wie rijdt hier met een boomloos of een endurance zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

wie rijdt hier met een boomloos of een endurance zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 13:19

hoi,

misschien is er al een topic over maar waarom boomloos rijden of met een endurance zadel?
ik geloof dat een zadel vinden voor een ronde en gevoelige arabier niet makkelijk is en ik vraag me af of een boomloos zadel of een endurancezadel iets zou kunnen zijn.
wat is het verschil tussen boomloos rijden en een normaal dressuur of veelzijdigheidszadel?
is het goed om bijvoorbeeld bitloos te rijden en een boomloos zadel? lopen paarden dan makkelijker?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:30

Ik heb een boomloos zadel gehad op mijn arabier. Ik vond het zalig zitten en alles, maar mijn houding werd slechter, mijn paard kreeg rugpijn en dus was de beslissing snel gemaakt om weer op een boomzadel over te stappen.
Ik heb er ook een trekkingzadel op gehad, maar die was te lang voor mijn paardje en die heb ik dus ook moeten verkopen...
Nu ga ik morgen eindelijk mijn op maat gemaakte westernzadel afhalen :D

Natuurlijk is het voor iedereen verschillend. Ik kan je wel aanraden van eens een testzadel te lenen en te zien of het je wat zegt, want je moet het gewoon zelf voelen voor je een beslissing neemt!

RhealLover

Re: wie rijdt hier met een boomloos of een endurance zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:55

Mijn paard heeft echter het tegenovergestelde, is heel spits op de rug en niet rond, wel weer heel gevoelig.

Heb een Barefoot Cheyenne liggen en dat gaat perfect. Heerlijk om uren mee op pad te gaan en Rheal ondervindt er geen last van.

Zoal al eerder als tip is gegeven probeer eerst een testzadel, zo kan je kijken of het lekker voor je paard ligt en of het lekker voor jezelf zit.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 01:56

ik heb t net gevraagd, of een boomloos zadel iets is maar ze hebben t al uitgeprobeerd bij hem en dat ging niet goed, en het lichtrijden is dan niet meer te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:54

Er zijn heel veel verschillende merken en soorten boomloze zadels hè , net zoals er niet maar 1 "boomzadel" is ;)

Dus als mensen "een boomloos zadel" hebben uitgeprobeerd dan wil dat absoluut niet zeggen dat "boomloos" niks voor jullie is :)

Na 1 boomzadel dat niet fijn is , sluit je toch ook niet meteen àlle boomzadels uit ? ;)

Als je even via Google zoekt kun je heel wat verschillende boomloze zadels vinden , en ook meer flexibele boomzadels.

Elk zadel heeft zijn eigen eigenschappen , er zit behoorlijk wat verschil in de boomloze zadels onderling :j

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:30

Ik rij met een Podium, een endurance zadel.
Ik heb ook boomloos gereden, maar dat was het toch niet echt voor ons.

Beide paardjes zijn aardig rondgeribt, de een heeft best wel flinke schoft en de ander is echt een rond tonnetje zonder schoft. Gaat allebei prima met de Podium.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:05

Ik heb het toevallig met een meester zadelpasser besproken vanmiddag. En het nadeel van boomloos (beugels dan..) is dat je paard makkelijk druk/pijnlijke plekken krijgt omdat de druk niet verdeeld wordt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:06

En zo is het nadeel van boomzadels dat je makkelijk druk/pijnlijke plekken krijgt door de starheid van de boom en doordat de boom constant perfect moet passen om goed te werken , dus zo heb je altijd wat :)

En daarbij dat de meeste boomzadels ook de druk van de ruiter op de stijgbeugels , niet goed over het paard verdelen.

Zodra je in de beugels gaat staan neemt bij elk zadel het risico op ongemak voor je paard flink toe. Dat is het hele probleem van paardrijden , helaas :)

Daarnaast haal je met lichtrijden sneller je paard uit zijn evenwicht , het is niet voor niks dat heel veel andere manieren van rijden (anders dan Engels zoals dat bij ons het meest bekend is) niet aan lichtrijden doen maar gewoon lekker in het zadel blijven zitten. Minder vermoeiend voor paard en ruiter , en de paarden worden er zelfs op gefokt dat ze zo fijn mogelijk doorzitten in draf :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:16

ja dat is ook weer zo, wat een gedoe haha ;) maarre je wil op mijn paard geen half uur doorzitten hoor hahaha ze is als draver gefokt dus niet erg comfortabel ;)
dan ga ik toch maar voor een zo goed passend boomzadel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:31

Gelijk heb je , ik heb ook zo'n stuiterkip dus ben ook niet zo'n doorzitter :P

Maargoed , zelfs met lichtrijden erbij , alle overwegingen meegenomen , sterke en zwakke punten van alle types zadels meegenomen , vind ik boomloos voor mezelf toch een betere / veiligere keus dan een boomzadel waar veel meer mee mis kan gaan.

Maar als je een boomzadel hebt dat goed genoeg functioneerd : gewoon zo houden :j

Het is toch heel persoonlijk wat voor wie het beste werkt , en het is ook erg belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij je zadel en niet steeds twijfelt eraan :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:41

Ik zal eens het overduidelijke voorbeeld geven van mijn AV (absoluut niet rond gebouwd heel spits met hoge schoft) met de Barefoot Cheyenne maat 2. Onderstaande is zowel lichtrijden als doorzitten, stap draf en galop, zelfs stukje rengalop, voor de mensen die denken dat het allemaal neit kan met een boomloos, het kan dus wel ;) en voor de rest lees verder zou ik zeggen.

RhealLover schreef:
Ik kom me (verder) bemoeien met deze discussie :P reden ik heb daarnet 4u lang!!! JA 4 u lang met een Barefoot Cheyenne gereden op mijn AV, het zadel ligt als gegoten en GEEN drukplekken, door de pad die eronder ligt met goede inlages houdt deze voldoende ruimte vrij rondom de schoft en ruggegraat. Terwijl mijn AV met hoge schoft atlijd problemen met zadels heeft gehad en met geen enkel ander zadel langer als 2u moest rijden.

Zie hier het resultaat na 4u intensief rijden met een barefoot:
Afbeelding

Dan ben ik tijdens de rit ook al meerdere keren op en af gestapt, mensen die zeggen dat een barefoot schuift zullen waarschijnlijk een 'rond' paard hebben, maar bij Rheal verschuift het zadel maar nauwelijks en de singel zit nooit extreem strak. En zulk resultaat zie ik bij geen enkel boomzadel :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:46

Mooie afdruk hoor +:)+

Rij je toevallig met een HAF-pad....?

De grap is dat het bij heel veel paarden zo werkt , dat een simpel Barefootje veel steviger en beter ligt dan een hele rits boomzadels die er al gepast en aangemeten zijn.

Maar omdat er (net als bij boomzadels) natuurlijk ook paarden tussen zitten waar het zadel tòch op schuift , onthouden mensen dat en krijgen boomloze zadels ineens de naam dat ze erg zouden schuiven :P

Inderdaad een behoorlijke schoft op dat beestje , en ook een redelijk puntige rug , daar heb je echt goede inlages bij nodig , welke gebruik je ? :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:47

Ik gebruik geen grandeur pad, ook geen haf pad, maar juist een goekope versie van een pad voor onder boomloze zadels met inlages die wel weer van barefoot komen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:59

Een Hi-Tech pad dan waarschijnlijk , maak ik hier uit op ? ;)

Ik zie namelijk wel wat puntjes in de afdruk , vooral aan de voorkant , dat geeft het vermoeden dat je met een pad met Sympanova onderkant rijdt.
En dan het horizontale droge streepje halfverwege , dat zie je vaak bij HAF- of Hi-Tech pads , waar dus ook weer die Sympanova onder zit.

Als je daar vaak ritten van 4 uur mee maakt heb je wel weer een iets grotere kans op huidirritatie en daardoor witte haren , simpelweg omdat zo'n pad met een structuurtje toch wat straffer op de huid is dan een zacht stofje :)

Dit zie je wel vaker als oorzaak waarom het bij Endurance-gebruik mis gaat.
Men gaat dan door de Sympanova witte haren in de vacht zien , en vaak wordt dat dan aangezien voor een drukplek , terwijl het dat dus eigenlijk niet is.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:46

Ik rij alle 3 mijn arabieren met een Continental Equiflex Endurance zadel, bevalt prima.
Op 1 van de 3 is dit het eerste zadel wat echt goed blijft liggen en geen problemen veroorzaakt.
Hij is erg rondgeribd met een brede en hoge schoft en heeft voor de Equiflex al 5 andere zadels gehad die allemaal problemen gaven.

1 van mijn Equiflex zadels is trouwens te koop 8-)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:28

Equiflex zijn idd hele mooie zadels, die lag ook super op mijn arabier. Alleen ik kon er niet goed op zitten.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:11

pmara ja klopt maar ligt er ook aan hoe hard je paard zweet natuurlijk ;) Het is een heerlijke pad hoor mn voorkeur blijft echter nog wel bij mn viltenpad liggen (eentje waar ook de inlages inpassen ;) ) die zijn ideaal voor lange ritten en endurance rijden. Maar tja als je die vergeet dan ga je niet ff terug naar huis om m alsnog op te halen als de andere pad toch op stal ligt :P

Maar weet wel wat je bedoelt hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:23

Vilt is goed spul inderdaad :j

Ik rij zelf ook met een Hi-Tech pad hoor , heb ze laten maken omdat het in de meeste gevallen gewoon een ideale pad is :j

Alleen dan voor erg intensief rijden wat minder geschikt , voor gevoelige huidjes :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:54

pmarena schreef:
Dit zie je wel vaker als oorzaak waarom het bij Endurance-gebruik mis gaat.
Men gaat dan door de Sympanova witte haren in de vacht zien , en vaak wordt dat dan aangezien voor een drukplek , terwijl het dat dus eigenlijk niet is.

Om vervolgens met een zelfde soort sympanova dekje, maar dan met boomzadel, meer dan 100 km te rijden zonder ook maar één wit haartje.
Nee, dat komt imo niet enkel door een stroeve onderkant van een dek :n

Helemaal off topic, maar dit wilde ik toch even zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:29

De ene sympanova is ook de andere niet :)

Bijvoorbeeld de Sympanova van de Haf en Hi-Tech pads , geeft VEEL minder kans op problemen dan de meer rubber-achtige sympanova.

De ene soort is veel harder / stroever / zweteriger / met dikkere hobbeltjes dan de andere.

En het gaat meestal ook niet om een bepaalde afstand , maar meer om keer op keer langdurig rijden , zodat de over-gestimuleerde huid te weinig tijd krijgt om te herstellen.

Ik weet niet precies met welke pads je gereden hebt en rijdt , maar bvb. een HAF daarmee zie je zelden problemen. Alleen het risico blijft groter dan bij bvb. een goed onderhouden lamsvel pad :)

Of katoen o.i.d. , alleen heb je daarbij dan in uitzonderlijke gevallen weer diertjes die zelfs al van stikseltjes in de stof plekjes krijgen.

Het juiste dekje is gewoon enorm belangrijk , en per zadel en combinatie verschilt het soms behoorlijk wat de beste keus is , boomloos of niet :)