Welke winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Welke winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:30

Ik ben me alvast een beetje aan het orienteren op deken gebied. Ik ben zelf niet zo van de dekens, maar ik wil binnenkort serieus gaan mennen met mijn shetters bij de menvereniging en dan moet ik volgend jaar aan de dekens. Vaak zijn ze in het voorjaar een stuk goedkoper, dus dan wil ik ze gaan inslaan. Mijn shetten lopen 24/7 buiten met een schuilstal. Het is dus belangrijk dat de deken waterdicht is. Wat raden jullie aan. Met/zonder hals? Welke diktes? Welk merk heeft een mooie pasvorm voor shetties?

cassandra84

Re: Welke winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

Ik zou dan als je echt actief gaat mennen in de winter scheren en een gevoerde regendeken nemen gewoon zonder hals. Die van mij heeft nu een ongevoerde regendeken op en niet geschoren en dat gaat goed. Je moet alleen wat rustiger aan doen als anders. Mij bevalt het merk premiere van BR heel goed, maar ook harry's horse is goed.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:27

BR heeft een hele mooi pasvorm. Hoog op de hals en lang genoeg aan de zijkant zonder "jurk" te worden. Qua prijzen zijn ze netjes...vaak tussen de 50 en 90 euro. Qua diktes is het meestal rond de 300 grams wat genoeg moet zijn als ze binnen zouden staan 's nachts maar als je ze buiten hebt lopen is het fijn om nog iets reserve te houden.
Bucas is ook ontzettend fijn, sterk, mooi alleen een beetje een aparte pasvorm. Het past of het past niet. Prijzen liggen alleen een heel stukje hoger. Je hebt veel verschillende keuze in diktes.
Premiere is het "goedkopere zusje" van BR. Pasvorm is mooi maar vaak wel iets ruimer dan BR. Diktes zijn alleen vaak tot 200 grams wat dus te dun is om als enkele deken in de winter op een geschoren dier te gebruiken.
Een vrij onbekend merk is Excellent Rider. Prijzen zijn gunstiger en de pasvorm is mooi. Zij hebben vaak wel rond de 300 grams gevoerde dekens.

Halsdekens is helaas lastig aan de komen en als je ze al kan vinden zijn ze erg duur (150+) Ook moet jouw maat er maar net tussen zitten.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:31

Dikte is afhankelijk van je pony zelf. Ook in de mate van hoeveel je kaalscheert.

Zelf ben ik heel te spreken over m'n Horseware Rhino deken. Die is waterdicht, 200grams gevoerd en heeft een halve hals. Maar daarvan is de kleinste maat 4.3 ofwel 130cm.

Welk merk je kan kiezen is dus afhankelijk van welke maat je nodig hebt. En ook van de bouw van je pony.
Wat bij een ander wel goed bevalt kan ook totaal niet goed passen op jouw pony.

Over Premiere ben ik bijvoorbeeld totaal niet te spreken. Veels te kort langs de zijkanten. BR is naadje, die vind ik ook wat kort naar beneden toe. Heb eerder blote buik pony dan eentje met jurk effect.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:35

Ow ik heb trouwens minipaarden _O- Misschien dat daar het verschil zit :')

Horseware is prachtig maar bij mijn dieren...inderdaad...een jurk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:39

Ik moet zeggen dat die van mij vrij stevig gebouwd zijn, dus mss past die jurk juist wel goed. Maar jullie scheren dus allemaal, ipv vroeg met dekens beginnen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:42

Ben vorig jaar vroeg met dekens begonnen maar het scheelde niks. Vacht was nog steeds enorm maar lag alleen plat op de huid. Daarnaast kwam mijn pony gewoon niet meer op adem na het werken. Vandaar dat hij geschoren is. Voor de hengstenkeuring in april moeten ze weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:46

Ik scheer liever niet, maar mss is het dan een optie om de hals enzo te scheren? Maar niet alles. Maar dat zal wel uitproberen worden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:48

Streepje kan inderdaad ook goed werken. Dat heb ik vorig jaar gedaan.

Hele pony scheren is niet praktisch als ze 24/7 buitenstaan. Ik heb bij die van mij de benen erin gelaten zodat hij niet zulke gore koude benen krijgt. Je kan er ook voor kiezen om gewoon een racestreepje te doen. Dan hoef je een niet al te dikke deken op te doen en krijgen ze het niet 123 koud.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:50

Dat vind ik prettiger. Vind het ergens toch wel eng dat ik dan moet gaan bepalen welke dikte erop moet, het lijkt me soms best moeilijk in te schatten wanneer ze het koud hebben en wanneer niet.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:51

Ik ben van mening dat je een shetlander vacht niet tegen kan houden met dekens. En daarbij beginnen sommige al heel vroeg met aanmaken van de wintervacht.

Ik ben dit jaar ook begonnen met eerst een strook uit de hals scheren en dan zonder deken houden. Scheelt vaak al een hoop.
Dennis @ Bokt doet dat ook en die lopen dan ook 24/7 buiten zonder dekens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:57

Heb je een foto van de strook?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:04

Neuh het valt wel mee. Zolang ze niet rillen en warm aanvoelen is het goed. Ik zal even foto zoeken van mijn "streepje".

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:42

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:42

Ben erg tevreden met mijn Rhino halsdeken :) via Josie hier op bokt voor een stuk minder gekocht als via de nederlandse winkels.
Verder heb ik 2 BR4ever dekens liggen die mooi vallen. Eentje bij EppleJack vandaan die erg mooi zit en nog een Rhino met een halve hals :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:46

ik heb BR dekens voor mij shet (1m) en dit vind erg fijne dekens .. ook de HH dekens vind ik erg fijn bij de kleintjes :)