[H][KWPN] Krunch de Breve x Concorde x Renville

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_RobinA_

[H][KWPN] Krunch de Breve x Concorde x Renville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:21

Ik zou graag over een tijdje een veulen bij mijn merrie fokken. Graag zou ik advies krijgen over welke hengsten bij mijn merrie passen, zodat ik een paar hengsten kan gaan 'volgen' en op de hengstenshows kan bekijken. Het hoeven niet per se bewezen hengsten te zijn, aangezien ik mijn merrie niet op zeer korte termijn laat dekken.

Wat informatie over mijn merrie:
Wontana is een nu 6-jarige stamboek PROK merrie met de volgende afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=359005
Haar stokmaat ligt rond de 1.72/1.73m.
Ze is pas op haar 5,5 ingereden, aangezien het nogal een laatbloeier is. Ze is nu een jaartje onder het zadel en begint nu pas echt kracht te ontwikkelen. Onder het zadel is ze erg werkwillig en braaf. Ze heeft een hele ruime stap (stapt 3 hoeven over) en stapt fijn door het lijf. De draf is nu nog niet echt bijzonder, wel fijne balans maar nog niet heel erg ruim. Dit is nu wel erg aan het verbeteren door het toenemen van de kracht. Ook hier beweegt ze wel fijn door het lijf en elastisch. Ik vind dat ze in de galop wel een mooi voorbeen heeft en het achterbeen komt ook fijn onder, maar ze mist nog kracht om echt te gaan dragen.

Wat ik belangrijk vind voor het veulen:
- fijn karakter
- goed/krachtig achterbeen
- moet niet groter worden als mijn merrie
- het hoofd zou wat kleiner mogen, de bouw van mijn merrie vind ik wel erg mooi (ik stoor me ook niet aan haar ietwat lange hoofd, maar dat valt de meeste mensen als eerste op) Ik houd niet van iele paarden, liever wat stevig.

Ik wil geen hengst met Ferro, Gribaldi of Jazz-bloed. Aangezien het veulen voor mijzelf wordt, moet het ook wel door mij berijdbaar zijn ;) Ik rijd zelf alleen maar dressuur, dus de hengst moet of een dressuurhengst zijn of allround met goede bewegingen. Het allerbelangrijkste vind ik het karakter!

Ik heb wel een paar hengsten op het oog, maar heb geen idee of ze bij mijn merrie zouden passen:
- Cabochon
- Uphill
- Alexandro P
- United
- ....

Foto's van mijn merrie:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding http://img194.imageshack.us/img194/4895/stand2c.jpg

Afbeelding
9 maanden onder het zadel

http://img37.imageshack.us/img37/2387/draf2.jpg (4,5 maanden onder het zadel)

Afbeelding
9 maanden onder het zadel

Ik ben benieuwd welke hengst jullie aanraden!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:33

mooi paard hebt u!
ik denk dat united wel het achterbeen versterkt. en geeft ook mooie nakomelingen.

cabochon geeft goede draf door. en goed karakter. maar is alleen diepvries beschikbaar.

van uphill las ik bij afstammelingkeuring:
Rapport Uphill (Oscar x Apollonios xx):
Goed ontwikkelde hoogbenige veulens die rijtypisch gebouwd zijn. De rug is soms gezonken, de croupe varieert van hellend naar recht. De veulens bewegen makkelijk, met ruimte en ze maken front. Het achterbeen wordt actief gebogen, maar zou soms meer tot dragen moeten komen

als ik zou kiezen neem ik united. vanwege dat die bewegingen goed doorgeeft en mooie nakomelingen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:59

Waarom wil je met een compleet springgefokt paard een dressuurpaard fokken? Ik zou een allround hengst gebruiken met goede beweging maar wel in de springrichting blijven.
Ik weet zo even geen hengst..
Vind het wel een erg mooi paard om te zien op de foto.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:24

caroline78 schreef:
Waarom wil je met een compleet springgefokt paard een dressuurpaard fokken? Ik zou een allround hengst gebruiken met goede beweging maar wel in de springrichting blijven.
Ik weet zo even geen hengst..
Vind het wel een erg mooi paard om te zien op de foto.

niet te vergeten dat veel dressuurpaarden afstammen van springpaarden. ik vind dat je gewoon moet rondkijken en hengst nemen die de merrie verbeterd. ookal is dat dressuurhengst. TS heeft aangegeven dat ze in dressuur verder wil gaan.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:12

Ik zou ook voor een springhengst gaan. Als je van lijnenteelt houdt kan je misschien voor Applaus gaan, dan fok je terug op Voltaire en Grand Veneur, als je dat zou willen.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:37

Iemand nog een idee? Het mag ook een allrounder zijn, maar die moet wel goed kunnen bewegen :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:48

hier moet je zeker oscar of uphill opzetten! die voldoen aan alles wat jou lijstje betreft!

Ketaki

Re: [H][KWPN] Krunch de Breve x Concorde x Renville

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:31

Dakario

Re: [H][KWPN] Krunch de Breve x Concorde x Renville

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:09

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:02

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:06

Ketaki schreef:
Dakario schreef:
wat dacht je van voltaire? die geeft zowel dressuur als springpaarden. met hem heb je geen lijnenteelt:
http://www.paardenfokken.nl/virtualpedigree.php

is daar nog wat van?
voltaire leeft toch allang niet meer

normaal is er nog DV sperma beschikbaar maar ik weet niet bij welke hengstenhouder. maar je kan ook kijken bij voltaire zonen zoals solitair, Vingino (http://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/vingino.htm) of equador (http://images.google.be/images?hl=nl&cl ... CCUQsAQwAw)

Equador is wel dressuurpaard met voltaire bloed!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:57

Ketaki schreef:
Dakario schreef:
wat dacht je van voltaire? die geeft zowel dressuur als springpaarden. met hem heb je geen lijnenteelt:
http://www.paardenfokken.nl/virtualpedigree.php

is daar nog wat van?
voltaire leeft toch allang niet meer

Zeker. Alleen moet je bij een merrieveulen €1000,- extra bij betalen

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:03

maverick schreef:

waarom alleen bij merrieveulen? wel raar systeem. Bij welke hengstenhouder is dat?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:07

Dakario schreef:
maverick schreef:

waarom alleen bij merrieveulen? wel raar systeem. Bij welke hengstenhouder is dat?

een hengst kun je namelijk doen voor de hengstenkeuring ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:10

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:41

Dakario schreef:
maverick schreef:

Dat weet ik ook niet. Dat stond in de voorwaarden van 2009 bij de Watermolen in Haaksbergen

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:39

Voor wie het leuk vindt om te weten, mijn merrie is nu drachtig van Wonderboy (Ramon x Nimmerdor) :)