Predikaten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Predikaten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:35

Hallo,

wie kan voor mij duidelijk en kort vertellen wat voor predikaten je allemaal hebt en wat je wanneer haalt.

Ik ben op zoek naar een jong paard, en heb een merrie van 3,5 op het oog. Ze is nog niet opgenomen in het stamboek. Waar moet ze aan voldoen om in het stamboek te komen? En kan ik ze dan meteen ster laten keuren? Wanneer en waar kan dat en wat moet ik er voor doen/laten? Wat zijn de kosten daarvan? Moet ze dan rontgenologisch gekeurd worden?

Ze is vorig jaar rontgenologisch gekeurd (dit laat ik opnieuw doen als ik haar besluit te kopen), ze had toen een afplatting op het spronggewricht, is dat een OC? Kan ze dan wel ster, keur, PROk etc worden?

Haar moeder is een elite/pref. merrie met 80 voor exterieur en 80 voor beweging, en heeft in 2000 meegedaan aan de NMK, is dit gunstig voor (mijn) merrie als ik ermee wil fokken? Wat is de NMK en kan ik ergens uitslagen vinden?

Zo, heel wat vragen ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken in deze warboel!

Groetjes

JKiya

Re: Predikaten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:36

Misschien handig om te vermelden om welk stamboek het gaat, want er kan onderling verschil zitten in de te behalen predikaten en de toekenning. Ik denk dat het om een KWPN merrie gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:44

Als het een Reg. A merrie is kan ze geen ster worden met een afvlakking want dan komt ze niet in het stamboek. Een gewone veulenboekmerrie kan dat wel. Wat is de vader?

Op KWPN.nl kun je uitslagen vinden.

NMK is Nationale Merrie Keuring

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:45

Sorry, inderdaad voor het KWPN.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:47

[***] schreef:
Als het een Reg. A merrie is kan ze geen ster worden met een afvlakking want dan komt ze niet in het stamboek. Een gewone veulenboekmerrie kan dat wel. Wat is de vader?

Op KWPN.nl kun je uitslagen vinden.

NMK is Nationale Merrie Keuring

Sorry... maar wat is een Reg. A merrie? En waar kan ik dat vinden? Ik heb op paardenfokken gekeken en daar kan ik haar wel vinden, maar omdat ze ( nog) niet van mij is wil ik dit vanwege privacy niet hier neerzetten. Ze is een Flemming X Junior SVT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:49

Flemmingh is gewoon veulenboek. Kan je mee naar de keuring.
Reg. A zijn veulens van niet-KWPN hengsten en dat is Flemmingh wel.
Afvlakking in de sprong?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:51

[***] schreef:
Flemmingh is gewoon veulenboek. Kan je mee naar de keuring.
Reg. A zijn veulens van niet-KWPN hengsten en dat is Flemmingh wel.
Afvlakking in de sprong?

Ok bedankt, weer wat geleerd. Ik bedoel inderdaad afvlakking. Maar is dat nu een OC?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:55

Ja, een splinter is een OCD en een afvlakking is een OC.
Dacht ik.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:11

[***] schreef:
Dacht ik.

dan word het paard toch ook niet goed gekeurd neem ik aan? of heb ik dit helemaal fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:12

Dat is idd een oc en daarmee kan ze dus geen prok worden, wel ster of voorlopig keur.
Maar dit hele verhaal, incl. kosten en data van keuringen, kun je makkelijk vinden op http://www.kwpn.nl ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:13

DDW1190 schreef:
[***] schreef:
Dacht ik.

dan word het paard toch ook niet goed gekeurd neem ik aan? of heb ik dit helemaal fout?

Ja, van een oc hoeft een paard helemaal geen last te hebben.
er zijn gewoon hengsten goedgekeurd met een oc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:47

Ik heb een Flemmingh met een kleine OC in het spronggewricht, dat is op de foto te zien als een klein deukje, ze is voor de sport 100 % goed, dus voor het gebruik maakt het niet uit, zeker als het op de sprong zit, daar gaat niks langs elkaar zeg maar, dus dan is het niet van belang (alleen voor PROK)

Je kan je voorstellen dat een paard eerder ongemak van een splinter zou hebben. Maar dat hoeft zelfs niet eens, als het op een gunstige plek zit, klein is en niet los zit.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:33

Maar is een afvlakking (OC???) PROK waardig? De eigenaar zegt dat ze PROK waardige foto's heeft. Maar dat is dus maar de vraag. Misschien moet ik mijn veearts even bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:55

Die van mij heeft echt een minimale afvlakking, kwam niet als bemerking op het keuringsrapport, was echt nauwelijks te zien en de veeartsen dachten dat ze PROK waardig was, maar dus niet, dus ik geef je niet veel hoop. Tegelijkertijd met die van mij werd er ook een andere merrie geprokt en die had een wat grotere afvlakking op dezelfde plek die wel op het keuringsrapport kwam, die hoef je dus niet op te sturen voor PROK.

Je weet het alleen als je de uitslag hebt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:54

hoi
even een ego vraag over oc(d) als ze positief bevonden zijn en er verder geen opmerkingen bij staan op het keuringsrapport dan heb je toch geen chip fragmenten?(dus geen ocd)
of zie ik het verkeerd, foto`s zitten er bij en is verder nix op te zien.enkel de minimale afvlakking. sprong gewricht is ook niet dik warm of zoiets.
(vriendin heeft belang bij een paard die dit heeft)
paard is klinisch prima
alvast bedankt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:23

missanita84 schreef:
hoi
even een ego vraag over oc(d) als ze positief bevonden zijn en er verder geen opmerkingen bij staan op het keuringsrapport dan heb je toch geen chip fragmenten?(dus geen ocd)
of zie ik het verkeerd, foto`s zitten er bij en is verder nix op te zien.enkel de minimale afvlakking. sprong gewricht is ook niet dik warm of zoiets.
(vriendin heeft belang bij een paard die dit heeft)
paard is klinisch prima
alvast bedankt

Een paard wat positief is bevonden op OC(D) wordt geen PROK.