Welke hengst voor mijn friese merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ReneZ

Welke hengst voor mijn friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 12:45

Hallo,

Ik wil mijn bijna driejarige merrie graag laten dekken komend voorjaar. De merrie heeft als vader Ait maar de moeder heeft geen papier (merrie hierdoor ook niet)
De merrie zit nu als bijna 3 jarige al goed in elkaar. Heeft veel manen en een hele dikke staart (ik ben hier ontzettend gek op dus het liefst wil ik nog meer zien bij het veulen) Ze is wat aan de kleine kant, karakter is super en beweging is ok.
Graag zou ik groter fokken, veel behang behouden, beweging mag beter.

ik wil graag foto's plaatsen maar krijg het niet voor elkaar, staan wel een aantal oudere foto's in mijn profiel

wie kan mij van advies voorzien?

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn friese merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:59

Ik begrijp niet waarom je in de huidige markt een fries zonder papier wilt fokken...
Wat misschien nog wel een idee is, een barok pinto fokken.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:06

een barok pinto heb ik wel over nagedacht, en twijfel nog.
fries zonder papier fokken is vanuit verkoop oogpunt absoluut niet handig maar zou dan fokken voor mezelf.

Goede hengsten voor barok pinto zou ik ook leuk vinden. De hengsten die ze nu zelf hebben bij dat stamboek hebben niet mijn voorkeur. Willem van Nassaue is mooi maar al veel gebruikt op allerlei merrie's. Wat ik gezien heb van barok pinto vind ik nu nogal uiteenlopend (snap ook dat het nog in opbouw is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:07

Als je voor jezelf fokt dan wil je ook graag een gezond paard en dat wordt met een fries zonder papier erg lastig. Er zijn nogal wat afwijkingen zoals verbeend hoefkraakbeen, OCD, dwerggroei en waterhoofden waar je met een papierloze hengst op een papierloze merrie nou eenmaal veel meer kans op hebt. Een Friese goedgekeurde dekhengst nemen verkleind dit risico, maar dan fok je erg duur bij een papierloze merrie en dat zou dus zeker mijn keus niet zijn. Koop dan een gezond veulen met goed papier, duur zijn ze niet.

Met een barok pinto heb je tenminste wat outcross en dus minder kans op afwijkingen, en kans op een aparte kleur. Je hoeft er niet perse een bonte Fries voor te gebruiken binnen dat stamboek meende ik, een gewone warmbloed kan ook.
Maar als er uit zo'n combi een gewoon zwart of bruin veulen komt is die ook nagenoeg onverkoopbaar.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:33

Als ik voor een firese hengst ga dan zeker wel een goedgekeurde, dure keuze dat is waar.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:42

Als je gaat fokken met een paard zonder papier weet je het inteeltpercentage niet. En al zet je er een ggk hengst op je hebt geen garantie dat er een goed veulen uit komt.
Is er helemaal niks bekend over de afstamming van de moeder van je paard trouwens?

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:49

Over de moeder niet voor zover ik weet. De vader van mijn merrie is Ait. Je weet inderdaad het inteeltpercentage niet dat maakt het lastig

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:52

Ait 410 is een Feitse x Reitse dus voert o.a. Jochem, Mark en Oege. Dit zijn veel voorkomende hengsten en dat maakt het er niet gemakkelijker op.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:08

Wat zou jij als tip geven? ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de vorige eigenaar misschien kan die nog wat meer duidelijkheid geven over de afstamming van de moeder..

wat voor hengsten hebben een nieuwere bloedvoering?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:13

Ik heb niet zoveel verstand van fokken hoor. Je zou het beste contact met een dekstation kunnen opnemen, daar kunnen ze je wel goede informatie geven.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:49

EHK -> BKR

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:15

Ik zou hiet gaan fokken met je merrie. Vooral het inteeld en verwantschap kun je niet nagaan. Daarbij je fokt een papierloos paard en zelfs friesen met papieren kosten vaak niet meer dan de kosten die je zou hebben. Beter is dan op zoek te gaan naar een (fries) veulen. Het voordeel is dat je het geslacht dan zelf kunt bepalen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:24

Ik ga mee met anderen, ik zou er geen Friese hengst op zetten. Dit vanwege inteelt, als je niet weet wat voor bloed er voert dan is het best een groot risico dat je verkeerde keuze maakt.. Barockpinto is dan idd een optie, maar ook daar zit Friesch bloed in dus dan blijft ook weer risico..

Ik zou gewoon een leuk veulen kopen mét papier, dan kun je daar later verantwoord mee fokken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:27

FunkyMistiC schreef:
Barockpinto is dan idd een optie, maar ook daar zit Friesch bloed in dus dan blijft ook weer risico..

Nee hoor, daar zijn ook andere hengsten, o.a. een Gelders tuigpaard en een warmbloed.

Het is mij trouwens een raadsel waarom dit niet bij EHK blijft staan.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:42

[***] schreef:

Citaat:
charter van EHK:
- Vragen over hengstenkeuze en exterieurbeoordeling bij paarden die tot een ras behoren waar een subforum van is op rassenpraat kunnen op het betreffende subforum gesteld worden.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:47

FunkyMistiC schreef:
Ik ga mee met anderen, ik zou er geen Friese hengst op zetten. Dit vanwege inteelt, als je niet weet wat voor bloed er voert dan is het best een groot risico dat je verkeerde keuze maakt.. Barockpinto is dan idd een optie, maar ook daar zit Friesch bloed in dus dan blijft ook weer risico..

Ik zou gewoon een leuk veulen kopen mét papier, dan kun je daar later verantwoord mee fokken :)

Als je een Barock Pinto neemt met Fries bloed of zelfs een Arabo is het risico op een defekt veulen net zo groot als met elke Friese goedgekeurde hengst.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 01:26

Ik kwam er zelf al niet uit, maar nu met de reacties in dit topic wordt het er niet makkelijker op. Ik zou heel graag een veulen van haar willen maar besef ook heel goed dat het lastig omdat ik maar een gedeelte van haar afstamming weet.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:26

[***] schreef:
FunkyMistiC schreef:
Barockpinto is dan idd een optie, maar ook daar zit Friesch bloed in dus dan blijft ook weer risico..

Nee hoor, daar zijn ook andere hengsten, o.a. een Gelders tuigpaard en een warmbloed.

Nee hoor, een Barock Pinto moet een kruising zijn met Friesch bloed dus blijft zelfde risico ;)

sjeik, dat zei ik er ook bij ;)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:27

ReneZ schreef:
Ik kwam er zelf al niet uit, maar nu met de reacties in dit topic wordt het er niet makkelijker op. Ik zou heel graag een veulen van haar willen maar besef ook heel goed dat het lastig omdat ik maar een gedeelte van haar afstamming weet.

Kan wel, maar dan ander ras gebruiken ;)