frisse fjorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady88

frisse fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 15:44

ik heb een hele frisse fjord nu onder het zadel en ik vroeg me af wie dat nog meer had en wat doe je er tegen?
ik heb in ieder geval geprobeerd haar eerst los te gooien en ff flink laten uitrazen en dat werkt een beetje.
wie heeft er meer tips voor mij?

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:23

Misschien helpt het als hij/zij snel gaat dat je gewoon rondje draait en blijft stappen totdat ze op jouw tempo is?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:25

cvelthuis schreef:
Misschien helpt het als hij/zij snel gaat dat je gewoon rondje draait en blijft stappen totdat ze op jouw tempo is?

Op z'n manier word je pony alleen maar ongeduldig ;) mijn pony heeft dat in het begin ook wel eens, gewoon gaan rijden en ja ding doen :) de mijne word dan vanzelf rustig

lady88

Re: frisse fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:51

ok zal het van de week proberen kijken of het echt werkt

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:53

Ja in deze tijd van het jaar is ze bij mij ook erg frisjes, soms longeer ik haar eerst nog even, en anders laat ik haar eerst uitrazen.
:Y)

Juliaa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:00

Hee!
Mijn fjord is ook altijd druk/fris, ze staat nu in een uitloop stal, staat ze de hele tijd buiten waar ze kan spelen enzo, scheelt enorm! ik geef haar ook geen krachtvoer (ze heeft wel een liksteen voor der mineralen) ik denk dat de beste oplossing is om je fjord meer naar buiten te doen waar ze haar energie kwijt kan, zodat ze met rijden wat meer gefocust is op jou (a)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:02

Lekker gebruik maken van die energie! Dus redelijk vlot gaan draven, tempo wisselingen maken, voltes maken, veel van hand veranderen, overgangen maken en voor je het weet kan je lekker gaan rijden :D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:05

je zegt dat je van te voren even losgooit. staat je paard de hele dag op stal dan?

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:09

Ik heb ook een lekkere druktemaker onder mijn kont :P .

Hij staat zo veel mogelijk buiten. En als hij onder het zadel druk is, laat ik hem eerst even lekker gek doen en racen, en pak ik hem daarna op om aan het werk te gaan. En vooral lang en intensief bezig zijn :) .

Succes!

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:23

Mijn ervaring is het consequent terugnemen. Geen pas harder laten lopen dan dat jij wil. Maar als het paard net tempo loopt wel ontspannen in je hand en houding zodat hij/zij leert dat het zo de bedoeling is. Een beetje slimme fjord pakt dit erg snel op.
Bij fjorden kan je niets oplossen door de teugels constant er flink bij te hebben, dus zorg voor een licht contact met de mond. Maak een lichte ophouding als hij/zij te hard gaat en daarna de hand weer ontspannen als er door het paard op gereageerd wordt.

En natuurlijk niet veel meer voer in het paard stoppen dan nodig is voor de training + onderhoud.

En als je haar niet gemakkelijk terug krijgt. Ga dan werken aan het rijden van slangevoltes of voltes (maar dan niet van die hele kleintjes), of andere figuren. Probeer het koppie erbij te houden zodat ze gaat concentreren op wat ze voor jou moet doen. Zodat ze niet bezig is in haar koppie met het steeds harder gaan.
En verder gewoon idd je ding gaan doen.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:43

ik heb het ook gehad , maar niet met een fjord maar me welsh.

Ik moest altijd stil zitten en rustig tellen. en als je pony nog snel gaat dan deed ik op me eigen tempo tellen en wat even me eigen pony deed was haar probleem. vooral niet gaan trekken want daar worden ze alleen maar heter van. alles met je zit en heel voorzichtig met je benen. En veel figuren rijden zodat ze bezig zijn en niet alleen dat hete gedoe;)
succes!

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:06

zit ook wat in

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 04:14

nou ze staat nu wel al een paar dagen op stal maar dat is omdat de grond nu nog te hard is en ze heeft ijzers en ben bang dat ze dadelijk verkeerd valt. maar ik heb haar in de binnenbak los gelaten dan gaat het wel goed. bedankt voor de tip maudje94 ik zal dat ook is proberen maar laatst was ze best heet en toen hadden ze balken neer gelegt terwijl ik weet dat ze heel graag springt maar ik reed lekker door totdat ze iets had van zoek het is ff lekker uit en sprong zomaar in galop (redelijk hard) richting de balken maar heb haar toen voor de gek gehouden door haar te laten wijken een beetje. toen werd ze weer rustig en heb het toen ook meteen afgesloten anders blijf ik msischien met haar strijden bewijze van dan om haar bij mij te houden en we hebben toen ook een paar rustige rondjes gereden en toen ben ik gaan uitstappen en af gaan zadelen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 02:02

Mijn fjorden staan ook gewoon overdag buiten een geeft er ijzers, gaat prima!
Mij oudste fjord is de rust zelf, mijn jongste fjord niet hoor! Blijf ze bezig houden.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 02:10

Ik kan je alleen de tip geven om je fjord constant bezig te houden. Vele overgangen (alhoewel ze daar ook druk van kan worden) en veel figuren rijden of dingen waarbij ze veel moet nadenken. Zo blijft ze met haar gedachten bij jou en bepaal jij wat er op dat moment gebeurt.

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:45

ok dat ga ik allemaal vanavond proberen

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:17

misschien eerst een beetje longeren en daarna rijden of gewoon veeeel overgangen maken,voltes e.d.
Succes!!

TerrorSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:39

zandje is met dit weer ook vrij fris
gewoon veel overgangen maken en
veel figuurtjes rijden zodat ze goed
bij de les moeten blijven.

qua eten krijg zandje 3/4 daily plus en een handje bix
en dit 2x per dag plus ze plakken hooi

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:00

Veel voltes, halve voltes, slangenvoltes met steeds een ander aantal bogen en tempowisselingen rijden op de slangenvolte, variaties in grootte van de voltes, tempowisselingen rijden, op verschillende hoogten instellen, wijken... Wees creatief met je figuren, ze hoeven niet perse in het proevenboekje te staan.

Ik kijk wel eens hoeveel overgangen stap-draf-stap ik op een lange zijde kan rijden, rij een slangenvolte met 3 bogen waarvan de eerste boog in stap, de tweede in draf en de derde in galop of juist de eerste in draf, tweede in stap of galop en derde weer in draf of welke variatie denkbaar. Wend eens af buiten de letters, varieer met doorzitten en lichtrijden... Hou je paardje dus gewoon bezig, verras hem zodat ie wel op jou moet gaan letten. In de bochten natuurlijk wel gewoon stelling vragen. En als mijn paardje dan braaf doet wat ik wil mag ze uiteindelijk even lekker rondgalopperen op de hoefslag, zodat ze ook haar energie even gewoon kwijt kan zonder meteen iets te moeten. Dat is dan de beloning. Let er wel op dat je tussendoor ook even "rustmomenten" inlast, even aan de lange teugel een rondje stappen of draven.

Als je consequent aanleert dat ze na afloop even gewoon mogen rennen zijn ze vaak met de training al een stuk braver.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:04

hee!! ingelijks ik heb ook een ongeloofelijke frisse fjord je kunt hem best even eerst echt goed losgooien daarna een lekkere strakke teugel eraan gooien.. klinkt zielig maar valt heel erg mee toen ik het hoorde dacht ik ook van dat beter niet maar het is het proberen waard.. maar het is jou keuze meid! succes!

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:41

bedankt ik heb bijna alle tips kunnen gebruiken en werkte kei goed ze was lekker bij mij en deed ook percies wat ik van haar vroeg (zo ver ze het snapt) maar ze probeert het allemaal wel en heb gisteren heerlijk gereden en ga vanavond weer rijden zodat ze geen spierpijn krijgt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:36

Hihi, dat heeft de mijne het hele jaar door, het is echt een hittepettitje..

Zodra ik zit, gaan die oren naar voren, en wil mevrouw gaan met die banaan. Ze is dan ook zo soepel, lijkt wel van elastiek.

Ik ga gewoon rijden, trek me dr niets van aan, zet haar aan het werk, en na 10 min is ze volledig met haar concetratie erbij.

Overigens laat ik haar wel gewoon al dravende figuren lopen qua losrijden dan, dat werkt het beste.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:38

Ik longeer altijd 15 min voor het rijden. Helpt goed!

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:01

voltes rijden en doorzetten, volgens mij zijn ze allemaal fris op dit moment.
Ik geef zelf nooit toe, en hij zal moeten luisteren als ik 't zeg, zo niet blijf ik voltes rijden totdat ik weer contact heb gekregen en hij weer oplet.. kan soms heeeeeel lang duren.. en ik stap niet eerder af dan dat hij zijn best gedaan heeft wat ik van hem vroeg :D

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 03:08

ja dat kan maar ik rij met meerderen in 1 bak dus wordt het soms moeilijk voor mij omdat dan de bak te druk is. maar ik probeer het wel maar als het echt te druk wordt dat ik met haar niet aan het werk kan wegens te veel opletten dan stop ik er ook meteen mee en stap haar uit. want anders gaat dadelijk alles tegen mij werken en dat wil ik niet.