[TI] Is krachtvoer bij recreatietinkers noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is krachtvoer bij recreatietinkers noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:43

Flint heeft maneneczeem in de zomer en draagt daarvoor in de zomers een deken.
Hij staat nu al anderhalve maand zonder en hij had nog niet weer geschuurd.
Af en toe krijgt hij van mij een paar kruimels muesli, verder alleen hooi, want hij werkt verder ook nog niet.
Ik heb hem laatst een halve schep muesli gegeven en twee dagen later waren er weer een 15 cm lengte over de manenkam weggeschuurd. Vorig jaar begon hij te schuren na een pavo koek. Tot nu toe reageert hij dus erg slecht op krachtvoer.
Kan een tinker voor recreatief gebruik zonder krachtvoer??
Zijn er allergietesten beschikbaar bij de da, weet iemand dat toevallig?

MarliesV

Re: Is krachtvoer bij recreatietinkers noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:47

Behalve hooi zou ik wel zorgen voor een aanvulling van de zouten en mineralen in de vorm van een liksteen.

Verder zie ik er absoluut geen noodzaak in om krachtvoer te voeren als je paard gewoon met het hooi op gewicht blijft.

Dat van die allergietesten wil ik eigenlijk ook wel weten dus ga ik even volgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:52

Die van mij leeft ook op hooi + liksteen.
En ik voer wel elke dag een handje speciale brok bij (omdat het andere paard ook iets krijgt, voor het idee dus).. Van gewone brok en muesli kreeg hij ook jeuk. Maar van de Dodson&Horrell Safe&Sound en de Marstall Vito krijgt hij geen jeuk gelukkig.
Maargoed, zonder krachtvoer gaat dus prima :) Als je maar genoeg hooi voert en een goede liksteen hebt. Je zou eventueel af en toe een vitaminespuit kunnen geven als je echt merkt dat hij slechter in zijn vel gaat zitten, maar dat ben ik zelf nog nooit tegengekomen bij paarden die alleen op hooi leven :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:53

Je paard heeft vitaminen en mineralen nodig en die halen ze niet uit hooi. Dus wel krachtvoer geven of een vervanger.
Eiwitrijk voer is vaak een boosdoener bij zomerexceem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:02

Ik heb een himalaya liksteen hangen voor hem. Dat vande vitaminenspuit ga ik invoeren, mijn oudje krijgt dat ook. Zijn gewicht is inderdaad prima.
Dit is half november, zijn manen gaan net weer wat hangen, alles was er af na de zomerperiode.
Afbeelding
Afbeelding

De zomereczeem is even uit de picture, de beruchte vliegjes zijn er niet, dus daar ligt het niet aan, dit is iets anders. Hij schuurt zijn staart niet en hij is wel weer gestopt met schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:15

Tinkers zijn stiekem net paarden. Paarden met elk hun eigen behoefte en benodigdheden.

Die van mij krijgt op het moment een kilo krachtvoer per dag (mengeling van Pavo Condition en Sportsmuesli). Dit is puur onderhoudsvoer en heeft ze ook gewoon nodig. Zonder valt ze in. Verder is het een matige eter, en daarom sportsmuesli voor de smaak en hoge energiegehalte. Dat is dan wel gecombineerd met veel suikers waardoor ze meer last van haar mok krijgt, maar dat is wmb kiezen uit twee kwaden.

Voeren doe je imo op het oog, je zorgt voor een belangrijk deel aan ruwvoer als basis, en gelang wat het paard nodig heeft (door arbeid, dracht, ouderdom) zorg je voor aanvullend krachtvoer of andere opties om hem in die energie en behoeftes te voorzien.

Overigens wil ik nav Griebels opmerking aangeven dat het erop lijkt dat het niet de eiwitten zijn die de boosdoeners zijn, maar de suikers of fructanen volgens de laatste onderzoeken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:54

Dat zou kunnen, mijn info is van een 2 a 3 jaar geleden.
Ik heb destijds eiwitarm gevoerd en het hielp wel wat.
Ondertussen heb ik de merrie met exceem niet meer dus weet ook niet wat er nu allemaal speelt mbt voer icm exceem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:20

De eczeem speelt op het ogenblik niet vanzelf, omdat door de vrieskou de vliegen niet aanwezig zijn.
Dus ik denk dat het een allergische reactie op het voer is op het ogenblik, vandaar mijn vraag of krachtvoer noodzakelijk is, mocht hij allergisch zijn voor een component van het voer.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:24

Volgens mij zou je ook eens een fokker kunnen raadplegen zoals Irish Tinker stables in Ees, Drenthe.
M.i. zullen die ook wel raad ermee weten daar zij al jaren ervaring hebben

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:28

haaai Renate,

nee, de eczeem hebben de eczemertjes :D niet last van momenteel. Het kan inderdaad heel goed het voer zijn. Veel meer heb ik gehoord over jeukende paarden die PAVO summerfit krijgen.
En daarnaast zou het heel goed kunnen inderdaad dat het de suikers, zetmelen, eiwitten in het voer zijn inderdaad. Ik zou gewoon op zoek naar een voer waar dat zou weinig mogelijk in zit (sowieso als hij wat aan het werk gaat misschien?!...als je denkt dat ie wat meer nodig heeft) waar hij geen jeuk van krijgt.
Of het laten onderzoeken waar hij precies jeukerig van wordt?!

Zou inderdaad een gewone zoutblok en mineralenblok ophangen.

Hoe gaat ie verder??? En met Fietje?? :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:30

Lees dit topic eens door [VS] Natuurlijk voeren

Dat een paard altijd krachtvoer nodig heeft is pure onzin!

Ik train mijn paardje 5 keer per week en ze krijgt geen krachtvoer meer. Je moet er voor zorgen dat ze voldoende en goed ruwvoer krijgen en dat ze alle noodzakelijke vitamines, mineralen enz binnen krijgen. Ik doe dit door 2 keer per dag als de rest krachtvoer krijgt een klein beetje Marstall Wiesencobs te geven met een volledig supplement erbij (bijv Marstall Force). De wiesencobs zijn dan puur omdat ze het supplement anders niet eet en zodat ze ook wat in haar bak heeft als de andere paarden op stal brok of muesli krijgen. Mocht je een slechte kwaliteit ruwvoer hebben of vinden dat ze te weinig ruwvoer krijgen dan kun je in plaats van een beetje cobs een grotere hoeveelheid geven. dit zijn namelijk geperste grasbrokken zonder melasse of andere toevoegingen. Puur ruwvoer dus.

Succes met uitzoeken. Het was voor mij ook een warboel in voedingland maar ik ben nu erg tevreden!

Even nog over die vitaminespuit. Ik heb laatst gelezen dat dat eigenlijk zonde van je geld is. Je geeft de spuit ze halen eruit wat ze nodig hebben en de rest plassen ze weer uit. De vitamines en mineralen blijven niet in het lichaam zitten om te wachten tot het weer nodig is ofzo. Zo'n spuit kost je rond de 7 euro. Voor 19,95 heb je 10 kg Marstall Force. Dit geef je dagelijks 70 gram. Reken maar uit hoe lang je met zo'n emmer doet (ongeveer 5 maanden). Dan weet je zeker dat ze nooit een tekort heeft en het is veel goedkoper.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:51

interessant...ik zelf was ook net weer even aan het lezen over Marstall!! :D
Dank voor de info!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:05

IndianaJones schreef:
Dank voor de info!!!

Je junt het hier in de buurt helemaal niet krijgen dat marstall of weet jij een adresje Annemarie?
Fietje gaat goed, ze is een enorme flirt hier :D Alleen Flintje kan haar niet bekoren, Sophie heeft liever een ouwe fiets dan een jonge kerel :D

Er hangt een mineralenblok, ik heb ook al vaker naar marstall gekeken, maar het is hier niet verkrijgbaar, twee provincies verderop geloof ik.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:07

heej
je hoeft hem niet perse kraht voer te geven maar ik zal hem wel wat geven zoals een liksteen ofzo
want hij heeft die vitaminen wel nodig mvg shannon

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:08

hahaha goed te horen over Fietje! :D

Nou...in Drenthe ergens las ik EN in Beetsterzwaag...en laat Arjan DAAR nou net werken ;)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:15

Mindim schreef:
IndianaJones schreef:
Dank voor de info!!!

Je junt het hier in de buurt helemaal niet krijgen dat marstall of weet jij een adresje Annemarie?
Fietje gaat goed, ze is een enorme flirt hier :D Alleen Flintje kan haar niet bekoren, Sophie heeft liever een ouwe fiets dan een jonge kerel :D

Er hangt een mineralenblok, ik heb ook al vaker naar marstall gekeken, maar het is hier niet verkrijgbaar, twee provincies verderop geloof ik.

Je hebt ook cobs van agrobs en nog een paar andere merken. dit staat ook allemaal in het topic dat ik je net gaf.

er zijn naast Marstall ook andere volledige supplementen zoals Pavo Vital en NAF. De laatste is wel een stuk duurder.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:19

Maya schreef:
Tinkers zijn stiekem net paarden.

_O- Een waarheid als een koe. (zegt de CAHer dan)

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om naast onbeperkt hooi een goede liksteen te geven als de KNZ liksteen (die rode); de himalayaliksteen is geen goede. Daarnaast zou ik ervoor kiezen om Pavo Podo Supply bij te geven voor de vitamines; hoef je maar 300 gram per dag van te voeren, heeft een laag eiwitgehalte en een extreem laag suiker- en zetmeelgehalte en is in brokvorm. http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:26

Waarom vind jij die Himalaya-liksteen geen goede? Moet zelf zeggen dat ik redelijk onbekend ben met likstenen om eerlijk te wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:52

dorientjuh schreef:
Maya schreef:
Tinkers zijn stiekem net paarden.

_O- Een waarheid als een koe. (zegt de CAHer dan)

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om naast onbeperkt hooi een goede liksteen te geven als de KNZ liksteen (die rode); de himalayaliksteen is geen goede. Daarnaast zou ik ervoor kiezen om Pavo Podo Supply bij te geven voor de vitamines; hoef je maar 300 gram per dag van te voeren, heeft een laag eiwitgehalte en een extreem laag suiker- en zetmeelgehalte en is in brokvorm. http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html

Pavo podo 3 gaf ik altijd aan mijn merrie van 24, dus PAVO dat is in de buurt verkrijgbaar.
Hij heeft nu een himalaya, maar die is niet goed?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:11

Is wel een andere he, Pavo Podo 3. :)
Over de liksteen:

''De Himalaya-hype is ontstaan door misleiding. Zo is bijna op ieder verkooppunt te lezen dat de steen rijk is aan sporenelementen, maar wie de ingrediëntenlijsten van de verschillende fabrikanten naast elkaar legt kan niet anders dan concluderen dat de Himalaya-steen juist bijzonder arm is aan sporenelementen. Wie denkt dat de steen wellicht iets bevat wat niet in ons lijstje staat moeten we helaas teleurstellen: met 390 gram natrium zit je aan het scheikundige maximum dat een mineralenblok kan bevatten (zie ook het kader "over Natrium" bovenaan in de pagina), en ruimte voor iets anders ís er dus gewoonweg niet meer.''
Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:00

Pavo ben ik niet weg van, meer door mijn ervaringen met de andere voeren en hoe irish erop reageert.

Probeer hem eens een zuiveringskuurtje te geven zoals drainage compositum of all septicum.

Ik voer zelf al enige tijd marstall force en marstall naturell. Bel marstall gewoon eens op of er in jouw buurt te leveren valt.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:08

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:08

Ik geef mijn tink geen krachtvoer. Ze leeft eigenlijk ook alleen van hooi en een liksteen, maar na het rijden geef ik haar een halve pavo summerfitkoek (is ze gek op), en een halve schep Ponyc brokken van Besterly. Ik ben naar een groothandel voor boeren (leveren voor alle dieren) geweest hier in de buurt van Apeldoorn, en ik heb advies gevraagd voor het voeren van een sober ras. Hun advies was de Besterly brok: http://www.timmermansvoeders.nl/assorti ... ponyc.html . Ik gebruik die nou een aantal jaar voor Anouk, en ze doet het er goed op, maar dan krijgt ze natuurlijk ook niet zo extreem veel.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:22

Onze tink krijgt op dit moment alleen maar hooi en speltzemelen.
Misschien kun je dat proberen?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:00