Mezelf goed oriënteren voor ik iets doms doe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Mezelf goed oriënteren voor ik iets doms doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:06

Hallo,

Ik ben op jacht naar een paard. Heb nu een hele leuke drachtige merrie gezien. Op zich zie ik geen probleem in de drachtige merrie en het hebben van een veulen straks. De weide is vanaf half januari x2 zo groot, voedsel genoeg en als veulen en merrie na de geboorte niet samen kunnen met de ruin met wie ze het land delen, kunnen we de weide gewoon splitsen.

Ik zie meer een probleem in de geboorte. Vriend die af en toe een veulen heeft, zegt dat het geen probleem is om ervaren moeders (ze heeft al 5 veulens eerder gehad) in de wei te laten veulenen. Ze heeft een grote schuilstal en het is pas half mei. Hij denkt dat het dan warm zat is en beweerd dat de meeste paarden die altijd in de wei lopen dat lekkerder vinden?
Hij suggereerd ook dat het geen probleem is als de ruin er bij blijft en dat betwijfel ik helemaal...

Optie 2 is om haar naar een stal te brengen en haar daar te laten veulenen. Maar is de stress van het 2x vervoeren rond de geboorte niet gevaarlijk?

Misschien dat een paar ervaren fokkers deze vragen voor me kunnen beantwoorden?

upperlady

Re: Mezelf goed oriënteren voor ik iets doms doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:09

Er zitten beide gevaren aan. Binnen bevallen kan gevaarlijk zijn, buiten net zo goed. Mijn merry is 2 jaar geleden bevallen op koninginnenenacht, op het land, met mijn andere merry erbij. Dit was omdat we het veulen niet verwacht hadden. En als je wilt waken kan je met mooi weer een tentje in de wei zetten. Misschien is het wel handig om rond die tijd een draadje tussen merry en ruin zetten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:59

Vooral belangrijk dat er geen sloten om de wei zitten. Een jong veulen loopt daar zo in, of de merrie gebruikt de zwaartekracht, en dan rolt het veulen zo het water in.
Kies je er toch voor om op stal te bevallen moet je zorgen dat de merrie alvast went aan de stal. Dus vanaf een maand voor de bevalling merrie elke nacht op stal zetten.
Aan beide zitten nadelen en voordelen. Ook even goed het weer in de gaten houden, mei moet prima kunnen, maar je weet het maar nooit hier in Nederland.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:28

Geen sloten, tenminste geen sloten die niet afgespannen zijn (sloten en paarden vind ik altijd al eng)

Als ik er voor kies om haar uit logeren te sturen komt ze meteen dag en nacht op stal te staan. Dat vind ik dan ook wel weer sneu (menselijke emotie waarschijnlijk).

Draadje tussen ruin en merrie dus in iedergeval.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:43

Veulen84 schreef:
Hallo,

Ik ben op jacht naar een paard. Heb nu een hele leuke drachtige merrie gezien. Op zich zie ik geen probleem in de drachtige merrie en het hebben van een veulen straks. De weide is vanaf half januari x2 zo groot, voedsel genoeg en als veulen en merrie na de geboorte niet samen kunnen met de ruin met wie ze het land delen, kunnen we de weide gewoon splitsen.

Ik zie meer een probleem in de geboorte. Vriend die af en toe een veulen heeft, zegt dat het geen probleem is om ervaren moeders (ze heeft al 5 veulens eerder gehad) in de wei te laten veulenen. Ze heeft een grote schuilstal en het is pas half mei. Hij denkt dat het dan warm zat is en beweerd dat de meeste paarden die altijd in de wei lopen dat lekkerder vinden?
Hij suggereerd ook dat het geen probleem is als de ruin er bij blijft en dat betwijfel ik helemaal...

Optie 2 is om haar naar een stal te brengen en haar daar te laten veulenen. Maar is de stress van het 2x vervoeren rond de geboorte niet gevaarlijk?

Misschien dat een paar ervaren fokkers deze vragen voor me kunnen beantwoorden?

Wij hebben hier vrijwel ieder jaar 1 of meerdere veulens in de wei. Ik zou helemaal op het advies van je vriend afgaan aangezien ik het er volledig mee eens ben.

Hier bevallen ze ook op de wei. Sinds 2 jaar heb ik er wel een birth alarm bij zodat ik bij de geboorte aanwezig kan zijn zonder al te veel te hoeven waken. Hoogdrachtige merries lopen wel in een weide voor het huis zodat we er veel zicht op hebben. Vanaf half april mag het absoluut geen probleem meer zijn om het veulen buiten te houden/krijgen. Wij hebben zelfs een keer een december veulen gehad (foutje). Dit veulen zat dik in het haar en heb ik eind mei nog moeten scheren omdat ze nog steeds zo dik in de vacht zat. Het veulen past zich ook aan aan de omstandigheden. Dat kan de natuur heel goed zelf regelen.

Een paard dat altijd in de weide loopt zal het inderdaad prettiger (veiliger/vertrouwder) vinden dan om ineens op een stal terecht te komen.

De ruin erbij laten (als hij er al een tijdje bij loopt) is geen enkel probleem. Dit is voor de merrie alleen maar vertrouwder. Er is een paard wat over haar en haar veiligheid waakt tijdens de bevalling. Ga maar eens kijken in een kudde. De merrie zondert zich wat af, maar de rest houdt haar goed in de gaten. Na de bevalling mogen de kuddegenoten onder leiding van de merrie kennis komen maken met het veulen.

Waarom twijfel je er zo aan dat een ruin er niet bij kan blijven?

Sloten zijn inderdaad wel zaak om af te zetten.

Naar een stal zou ik de merrie niet brengen, aangezien het prima op de weide kan.

Kun je dicht in de buurt van de weide zijn?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:54

fjordnina schreef:
Wij hebben hier vrijwel ieder jaar 1 of meerdere veulens in de wei. Ik zou helemaal op het advies van je vriend afgaan aangezien ik het er volledig mee eens ben.

Hier bevallen ze ook op de wei. Sinds 2 jaar heb ik er wel een birth alarm bij zodat ik bij de geboorte aanwezig kan zijn zonder al te veel te hoeven waken. Hoogdrachtige merries lopen wel in een weide voor het huis zodat we er veel zicht op hebben. Vanaf half april mag het absoluut geen probleem meer zijn om het veulen buiten te houden/krijgen. Wij hebben zelfs een keer een december veulen gehad (foutje). Dit veulen zat dik in het haar en heb ik eind mei nog moeten scheren omdat ze nog steeds zo dik in de vacht zat. Het veulen past zich ook aan aan de omstandigheden. Dat kan de natuur heel goed zelf regelen.

Een paard dat altijd in de weide loopt zal het inderdaad prettiger (veiliger/vertrouwder) vinden dan om ineens op een stal terecht te komen.

De ruin erbij laten (als hij er al een tijdje bij loopt) is geen enkel probleem. Dit is voor de merrie alleen maar vertrouwder. Er is een paard wat over haar en haar veiligheid waakt tijdens de bevalling. Ga maar eens kijken in een kudde. De merrie zondert zich wat af, maar de rest houdt haar goed in de gaten. Na de bevalling mogen de kuddegenoten onder leiding van de merrie kennis komen maken met het veulen.

Waarom twijfel je er zo aan dat een ruin er niet bij kan blijven?

Sloten zijn inderdaad wel zaak om af te zetten.

Naar een stal zou ik de merrie niet brengen, aangezien het prima op de weide kan.

Kun je dicht in de buurt van de weide zijn?

Ik weet eigenlijk niet waarom ik er aan twijfel. Waarschijnlijk is het gewoon onzin en zin het in me hoofd.

Ik ben meestal niet ver bij de wei vandaan. Woon op een kwartiertje weg en kan desnoods in het kantoor van de boerderij wel slapen.
Dacht er inderdaad over om ook zo'n geboorte-alarm te huren dan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:18

Als de combinatie merrie/ruin geen problemen geeft, zou ik het lekker zo laten.

Een kwartier afstand is bij echte problemen te ver. Ik moet vaak nog rennen als het alarm afgaat en dan heb ik ze voor het huis staan.

Ik zou tegen de tijd dat de bevalling in aantocht is lekker in de boerderij gaan slapen. Meestal gaat het goed, maar als het fout gaat moet er onmiddelijk actie ondernomen kunnen worden.

Ik heb evt. een geboorte alarm te huur. Mocht je interesse hebben, dan kun je evt. een pbtje sturen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:55

Bewezen is dat bevallingen in de wei veel hygienischer zijn dan in een stal, ook al wordt hij elke dag schoongemaakt. Daarnaast kleven aan beiden risico's. In de stal kan je merrie verkeerd, tegen de wand aan gaan liggen, maar in de wei is de omheining een risico, maar ook de mindere mogelijkheden op controle.
Ik heb mijn merrie nu 2 keer in de wei laten bevallen (eind mei en begin juni) en dat is mij goed bevallen. De eerste keer werd ik 's ochtends verrast met een veulen in de wei (merrie was er m.i. nog helemaal niet klaar voor; geen hars, geen melk, geen open kling), de tweede keer heb ik, achter stroomlinten in een halve wei (merrie aan de andere kant) geslapen in een tentje. Achteraf was ik blij dat ik er die keer bij was want het veulen, eenmaal een uurtje op de pootjes, kukelde zonder richtingsgevoel tussen de stroomlinten door naar "mijn" halve wei...... (om de gehele wei zit overigens een Heras hekwerk van 2 meter hoog, dus ze zou nooit op straat geraakt kunnen zijn).

In mei kunnen bevallingen prima buiten plaats vinden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:04

Ik zou ook gaan voor buiten bevallen, met een geboorte alarm en slapen in het kantoortje :j
Ik zou zelf wel een draadje zetten, al is het maar om de ruin na de geboorte aan de kant te kunnen zetten. Opdringerige andere paarden erbij is simpelweg niet handig voor de rust, zowel voor het rustige eerste contact tussen jou en merrie en veulen, als het op tijd vinden van de spenen door het veulen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:07

Op tijd de sloot afzetten met draad oid, afgelopen jaar heeft de boer een veulen verloren omdat het in de sloot gleed en verdronk net na de geboorte....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 23:43

Hmm veel overtuigende meningen hier. Dan denk ik dat het wel zou kunnen. Ik ga dinsdag nog even in gesprek met de huidige eigenaar om te kijken wat hij er van zegt.

JJ sloot hier is een rivier. En die is altijd afgesloten met een houten hek en schrikdraad. Ben veel te bang dat er ooit iets inkukelt. Groot of klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:24

Een veulen weet de betekenis van hek, draad of stroom niet, en loopt daar zo doorheen of tussendoor en verzuipt evengoed. Ik laat ze later in het seizoen ook in de wei bevallen, maar dan in een land zonder sloten of met een houten omheining. En met geboortemelder én waken zodat ik het zeker niet mis, want als er wat aan de hand is zit je wel te kloten in het land dus dan wil ik ze op tijd binnen kunnen zetten als er een veearts aan te pas komt.
Half mei buiten bevallen is wel een risico, de nachten kunnen nog koud zijn, of juist heel nat en het veulen kan ook 2 of 3 weken eerder komen, dus het is wel handig om een stal achter de hand te hebben.

Die ruin zou ik er absoluut bij weghouden. Ze kennen elkaar nu nog niet begrijp ik?
Ik laat wel eens een andere merrie bij de hoogdrachtige merrie inlopen maar tijdens en na de bevalling geeft het toch onrust dus dan gaat de rest in de aangrenzende wei.
Ruinen horen er niet bij, die zijn te bemoeierig en een verkeerde kan zelfs achter het veulen aan gaan jagen. De merrie is natuurlijk heel beschermend maar ze kan haar tijd en energie beter steken in haar veulen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:59

Paard gekocht :o

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:06

Gefeliciteerd! Leuk hoor. Veel geluk met je merrie en je a.s. veulen. Spannend hoor.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:08

Ow leuk! Gefeliciteerd met jouw aankoop!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 00:12

Dank jullie. Mijn twijfels zijn door de stalhouder vandaag eigenlijk helemaal weggenomen en de Dierenarts woont maar 2 straten verderop :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:32

Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:37

Gefeliciteerd!
Breng je ons op de hoogte hoe en wanneer het veulen geboren is?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:48

Veulen komt als het goed is pas half Mei. Nu gaan ze eerst het veulen van vorig jaar spenen.