brandmerk op rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

brandmerk op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:21

Ik heb een bruine new forest-type pony, een merrie van 8 jaar, ongeveer 1.37m. Ze heeft een brandmerk op haar rug, aan de linker kant, ongeveer 10 cm naast de ruggengraat. De vorm is slecht te zien door de lange wintervacht. Het ziet er globaal uit als een liggende 8, maar het zou ook CC, CO, OC, OO, OD, DO, CD enz. kunnen zijn. Ze heeft een paspoort dat uitgegeven is door de NNFPS, haar ouders zijn echter niet bekend. Ze heeft ook een levensnummer. Ik weet dat brandmerken meestal op een bil of schouder, soms op de hals gezet worden, maar op de rug heb ik nog niet eerder gezien. Ik weet dat het new forest-brandmerk een boompje is. Verder weet ik niks van brandmerken. Kan iemand mij iets vertellen over de betekenis van het brandmerk? Is er (misschien aan de hand van het levensnummer) nog te achterhalen wat voor ouders ze heeft?

CM_

Re: brandmerk op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:23

Ik vrees dat dit niet te achterhalen is.

Dergelijke brandmerken worden in het buitenland vaak gebruikt door handelaren om hun vee te merken.
Wil dus ook niet zeggen dat de pony papieren zou moeten hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:38

Levensnummer is gegeven door het NNFPS, en het enige wat daarbij staat is dus afstamming onbekend. Aan de hand van het levensnummer word je dus niets wijzer.
New Forest brandmerk kan in ieder geval zeker niet, want daarvoor moet het een 100% zuivere New Forest zijn.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:44

Mijn vroegere pony uit Rusland, is al meer als 20 jaar terug, had ook een brandmerk op zijn rug. Kwam bij stoeterij Aghdamski vandaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:12

In Engeland werd vroeger een code gevriesmerkt op de rug, net achter de schoft. Dit was de voorloper van de chip. Ik geloof niet dat het nog gebruikt wordt. Misschien wel bij half wilde ponies in Engeland (NF, Welsh etc)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:03

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb intussen inderdaad begrepen dat pony's met een brandmerk op de rug veelal uit Engeland of uit Rusland komen (pony's komen uit de kudde en werden gebrandmerkt met het teken van de eigenaar)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:04

Hoogstwaarschijnlijk is mijn pony een zgn bospony uit Engeland.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:07

Ben wel benieuwd naar een foto!!!
En succes met zoeken!

Rozijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:13

Mijn buurvrouwtje is ooit eens bezig geweest met een pools paardje en die had ook een brandmerk op zijn rug. Verder kon ze ook niet achter gegevens komen van het paardje jammer genoeg.
Ze heeft hem ook niet gekocht.