Bijna mama..(Groninger merrie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hiltje86

Bijna mama..(Groninger merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:58

Hoi!
Leuk dat jullie komen kijken bij deze bijna mama
Afbeelding
Hiltje is een 3-jarige groninger merrie die ik rij voor iemand anders. Haar vader is Mats en zelf is ze nu drachtig
van Faldo. In mei is het de bedoeling dat ze mama word :D
De eerste foto's zijn van 7 october waar je nog bijna niks ziet.. Maar daarna...

1. Mooi meissie!
Afbeelding
2. :9
2.Afbeelding

En dan nu de foto's van vandaag..
Meet wollie de beer :+

Haar hobby eten kan er ook iets mee te maken hebben, maar poeh wat een verschil!!
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. En dan tot slot, daar kunnen we niet meer om heen haha.
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie van der vinden en of ze dikker is dan normaal, of dat dit wel normaal is hihi

Lynn_Nikita

Re: Bijna mama..(Groninger merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:58

zo heel dik is ze nog niet hoor
mei duurt ook nog wel eventjes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:00

Zo, die is toch al best wel dik, als ik kijk naar de merrie die ik rij. Die verwacht tegen 20 februari het veulen, maar zie je vrij weinig van...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:01

Ik vind haar ook nog niet zo dik.. Maar ze heeft natuurlijk ook nog een tijdje te gaan..

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:02

Hey wat leuk, een nakomeling van Mats, die staat hier in de buurt. Ik vind ook dat ze nog niet heel dik is, maar das bij een eerste veulen wel vaker zo. Ik vind de merrie zelf zo ie zo een beetje aan de schrale kant.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:02

Naar mijn idee was ze idd ook al aardig dik haha..
Maar nou heeft ze de laatste tijd ook ong. 24/7 eten in het land... Maar volgens mij is het toch echt van het veulen..

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:04

LisaB schreef:
Hey wat leuk, een nakomeling van Mats, die staat hier in de buurt. Ik vind ook dat ze nog niet heel dik is, maar das bij een eerste veulen wel vaker zo. Ik vind de merrie zelf zo ie zo een beetje aan de schrale kant.

De merrie aan de schale kant? bedoel je bespiering of?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:11

In het geheel. D'r billen en ribben. En bij d'r flank is ze ingevallen. Het veulen gaat de laatste 3 maanden nog flink groeien en dan moet ze dus wel genoeg reserves hebben.
En ze is al onder het zadel, dus misschien moet er wat met haar voeding gedaan worden.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:35

LisaB schreef:
In het geheel. D'r billen en ribben. En bij d'r flank is ze ingevallen. Het veulen gaat de laatste 3 maanden nog flink groeien en dan moet ze dus wel genoeg reserves hebben.
En ze is al onder het zadel, dus misschien moet er wat met haar voeding gedaan worden.

Ze heeft opzich 24 uur per dag kuil in het land en ze rijd ong. 3 keer per week en na het rijden krijgt ze altijd wat biks...
Naar mijn inzien krijgt ze genoeg?
Ik heb er natuurlijk ook niet zoveel over te zeggen omdat het niet mijn paard is..
De eerste foto's zijn van begin october he.. De laatsten zijn van vandaag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:38

Wat meer krachtvoer is niet weg hoor, met zo'n zware buik. Je moet de merrie wel voorbereiden op wat komen gaat, als het veulen eruit is zal het heel veel van de merrie zuigen. Merriebrok bereid vaak goed voor op een veulen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:48

Hmm, okee ik kan het altijd voorleggen aan de eigenaar, maar ik blijf er niks over te zeggen hebben natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:26

Hiltje86 schreef:
Hmm, okee ik kan het altijd voorleggen aan de eigenaar, maar ik blijf er niks over te zeggen hebben natuurlijk.

Heel begrijpelijk hoor, dat soort dingen heb ik ook wel eens mee te kampen ;)
Een beetje meer vet zou niet mis zijn, maar zonder overleeft ze het ook wel.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:28

Ze mag zeker elke dag wel 2 kg biks hebben.
Tuurlijk snap ik dat jij daar in principe niks over te zeggen hebt, maar ik zou het wel even voorleggen aan de eigenaar :P

Spannend he, zo'n veulentje op komst. Is wel leuk om elke maand een foto van de merrie te maken, dan kun je zien hoe hard haar buik groeit.

Ravien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:55

Leuke foto's :+:

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:05

Bedankt voor de reacties :D!
Ach als ik der heb gereden voer ik vanaf nu sowieso wel een beetje meer bij dan normaal!
Hebben 1x in de 1 a 2 weken priveles en verder doen we wel gewoon rustig aan met rijden!
Dan moet het vast helemaal goedkomen toch :D...
En nou heb ik haar vandaag nog een keer bekeken en haar kont is wel wat ongespierd maar dat is niet zo gek voor haar leeftijd, maar verder heeft ze toch best wel wat vet... Ook haar ribben mag je best wat moeite voor doen om die te voelen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:07

Het is niet eens zo zeer het postuur van je paard hoor... Misschien heeft ze geen deken op? Maar ik vind de vacht ook niet heel fijn aandoen, mocht ze een deken dragen in ieder geval, waar ik dus wel van uit ga als je drie keer per week rijdt, als ik het in mijn eigen situatie zou plaatsen ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:10

persoonlijk vind ik dat je goed kan zien dat ze dik is van een veulen.. maar verders zit er niet veel spek aan hoor... niet echt mager.. maar zelf had ik haar iets extra's gegeven. De ene groninger is de andere niet, okay. Maar deze is wel smal (op het veulenbuikje na). Misschien zie ik het verkeerd.

,Maar goed, daarintegen heeft mijn moeder 7 jaar terug haar nieuwe merrie (die overigens flink hengstig bleef) ook steeds minder en minder gevoerd omdat ze dikker werd..Zelfs twee weken voor do-date..belletjes begonnen pas te rinkelen toen merrie geen trek had en je wat zag bewegen in de buik. Achteraf best zielig.. Maar uiteindelijk een gezond groot veulen uitgekomen en nog steeds nooit wat heeft!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:55

Janine1990 schreef:
Het is niet eens zo zeer het postuur van je paard hoor... Misschien heeft ze geen deken op? Maar ik vind de vacht ook niet heel fijn aandoen, mocht ze een deken dragen in ieder geval, waar ik dus wel van uit ga als je drie keer per week rijdt, als ik het in mijn eigen situatie zou plaatsen ;)

Hey,
Ze heeft geen deken op maar staat na het rijden altijd een poos op stal, eerst met zweetdeken en daarna zonder. Ik rij haar ook niet in het zweet, op de les na iig.
(Deken is natuurlijk ook niet mijn eigen keus, maar er staan opzich meer paarden zonder deken in de winter..)

Knert schreef:
persoonlijk vind ik dat je goed kan zien dat ze dik is van een veulen.. maar verders zit er niet veel spek aan hoor... niet echt mager.. maar zelf had ik haar iets extra's gegeven. De ene groninger is de andere niet, okay. Maar deze is wel smal (op het veulenbuikje na). Misschien zie ik het verkeerd.

,Maar goed, daarintegen heeft mijn moeder 7 jaar terug haar nieuwe merrie (die overigens flink hengstig bleef) ook steeds minder en minder gevoerd omdat ze dikker werd..Zelfs twee weken voor do-date..belletjes begonnen pas te rinkelen toen merrie geen trek had en je wat zag bewegen in de buik. Achteraf best zielig.. Maar uiteindelijk een gezond groot veulen uitgekomen en nog steeds nooit wat heeft!

Eetlust is niks mis mee, ze is gek op eten. Als dit minder zou gaan worden dan geef ik het ook zeker aan bij de eigenaar.
Ik zal der iig goed in de gaten houden.

Bedankt voor jullie reacties!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:06

Dit hoort overigens bij KS.

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:10

Leuk dier!