Galop met arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Galop met arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:26

Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een arabische volbloed merrie.
Ze is echt superbraaf, en helemaal niet zo'n schrikkerige arabier.
Maar nu zit ik met een aantal probleempjes,
In het begin toen ik haar net had ging het rijden heel slecht, het was de hele tijd 'sterren kijken'.
Nu 3 maanden later is het alleen nog maar ontspanning en nagevelijkheid, al bij de kleinste kneepjes.
Behalve dus de galop, dat is echt een drama. Ze drukt haar rug dan helemaal weg, en hoofd kats de lucht in. Ook kan je haast geen stelling vragen. En voor mij zit dit ook niet echt lekker waardoor ik niet goed om mijn kont kan blijven zitten.
Graag zou ik wat tips willen.
Oja donderdag gaat iemand foto's maken als ik aan het rijden ben, ik zal ze hier dan wel even posten zodat jullie misschien een beter beeld krijgen, en betere tips kunnen geven.

nu nog een ander probleem met mijn arabiertje.
Als ik haar onder de buik wil borstelen, dan gaat ze staan drijgen en happen alle kanten op.
Daarom poets ik daar nu alleen met een zachte borstel, en haal ik voorzichtig het vuil weg met mijn handen. Ook als ik de singel wil pakken, gaat ze staan trappen naar haar buik. Ik heb geen idee wat ik hier aan moet doen.
Ook hier graag tips voor.

gr.

Rawaat

Re: Galop met arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:04

Misschien kan een osteopaat helpen. Het probleem kan uit de rug komen.

Mijn merrie durft dit ook doen en bij haar is er geen probleem in de rug. Ze is gewoon nog niet voldoende bespierd en elastisch in haar rug. Ik geef haar meer ruimte vooraan als ik aanspring en na enkele passen neem ik de stelling op.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:00

Bij die van mij ook een probleem; zwakkere rug en en in alle gangen super nageeflijk en goed over de rug behalve dus in de galop. Ik heb haar vorig jaar door een ostheopaat laten behandelen, ging daarna al weer een stuk beter, veel training, veel oefeningen om de achterhand en rug sterker te maken... Binnenkort komt de ostheopaat weer langs en dat zal zeker weer winst gaan opleveren. Maar daarnaast zal training op de langere termijn het verschil moeten gaan uitwijzen. Langzaam en stapje voor stapje...

Ook die van mij is gevoelig onder de buik. Ik negeer het gewoon. Als ik haar 'koud' poets reageert ze sjacho (lelijk kijken, oortjes naar achteren, meer durft ze niet en dat is dr geraden!), maar als ik aan haar buik kom na grondwerk met haar te hebben gedaan is het in 1 keer geen probleem, oortjes naar voren, mag best. :? Beetje gevoelig gedrag dus, niet te veel van aantrekken, zo zijn arabs! ;) :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:14

bedankt voor de reacties, mijn merrie heeft idd ook nog niet veel bespiering. Dat komt omdat ze een aantal jaren als fokmerrie heeft gediend. Ze zal denk ik dan nog wat bespiering meoten krijgen daar. En als het nog langer zo doorgaat laat ik er ook even een ostheopaat naar kijken.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:58

ik heb zelf ook een arabier hij loopt lekker over de rug met de galop. toen ik hem kreeg deed hij niet anders dan zijn spieren helemaal aanspannen zodra ik wilde aangalloperen maar door goed oefenen loopt super lekker los nadat ik los heb gereden natuurlijk;)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:59

het komt mij ook erg bekend voor.
idd een erg gevoelige buik, met poetsen geen probleem, maar met aansingelen staat hij altijd te drammen en stampen. En van zijn galop wordt je ook niet echt vrolijk, soms gaat het goed, maar als hij fris is (de hele winter :+ ) gooit hij zijn hoofd omhoog en is er niets meer aan te beginnen. :o

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:36

njaa heb ook een tip ales jullie het nu over de rug hebben niet hard in zadel ploffen want arabiertjes zijn daar gevoelig voor :)
maar goed galop is geen probleem ales hij niet te hard gaat enzv ;) is maar net hoe jij rijd

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:04

carmenmisty1 schreef:
njaa heb ook een tip ales jullie het nu over de rug hebben niet hard in zadel ploffen want arabiertjes zijn daar gevoelig voor :)
maar goed galop is geen probleem ales hij niet te hard gaat enzv ;) is maar net hoe jij rijd

volgens mij zijn niet alleen arabieren daar gevoelig voor, maar het grootste deel van de paarden. ;)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:07

ik zal proberen of iemand mij tijdens het rijden wil filmen/foto's maken. Dan kunnen jullie zelf zien wat het probleem is. :)

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:11

Zolang ze niet onspannd loopt heeft galoperen geen zin, het paard moet erst naargevelijk en los zijn..

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:26

hoewel het erg lastig is voor mij (na een tijdje bokken en hoofd in de lucht) vind ik het wel belangrijk om te blijven galopperen, meestal doe ik een heel klein stukje en neem hem dan weer terug. Natuurlijk lost dat het probleem niet op, maar ik vind het voor mezelf belangrijk om toch dat galopritme te onderhouden. :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:58

Misschien ben ik een zeikerd, maar ik erger me kapot aan posts die in dit topic staan die volledig krom gespeld zijn! Kom op zeg, neem ff de moeite je post na te lezen en correct te spellen! Ik weet er zijn mensen die dyslectisch zijn of anderzins moeite hebben met de Nederlandse taal, maar wat ik hier zie is gewoon luiheid... :(

@ Mirjam: Das idd een boel verzet wat je tegenkomt, is echt balen, herken t wel. Waarom zou hij dat doen?
Ik heb zondag, na twee weken niet te hebben kunnen rijden vanwege de gesteldheid van de bak, weer voor t eerst gereden. Alles ging bagger, ze was mega stijf en ik stuitte alleen op verzet. Gelukkig gisteren les gehad waarbij mijn trainster ook altijd zelf half uurtje mijn merrie rijdt. Merrie was mega stijf en kreeg niet eens de rechtergalop voor elkaar! Ze bood in eerste instantie alleen de linkergalop aan dus daar heeft ze haar op losgereden met losse teugel en dr koppie helemaal omhoog en rug weggedrukt. Uiteindelijk nadat ze wat minder stijf was geworden bood ze uit zichzelf het frame aan (ik rijd western); dus mooi nageeflijk op losse teugel en gebruik van rug. Daarna ook weer lekker de rechtergalop op kunnen pakken. Vandaag ook weer getraind; wel weer grenzen opgezocht maar vooral geluisterd naar mijn paard; wat kan je net wel en wat niet en hoe kan ik jou helpen het wel te kunnen? Was een compleet ander plaatje dan zondag, dat kan ik je wel vertellen! Erg fijn.... :D
Wat ik hier in ieder geval van heb geleerd is dat, ook al gaat het heel goed (in mijn geval) door omstandigheden kun je weer terug bij af zijn. Het was geen onwil van mijn paard (waar ik eerst vanuit ging) maar fysiek onmogelijk wat ik van haar vroeg.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:35

Goedemorgen
Hier had die van mij ook last van
Laat iemand eens kijken als je er op rijd of je paard wel recht loopt.
Mijn ruin liep met zijn kont naar binnen, ik heb hierop de osteopaat laten komen. Toen bleek dat zijn wervel in de schoft en onder het zadel vast zaten.
Ik heb hem 2 keer laten behandelen en loopt nu als een tierelier ook geen problemen meer in de galop

succes

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:39

ik heb het ook met die van mij..
Ben naar DA geweest en daar kwam dus wel wat uit, dat hij teveel bot had aangemaakt tussen ze werfels, geen goed vooruitzicht dus..

ik ga ook fisio enzo erbij halen, hopend dat dit werkt, hij drukt ze rug ook veel weg.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 15:52

Mona2000 schreef:
Zolang ze niet onspannd loopt heeft galoperen geen zin, het paard moet erst naargevelijk en los zijn..

graag wel even mijn begin post goed doorlezen.
Mijn paardje loopt voor de rest in alle gangen heerlijk ontspannen, behalve dus galop.

En mijn instructrice zegt dat ik de volgende keer haar het beste aan de pesoa kan doen?
Ik heb geen idee of dit goed is, ik vind het niet fijn om hulpteugels te gebruiken. Maar ik zal vragen
of iemand haar een keer na wil kijken. Haar rug dan.

beesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:07

Het galop probleem kan idd komen door een tekort aan bespiering.

een arabier heeft over het algemeen een iets hogere achterhand waardoor het moeilijker is de rug op te drukken en de achterhand verder onder te plaatsen. en het hals en hoofd te laten zakken zodat de rug zich ontspant. Het gewicht van de ruiter bemoeilijkt dit nog meer.

Van mijn instructrice (iemand die veel ervaring heeft met arabieren) heeft mij geleerd mijn arabier eerst voorwaarts te rijden in de galop dit is voor het dier makelijker gezien de achterhand. dan zal de hals ook vanzelf meer zakken. Probeer ook jezelf voledig te onstspannen tijdens de galop zodat je ook als ruiter de rug niet tegen werkt. Vanuit de iets voorwaartse galop kan je dan ook rustig gaan werken aan een lagere hoofd hals houding, lukt dit niet omdat het paard dit bijvoorbeeld niet helemaal snapt kan je het dier helpen door bijvoorbeeld een elastiek toe te passen, maar zorg ervoor dat deze niet te klein staat en het paard voldoende ruimte geeft om zijn bewegingen te kunnen maken.
Verwacht niet meteen hoogstaande dressuur want de spieren moeten zich ontwikkelen.

Om die ontwikkeling te stimuleren zou je je paardje ook kunnen longeren met een elastiek, dit zet haar niet direkt helemaal vast zoals een pasoa of bijzetteugel ze kan dan zelf nog wat druk op het elestiek geven. Dit is trouwens ook een prima uitgangspunt om je elastiek te stellen, je kan zien wat losser en vaster doet met jou paardje.

bijzetteugels en elastieken zijn niet altijd slecht. het is alleen de manier waarop ze gebruikt worden.
misbruik is dierenmishadeling, maar bij juist gebruik kan het zelfs leed voorkomen.

Verder is het zeker geen slecht idee eens een osteopaat naar haar rug te laten kijken, als er wel iets fout zit is dat in ieder geval geconstateerd en dan kan je er iets mee.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:35

bedankt voor je reactie, mijn instructrice weet nu wat het probleem is.
Ze kanteld haar bekken verkeerd en zet die helemaal niet onder haar lichaam. Ze wil kijken of dit beter gaat met pessoa.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:50

Daar waar de kennis van de ruiter eindigt starten de hulpteugels. :o

Ik denk eerder dat het toch iets lichamelijks is. Galop vraagt heel ander spiergebruik als bij de draf en stap. Denk dat je maar eerst beter derug van je paard eens goed moet na laten kijken voor je het arme dier naar de ..... rijdt met hulpteugels. En niet je instructrice ernaar laten kijken echt een kenner met spierproblemen bij paarden! Dus een osteophaat inschakelen, heb je meer aan dan een instructrice die zegt een hulpteugel om te hangen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:57

RhealLover schreef:
Daar waar de kennis van de ruiter eindigt starten de hulpteugels. :o

Ik denk eerder dat het toch iets lichamelijks is. Galop vraagt heel ander spiergebruik als bij de draf en stap. Denk dat je maar eerst beter derug van je paard eens goed moet na laten kijken voor je het arme dier naar de ..... rijdt met hulpteugels. En niet je instructrice ernaar laten kijken echt een kenner met spierproblemen bij paarden! Dus een osteophaat inschakelen, heb je meer aan dan een instructrice die zegt een hulpteugel om te hangen.

precies!! vaak zul je zien dat het probleem heel ergens anders zit. mijn paard leek kreupel te zijn, toen hebben we er een osteophaat bij gehaalt en wat nou bleek dat hij gewoon heel erg stijf was in z'n rug.
dus het probleem zit vaak ergens anders dan je zelf denk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:52

oke bedankt, ik schakel eerst een osteophaat ik voordat ik aan al die andere poespas begin

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 02:00

Misschien kan je hulp hebben bij het volgende:

vorige week hebben wij een week lang clinic gehad van een ruiter (met arabieren) op heel hoog niveau en een ton ervaring.
Ik heb ook een probleem met aanspringen. En moest EERST en VOORAL het zwaartepunt van mezelf op dezelfde hoogte van het zwaartepunt van mijn paard houden. Net boven de schoft. Dit was stap 1. Ipv van naar achter te gaan zitten, moest ik juist naar voor gaan, op de stijgbeugels rijden.

Voor de liefhebbers, deze dame zal binnnenkort artikels publiceren "Dressuur met een arabier" en wil heel graag op vragen van ruiters inspelen.
Vorige week heb ik een aantal van de posts hier al aan haar doorgegeven.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 07:56

Rawaat schreef:
Misschien kan je hulp hebben bij het volgende:

vorige week hebben wij een week lang clinic gehad van een ruiter (met arabieren) op heel hoog niveau en een ton ervaring.
Ik heb ook een probleem met aanspringen. En moest EERST en VOORAL het zwaartepunt van mezelf op dezelfde hoogte van het zwaartepunt van mijn paard houden. Net boven de schoft. Dit was stap 1. Ipv van naar achter te gaan zitten, moest ik juist naar voor gaan, op de stijgbeugels rijden.

Voor de liefhebbers, deze dame zal binnnenkort artikels publiceren "Dressuur met een arabier" en wil heel graag op vragen van ruiters inspelen.
Vorige week heb ik een aantal van de posts hier al aan haar doorgegeven.

Dan vraag ik me af wie dit was :) en waar ze clinic's geeft..
Probleem aanspringen is ook typisch