de winter..
Verder zou ik zo geen specifieke problemen weten, het is een oud en sterk ras..

Ik heb mijn eigen fjorden via de website van het stamboek en eentje gekocht van Jan en José Dolfing. Zelf ben ik vaak te vinden bij B van den Berg die ook leuke fjorden heeft staan..

Ik zit overigens ook op Fjordenwereld, dus daar heb ik misschien ook al wel gereageerd..

Ik denk dat je voor 2000 toch al wel een heel leuke fjord moet kunnen kopen, het zal dan geen creme de la creme zijn, maar goed gezond paard is er voor die prijs wel te krijgen..

Kom lekker naar de keuringen, spreek mensen aan, zoek informatie, meer dan genoeg te vinden op FW en ga eens lekker oriënteren..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:40

Wie zit er hier niet op Fjordenwereld en heeft een fjord?
Is denk ik een betere vraag.
Fjordenwereld is de gezellige iets minder kritische variant van bokt met allemaal fjorden...

Henstenkeuring eind maart is een aanrader.
Bij de al genoemde fjordenfokkers kun je vaak betrouwbaar een fjord kopen.
Momenteel staan er ook wel een paar leuke te koop (op fjordenwereld, kan je pas zien als je lid bent)

En dat ze humor hebben! Ja zeker!!!! Vandaag nog van mijn ondeugende pretletter mogen genieten.

Wel op letten als je er 1 koopt voor exceem en uiteraard ook net zoals welk paardenras dan ook,
bij aankoop je paardje laten keuren door je eigen dierenarts.

Hopelijk vind je een leuke!
Waarmee je veel plezier gaat hebben en uiteindelijk je dochter ook.