Vraagje over predikaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daylerma

Vraagje over predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 15:49

Ik ben niet helemaal thuis in predikaten vandaar dat ik m'n vraag hier stel en hoop dat jullie meer duidelijkheid kunnen geven... :)

De moeder van mijn jaarlingmerrie is een elite prefmerrie.
Klopt het dat deze merrie eerst ster is geworden, daarna d.m.v. een merrietest (ze is op de NMK geweest) voorlopig keur is geworden en na het fokken van een veulen keur is geworden? Wordt een merrie na keur elite? Wat is het verschil tussen keur en elite?
En wat is het predikaat pref? Tenslotte ben ik nog benieuwd naar deze gegevens die op paardenfokken.nl staan;

2007: KWPN fokwaarde dressuur 145 48% (1365e pl)
EX 80 BEW 80
XX/OX percentage : 40.24%

Wie kan mij wegwijs maken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:57

Daylerma schreef:
Ik ben niet helemaal thuis in predikaten vandaar dat ik m'n vraag hier stel en hoop dat jullie meer duidelijkheid kunnen geven... :)

De moeder van mijn jaarlingmerrie is een elite prefmerrie.
Klopt het dat deze merrie eerst ster is geworden, daarna d.m.v. een merrietest (ze is op de NMK geweest) voorlopig keur is geworden en na het fokken van een veulen keur is geworden? Wordt een merrie na keur elite? Wat is het verschil tussen keur en elite?
En wat is het predikaat pref? Tenslotte ben ik nog benieuwd naar deze gegevens die op paardenfokken.nl staan;

2007: KWPN fokwaarde dressuur 145 48% (1365e pl)
EX 80 BEW 80
XX/OX percentage : 40.24%

Wie kan mij wegwijs maken?

Het ligt eraan hoe oud je merrie is. Oudere merries moesten vroeger eerst een veulen krijgen voor ze Keur konden worden. Nu is dat niet meer zo.
Eerst moeten ze voor stamboekopname en Ster, daarna voor Voorlopig Keur en daarna kunnen ze met een verrichting (sport, Ibop of Eptm) Keur worden. Zijn ze ook rontgenologisch helemaal goed dan krijgen ze het PROK predikaat en Keur + PROK maakt Elite.

Preferent wil zeggen dat ze minimaal 3 Ster dochters of zonen heeft gehad. (alle regeltjes staan op www.kwpn.nl)

Een Elite Preferente merrie wil dus wat zeggen over de kwaliteiten van de merrie zelf en die van haar nakomelingen. Goed dus!

XX= Engels volbloed
OX is Arabisch volbloed

Fokwaarden staan ook op de kwpn site. Ze heeft een bovengemiddelde fokwaarde van 145 met een betrouwbaarheid van 48%. Ze staat daarmee op de 1365e plaats van de KWPN merriestapel.

Daylerma

Re: Vraagje over predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:23

Bedankt voor je uitleg! Das nog niet zo gek dus, elite pref! :D

De moeder is van 1997.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:50

Daylerma schreef:
Bedankt voor je uitleg! Das nog niet zo gek dus, elite pref! :D

De moeder is van 1997.

Dan moest de moeder eerst een veulen hebben om Keur te worden.
Elite preferent is zeker niet gek, heel goed zelfs!