Goede oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maysdelight

Goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:02

Hoi,
ik heb 3 shetlanders,
Liberty Bell (merrie), Merrylegs (merrie) en Ice Tea (hengst).
Liberty is de grootste en de dominanste, en heeft als je het mij vraagt echt een gloeiende hekel aan Merrylegs.
Ze lopen met zijn 3'en in een wei, waar ook hun (schuil)stal staat.
Alleen valt Liberty Merrylegs aan wanneer het maar kan.
Ze laat haar ook nooit mee-eten, want voor ze het al probeert heeft ze al weer een flinke trap of een hap in haar billen te pakken. Nou deed ik wel altijd voer verspreiden, zodat ze rustig kan eten..
Maar daar kan ik eigenlijk verder nog niks mee.
Ze heeft haar al een paar keer flink te pakken gehad, met als gevolg dat de veel kleinere Merrylegs op de grond is gevallen en bloedende wondjes had.
Nou kan ik me daar wel over opwinden en alles, ik straf Liberty ook, maar als ik bijvoorbeeld op school zit dan moet ik maar hopen dat ze geen ernstige verwondingen heeft als ik terug ben!

Aangezien ik erg gehecht ben aan Merrylegs, en eerlijk gezegt niet zo zeer aan Liberty (ze laat bijna niks toe, en is een beetje gevaarlijk tegenover kleinere kinderen etc..) hebben we besloten Liberty weg te doen.
Ze staat nog redelijk in de buurt, dus opzoeken kan wel.
Van haar nieuwe eigenaar is bekend dat ze er gelukkig is en ze is niet dominant tegenover de andere pony's daar.
Merrylegs is natuurlijk ook wel gelukkiger zonder Liberty Bell.
Maar toch vraag ik me af of er geen andere oplossing mogelijk was, ik bedoel, het is nooit meer hetzelfde zonder haar.

Wat vinden jullie? Was dit een goed idee of had het niet gehoeven?

JoyCiej007

Re: Goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:24

Tsja, wat wil je nu nog horen dan? Ze is toch verkocht, dan ga je toch niet achteraf nog piekeren en twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan? Je krijgt die pony toch niet meer terug.....
Sorry maar snap je bedoeling niet echt.
Als ze het goed heeft bij haar nieuwe eigenaren en merrylegs geen last meer van haar heeft dan is het toch prima?

maysdelight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:27

JoyCiej007 schreef:
Tsja, wat wil je nu nog horen dan? Ze is toch verkocht, dan ga je toch niet achteraf nog piekeren en twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan? Je krijgt die pony toch niet meer terug.....
Sorry maar snap je bedoeling niet echt.
Als ze het goed heeft bij haar nieuwe eigenaren en merrylegs geen last meer van haar heeft dan is het toch prima?

Tja, ik weet het eigenlijk ook niet.
Terugkrijgen kan ik haar wel, ze is naar een vriend van de familie, een boer die gewoon voor wat leven in zijn wei pony's houd.
Ik vroeg me denk ik gewoon af of er niet iets anders te verzinnen is zodat ze in onze wei kan blijven.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:27

je had misschien beter eerst de mening van bokkers kunnen vragen,
en haar dan (eventeel) kunnen verkopen.
want je had ook de weide kunnen opsplitsen en liberty daarin kunnen zetten.
dan had je ze alle 3 nog gehad ;)

maysdelight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:29

arsiana_x schreef:
je had misschien beter eerst de mening van bokkers kunnen vragen,
en haar dan (eventeel) kunnen verkopen.
want je had ook de weide kunnen opsplitsen en liberty daarin kunnen zetten.
dan had je ze alle 3 nog gehad ;)

Ik weet het.. Maar het was een vrij snelle beslissing, aangezien ook de rest van het gezin e.d. het wel goed leek.
Ik heb nog nagedacht over opsplitsen, maar het is eigenlijk meer een omgebouwde tuin met vrij veel bomen (zie het als een klein bos) en om nou te gaan kappen is denk ik zonde..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:34

je hebt de merrie(s) dus bij het hengstje in lopen, nog geen veulens erbij gehad dan, en/of zijn ze nu niet dragend?
in welke volgorde zijn ze bij elkaar gekomen, was merylegs de laatste die in het groepje kwam?
hoe lang waren ze al bij elkaar eigenlijk, normaal gesproken bepalen ze de rangorde, en begrijpen de pony's onderling wel hoe ze met elkaar om moeten gaan.
echt aanvallen en elkaar blijven verwonden komt dan niet echt meer voor, dreigen en wegjagen wel, maar de pony lager in rang neemt dan wel afstand.
hadden ze wel genoeg ruimte op de wei om bij elkaar uit de buurt te kunnen blijven?

maysdelight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:38

Marigold schreef:
je hebt de merrie(s) dus bij het hengstje in lopen, nog geen veulens erbij gehad dan, en/of zijn ze nu niet dragend?
in welke volgorde zijn ze bij elkaar gekomen, was merylegs de laatste die in het groepje kwam?
hoe lang waren ze al bij elkaar eigenlijk, normaal gesproken bepalen ze de rangorde, en begrijpen de pony's onderling wel hoe ze met elkaar om moeten gaan.
echt aanvallen en elkaar blijven verwonden komt dan niet echt meer voor, dreigen en wegjagen wel, maar de pony lager in rang neemt dan wel afstand.
hadden ze wel genoeg ruimte op de wei om bij elkaar uit de buurt te kunnen blijven?

Geen veulens gehad nee, ze staan al lang bij elkaar dus ik denk ook niet dat er nog iets komt, hengstje is ook wel op leeftijd.
Merrylegs en Liberty waren eerst met zn 2en, geen problemen gehad. Toen kwam Ice Tea en in het begin was er eigenlijk ook nog niks, tot ongeveer 2 maanden geleden.
Toen begon Liberty zo te doen naar Merrylegs.
De wei is echt enorm, ze kunnen alle kanten op (een rondje lopen is ca. 10 minuten, dat lijkt me wel groot genoeg..?).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:52

is Liberty niet drachtig dan, soms veranderen merries dan heel erg vanwege de hormonen..

maysdelight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:55

Marigold schreef:
is Liberty niet drachtig dan, soms veranderen merries dan heel erg vanwege de hormonen..

Daar hebben we ook over nagedacht, of anders dat Merrylegs dan misschien wel drachtig is.
We lieten een dierenarts komen, maar die zegt van niet..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:18

Is het dan niet een beetje ondoordacht om merries samen met een hengst te houden, en dan maar hopen dat er geen veulen komt? Dat er tot nu toe (waarschijnlijk, want ken mensen die tot de bevalling niet hebben geweten dat hun pony drachtig was!) niets is geweest wil niet betekenen dat het in de toekomst ook niet komt. Ook hengsten op leeftijd kunnen nog prima dekken....

maysdelight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:21

JoyCiej007 schreef:
Is het dan niet een beetje ondoordacht om merries samen met een hengst te houden, en dan maar hopen dat er geen veulen komt? Dat er tot nu toe (waarschijnlijk, want ken mensen die tot de bevalling niet hebben geweten dat hun pony drachtig was!) niets is geweest wil niet betekenen dat het in de toekomst ook niet komt. Ook hengsten op leeftijd kunnen nog prima dekken....

Nee, het zou geen probleem zijn geweest als ze drachtig zouden raken! We hebben er zelfs nog een tijd op gehoopt.
Het gaat erom dat ze nu niet drachtig zijn en dat Liberty tóch zulk gedrag uit het niets ging tonen naar Merrylegs

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:33

tja, liberty was gewoon de alpha merrie en merrylegs was gewoon lager in de rangorde. Ik zou ook niet snel aanraden om twee merries bij 1 hengst te steken. Logisch dat 1 merrie aan de hengst gaat klitten en er 1tje buiten gaat vallen. Had beter geweest als er nog een merrie bij had gestaan of zoals het nu is 1 merrie op 1 hengst.
Denk dat het beter is zo, dus gewoon genieten van de rust nu.