Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Veulen84 schreef:Hallo,
Ik ben op jacht naar een paard. Heb nu een hele leuke drachtige merrie gezien. Op zich zie ik geen probleem in de drachtige merrie en het hebben van een veulen straks. De weide is vanaf half januari x2 zo groot, voedsel genoeg en als veulen en merrie na de geboorte niet samen kunnen met de ruin met wie ze het land delen, kunnen we de weide gewoon splitsen.
Ik zie meer een probleem in de geboorte. Vriend die af en toe een veulen heeft, zegt dat het geen probleem is om ervaren moeders (ze heeft al 5 veulens eerder gehad) in de wei te laten veulenen. Ze heeft een grote schuilstal en het is pas half mei. Hij denkt dat het dan warm zat is en beweerd dat de meeste paarden die altijd in de wei lopen dat lekkerder vinden?
Hij suggereerd ook dat het geen probleem is als de ruin er bij blijft en dat betwijfel ik helemaal...
Optie 2 is om haar naar een stal te brengen en haar daar te laten veulenen. Maar is de stress van het 2x vervoeren rond de geboorte niet gevaarlijk?
Misschien dat een paar ervaren fokkers deze vragen voor me kunnen beantwoorden?
fjordnina schreef:Wij hebben hier vrijwel ieder jaar 1 of meerdere veulens in de wei. Ik zou helemaal op het advies van je vriend afgaan aangezien ik het er volledig mee eens ben.
Hier bevallen ze ook op de wei. Sinds 2 jaar heb ik er wel een birth alarm bij zodat ik bij de geboorte aanwezig kan zijn zonder al te veel te hoeven waken. Hoogdrachtige merries lopen wel in een weide voor het huis zodat we er veel zicht op hebben. Vanaf half april mag het absoluut geen probleem meer zijn om het veulen buiten te houden/krijgen. Wij hebben zelfs een keer een december veulen gehad (foutje). Dit veulen zat dik in het haar en heb ik eind mei nog moeten scheren omdat ze nog steeds zo dik in de vacht zat. Het veulen past zich ook aan aan de omstandigheden. Dat kan de natuur heel goed zelf regelen.
Een paard dat altijd in de weide loopt zal het inderdaad prettiger (veiliger/vertrouwder) vinden dan om ineens op een stal terecht te komen.
De ruin erbij laten (als hij er al een tijdje bij loopt) is geen enkel probleem. Dit is voor de merrie alleen maar vertrouwder. Er is een paard wat over haar en haar veiligheid waakt tijdens de bevalling. Ga maar eens kijken in een kudde. De merrie zondert zich wat af, maar de rest houdt haar goed in de gaten. Na de bevalling mogen de kuddegenoten onder leiding van de merrie kennis komen maken met het veulen.
Waarom twijfel je er zo aan dat een ruin er niet bij kan blijven?
Sloten zijn inderdaad wel zaak om af te zetten.
Naar een stal zou ik de merrie niet brengen, aangezien het prima op de weide kan.
Kun je dicht in de buurt van de weide zijn?