Maar vanwaar komt die eigenlijk ?
Hoe geef je een paard een andere achter naam?
x
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Siamsmeesje schreef:Die achternaam is de stalnaam en geeft aan wie de fokker is. Zo kan iedereen de paarden van een bepaalde fokker overal herkennen (zolang de naam niet veranderd wordt).
Sommige fokkers zetten hun stalnaam voor de naam van het paard, anderen erachter.
Een andere stalnaam/achternaam geven kan niet zomaar. De meeste stamboeken zullen het weigeren, want het is de naam waarmee het dier is geregistreerd. Of het wel of niet kan zal je met het stamboek moeten bespreken, zij bepalen de regels![]()
Maar zelf zou ik het nooit willen veranderen. De fokker is trots op zijn stalnaam en wil graag laten zien dat hij een bepaald paard heeft gefokt. Het is voor jou een kleine moeite om het zo te laten, maar voor de fokker een groot plezier als hij zijn stalnaam in de uitslagen tegen komt.
Laura_Horse schreef:Siamsmeesje schreef:Die achternaam is de stalnaam en geeft aan wie de fokker is. Zo kan iedereen de paarden van een bepaalde fokker overal herkennen (zolang de naam niet veranderd wordt).
Sommige fokkers zetten hun stalnaam voor de naam van het paard, anderen erachter.
Een andere stalnaam/achternaam geven kan niet zomaar. De meeste stamboeken zullen het weigeren, want het is de naam waarmee het dier is geregistreerd. Of het wel of niet kan zal je met het stamboek moeten bespreken, zij bepalen de regels![]()
Maar zelf zou ik het nooit willen veranderen. De fokker is trots op zijn stalnaam en wil graag laten zien dat hij een bepaald paard heeft gefokt. Het is voor jou een kleine moeite om het zo te laten, maar voor de fokker een groot plezier als hij zijn stalnaam in de uitslagen tegen komt.
Ja maar als je een paard koopt en je wilt ermee verder fokken , heb je dat toch liever op de naam van jouw stal ?
Siamsmeesje schreef:Die achternaam is de stalnaam en geeft aan wie de fokker is. Zo kan iedereen de paarden van een bepaalde fokker overal herkennen (zolang de naam niet veranderd wordt).
Laura_Horse schreef:Ja maar als je een paard koopt en je wilt ermee verder fokken , heb je dat toch liever op de naam van jouw stal ?
Siamsmeesje schreef:Laura_Horse schreef:Ja maar als je een paard koopt en je wilt ermee verder fokken , heb je dat toch liever op de naam van jouw stal ?
Nee, want ik ben er trots op dat ik een merrie van die fokker heb kunnen krijgen![]()
De veulens van die merrie krijgen allemaal de naam van mijn stal. En ik zal heel blij zijn als andere mensen die naam dan willen laten zoals die is.
En zoals je hebt kunnen lezen zijn er zelfs fokkers die het verschil in stamboek via de naamgeving laten zien. Die naamgeving is gewoon heel belangrijk, zo belangrijk dat die niet meer veranderd mag worden.
Als fokkers stambomen onderzoeken om te bepalen welke hengst bij welke merrie past, dan zijn die stalnamen als een soort vlaggetjes. Ze vertellen de fokker gelijk aan wie hij informatie moet vragen als hij meer wil weten. Dus als iedereen die namen gaat veranderen snapt niemand straks meer iets van de stambomen, en zoekt iedereen zich een ongeluk naar de correcte informatie.![]()
Geen handige situatie, en daarom de afspraak dat stalnamen nooit veranderd mogen worden in de naam van een paard.
Laura_Horse schreef:Maar deze situatie snap ik dus niet hé (ik gebruik niet de echte namen)
Ik koop Lusy van 't hof en Bertje Z,
Ik kweek met hen , kan ik de veulens dan zomaar de naam van mijjn stal geven ?