Extreme vergroeiingen in de rug door vele deksprongen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Extreme vergroeiingen in de rug door vele deksprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:24

Ik las in een oude Bit dat dierenartsen tijdens het prepareren van het skelet van Cor de la Bryere er achter kwamen dat hij extreme vergroeiingen had aan de wervelkolom. Het zou niet gaan om genetische afwijkingen, maar slijtage zijn door het dekken.
De combinatie van de vele deksprongen die hij moest maken, en zijn hoge leeftijd (32) zou de oorzaak zijn van zijn versleten rug.
Buiten Cor de la Bryere is er nooit een vergelijkbare rug gevonden omdat de hengsten niet oud genoeg werden of niet geprepareerd. Volgens de dierenartsen had de dood van Cor de la Bryere niets te maken met de vergroeiingen. Dekken was schadelijk voor zijn gezondheid, maar hij stierf aan ouderdomsverschijnselen.

Dit las ik in een Bit van ruim 8 jaar oud, en vroeg me af of er inmiddels meer onderzoek naar is gedaan of dat er meer gevallen bekend zijn? Hij kan toch eigenlijk geen uitzondering zijn?
en hoe zit het dan met fokmerries die natuurlijk worden gedekt? Lopen die op de een of andere manier ook geen schade op aan de rug?

Zijn er mensen hier met meer info of een mening hier op? :)

CM_

Re: Extreme vergroeiingen in de rug door vele deksprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:27

Hey wat een interessant onderzoek.

32 is een zeer respectabele leeftijd voor een wpner.
Het is bij mensen toch ook zo dat na een bepaalde leeftijd het skelet gaat inzakken, bij paarden zakt de rug ook in, kan de slijtage daar niet mee te maken hebben gehad?

Zaten er ook foto's bij van de rug?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:34

Nee, die stonden er helaas niet bij. Het was maar een kort bericht.
Maar ik vond het toch wel interessant omdat ik er verder nooit over gehoord had. Bovendien zijn er op dit moment toch wel veel dekhengsten die net zo gewild waren als Cor de La Bryere, dus die zullen wel met dezelfde mate op het fantoom springen.

De volledige tekst uit de Bit:

Citaat:
Dekken brengt de gezondheid ernstige schade toe

Duitse dierenartsen staren vol bewondering naar het geprepareerde skelet van de beroemde hengst Cor de la Bryere in de universiteitskliniek van Berlijn. De Holsteiner hengst van de eeuw heeft extreme vergroeiingen aan de wervelkolom. Na veel onderzoek en gefilosofeer zijn de Duitsers eruit. Corde, zoals hij in de volksmond werd genoemd, had geen genetische afwijking, maar leed aan grote en ernstige slijtage door zijn werk als dekhengst.
Het sperma van Cor de la Bryere was altijd zeer gewild en de hengst is oud (32) geworden. De combinatie van veel deksprongen en zijn hoge leeftijd zijn er volgens Duitse wetenschappens de oorzaak van dat hij een versleten rug had.

Buiten Cor de la Bryere is zo'n vergroeiing van de wervelkolom eigenlijk nog nooit aangetoond. Hengsten worden er niet oud genoeg voor, zijn niet zo gewild en worden niet allemaal geprepareerd voor een tentoonstelling.

De vergroeiing had niets te maken met de dood van de beroemde hengst. Dekken was schadelijk voor zijn gezondheid, maar hij stierf aan ouderdomsverschijnselen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:42

Ik denk dat het bij de merries wel mee zal vallen, schade door de deksprongen zelf. Maar als je een echte fokmerrie hebt die jaar in jaar uit een veulen krijgt zonder dat er op gereden wordt, kunnen de veelvuldige drachten zeer zeker wat met die rug doen.

Verschil met het springen op het fantoom vergeleken met de natuurlijke dekkingen, is dat er meerdere merries met een kwakkie bediend kunnen worden. In de tijden van voor de KI, moest alles natuurlijk en dan nog meerdere keren per cyclus. Dat kan zeer zeker zijn uitwerkingen op een dekhengst hebben.

En hoeveel dekhengsten halen de 30 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:45

Samber is 33 geworden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:47

Ik heb het gelezen ja...en ook hij was een heel gewild vaderdier. Eigenlijk zou je bij Samber ook kunnen kijken of er veranderingen in de rug te zien zijn. Heeft Samber via KI gedekt?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:30

Cassidy schreef:
Ik heb het gelezen ja...en ook hij was een heel gewild vaderdier. Eigenlijk zou je bij Samber ook kunnen kijken of er veranderingen in de rug te zien zijn. Heeft Samber via KI gedekt?

met KI blijft hetzelfde geloof ik. want met KI moeten de hengsten op hengstenboom (hoe noemt dat zoiets?) dekken en dat is hetzelfde als op merries dekken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:34

Bij KI moeten ze inderdaad ook springen: op de bok. Interessant onderzoek, maar meer weet ik ook niet.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:40

Dakario schreef:
Cassidy schreef:

met KI blijft hetzelfde geloof ik. want met KI moeten de hengsten op hengstenboom (hoe noemt dat zoiets?) dekken en dat is hetzelfde als op merries dekken.

Maar met KI springen ze meestal maar 1 x voor meerdere merrie's. Bij natuurlijk dekken word er normaal meerdere keren gedekt voor maar 1 merrie. Dus echt te vergelijken met elkaar is het niet.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:40

heel interesant

ik denk dat het met de merrie`s wel mee zal vallen die zullen inderdaad meer te leiden hebben van de dracht zelf dan van de dekking.

misschien is het het overwegen waard om de dekbokken iets lager te maken en ze de hengst te spaaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:01

Ik heb weleens gehoord dat het een hengst te leren is om te ejaculeren zonder dat hij springt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:12

CM_ schreef:
Hey wat een interessant onderzoek.

32 is een zeer respectabele leeftijd voor een wpner.
Het is bij mensen toch ook zo dat na een bepaalde leeftijd het skelet gaat inzakken, bij paarden zakt de rug ook in, kan de slijtage daar niet mee te maken hebben gehad?

Zaten er ook foto's bij van de rug?

Cor een KWPNer :?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:15

Woeps zit te slapen.

Ik doelde eigenlijk gewoon op een warmbloedpaard.

Cassidy, dit moet idd wel mogelijk zijn.

Varkensberen kunnen ook ejaculeren zonder dat ze op de fantoom zitten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:32

Cassidy schreef:
Ik heb weleens gehoord dat het een hengst te leren is om te ejaculeren zonder dat hij springt.

dat is ook zo.. maestro hebben we leren dekken van de grond.. omdat hij toen net aan koliek geopereerd was en niet mocht springen, dat ging zo goed dat ze het nu nog doen :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:16

Dekken op een bok geeft ook heel vaak overlast aan een hengst omdat zeldom wordt de bok 'op maat' gesteld voor de hengst, dwz dezelfde bok wordt gebruikt voor een quarterhengst van 155 cm of een wb hengst van 170 cm. De hoeken zijn vaak niet juist ingesteld voor een 'springend' hengst waardoor alhoewel hij met flair zijn werk verricht heeft hij wel een overlast op zijn rug en gewrichten (van achterhand).

:D Ik ken een hengst die op twee balen strooi zijn zwemmers levert!! (geen zicht maar hij doet het wel!)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:02

Ik kan me ook niet voorstellen dat een paar balen stro wel de juiste hoeken hebben... al kan het qua hoogte maat misschien wel beter passen. Het idee is gewoon hetzelfde als een bok!

Interessant topic trouwens!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:27

ook de knieën en de sprongen van hengsten lijden enorm bij het fantoom dekken ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:17

besita schreef:
ook de knieën en de sprongen van hengsten lijden enorm bij het fantoom dekken ..

In Duitsland zei een grote bekende hengstenhouder me eens dat je een hengst nooit mag laten dekken en gelijk als dressuurpaard wedstrijden mag laten lopen.
Dit omdat het springen op de bok totaal andere spiergroepen aanspreekt, dan de spieren die gebruikt worden voor het trainen voor de dressuur en dat ze, omdat ze elkaar dan tegenwerken (ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitleg :o ) dat dus nadelig is.

Eigenlijk vind ik dat wel logisch klinken

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:55

Citaat:
In Duitsland zei een grote bekende hengstenhouder me eens dat je een hengst nooit mag laten dekken en gelijk als dressuurpaard wedstrijden mag laten lopen.

Dit omdat het springen op de bok totaal andere spiergroepen aanspreekt, dan de spieren die gebruikt worden voor het trainen voor de dressuur en dat ze, omdat ze elkaar dan tegenwerken (ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitleg :o ) dat dus nadelig is.

Eigenlijk vind ik dat wel logisch klinken

Dat is nog eens een mooi excuus om je hengst niet in te zetten in de sport!

Maar het is wel een extra belasting voor de hengst, dat klopt, al is de KI en het diepvriesidee daar al voor een groot deel een oplossing voor..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:58

Nog beter zou zijn de pavo naar de winter gelijk met de hengstencompetitie en de hengsten alleen laten dekken zomers met wat licht training zonder druk

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:28

sportfokker schreef:
Dat is nog eens een mooi excuus om je hengst niet in te zetten in de sport!

Maar het is wel een extra belasting voor de hengst, dat klopt, al is de KI en het diepvriesidee daar al voor een groot deel een oplossing voor..

Enige probleem met het combineren van een sport hengst EN diepvries 'idee' is dat de hengst wel tenminste 1 maand in quarantaine moet gaan voordat hij een 'levering' mag deponeren en dan verblijft hij meestal nog 1 maand op het station voor verzameling. Echt niet bevorderlijk voor de training ......