Veulen afspenen op dezelfde stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Veulen afspenen op dezelfde stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 01:02

Mijn 6 maand oude veulen moet nou toch echt maar bij moeders weg. Hij plaagt haar vreselijk en zij ziet er niet helemaal topfit meer uit.
Probleem is echter dat ik niet de mogelijkheid heb het veulen weg te brengen. Ik heb wel verschillende stukken land, zodat ze wel bij elkaar uit het zich staan. Maar ze zullen elkaar wel kunnen horen.
Het veulen komt bij een andere veulen te staan, en de merrie bij een andere merrie. Qua boxen zal het veulen ook bij het andere veulen op stal komen. Ze staan dan 2 boxen van elkaar gescheiden.

Nu zijn moeder en zoon nogal dramatisch als het gaat om het scheiden van elkaar.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken met zo weinig mogelijk stress voor beide ?

Barbara88

Re: Veulen afspenen op dezelfde stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:59

Bij ons op stal hebben ze hetzelfde probleem. Het is ene opfokbedrijf, dus de eigenaar wil zijn eigen veulen natuurlijk niet ergens heen brengen. Hij heeft het gewoon afgebouwd. Overdag gingen ze nog wel samen op het land, en dan op stal werden veulen en merrie gescheiden, veulen samen met vriendjes en de merrie samen met een andere merrie. Dit werkte bij hen heel goed. Ze staan nu overdag ook niet meer samen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:47

Afbouwen. Overdag evt samen en dan 's nachts samen met het andere veulen naast mams op stal (indien mogelijk). Daarna er niet meer bijlaten en samen met het andere veulen laten staan............wachten tot de merrie is opgedroogd.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:03

Ik zit hier met hetzelfde probleem, nu gaat het veulen hier 1 mei weg om op de hengstenweide te gaan, maar dan heeft mams nog maar 1 maand om op te drogen voor het volgende veulen. Dat lijkt me niet genoeg en ook een beetje sneu.

Ik heb ze snachts gescheiden en dat gaat prima, ze zijn hier niet zo dramatisch, veulen is vanaf dag 1 al ontzettend op zichzelf, dat is fijn. Maar overdag staan ze nog samen in het land en doordat het veulen snachts niet meer drinkt, doet het bij de merrie ook pijn sochtends.

Ik kan ze wel in verschillende stukken land doen, maar dat veulen ramt letterlijk overal doorheen, die geeft niets om een stroomschok.

Weet iemand hoe lang het duurd voordat een merrie opgedroogd is? Zou je daarna het veulen er gewoon weer bij kunnen doen? Hoop dat iemand me kan helpen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:02

Wij hebben dat ook gehad met onze veulens.

Maar wij hebben niet afgebouwd, gewoon na 6 maanden eraf gehaald ;)
Allebei de kanten gaven er niet zo veel om.

De veulens gingen op stal gelijk hooi eten met zn alle ,de moeders gingen hooi eten in de wei

Ging prima zo, zou het nu zo weer doen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:04

Anita1987 schreef:
Ik zit hier met hetzelfde probleem, nu gaat het veulen hier 1 mei weg om op de hengstenweide te gaan, maar dan heeft mams nog maar 1 maand om op te drogen voor het volgende veulen. Dat lijkt me niet genoeg en ook een beetje sneu.

Ik heb ze snachts gescheiden en dat gaat prima, ze zijn hier niet zo dramatisch, veulen is vanaf dag 1 al ontzettend op zichzelf, dat is fijn. Maar overdag staan ze nog samen in het land en doordat het veulen snachts niet meer drinkt, doet het bij de merrie ook pijn sochtends.

Ik kan ze wel in verschillende stukken land doen, maar dat veulen ramt letterlijk overal doorheen, die geeft niets om een stroomschok.

Weet iemand hoe lang het duurd voordat een merrie opgedroogd is? Zou je daarna het veulen er gewoon weer bij kunnen doen? Hoop dat iemand me kan helpen.

Het opdrogen duurde bij mijn merrie wel even, duurde toch wel een paar weken totdat het echt helemaal weg was.
Veulen zou ik als ik jou was voorlopig er maar niet bij doen.
Mijn merrie herkende na 2 maanden nog haar veulen.
Als je ze dan weer bij elkaar zet zal het veulen wel weer proberen te drinken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:01

Ik heb er bewust voor gekozen om moeder een tijdje in een box naast het veulen (met vriendje) te laten staan. Dat ging heel erg goed, beiden waren daardoor heel relaxed. Het was de eerste dagen alleen even brullen als de één zonder de ander naar buiten ging. Na een week of twee heb ik de merrie een paar boxen verplaatst. Ik heb ook geen problemen met opdrogen gehad.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:08

Wij hebben ook dit "probleem". Ik zie het echter niet echt als een probleem. Het heeft bij ons nog nooit problemen opgeleverd. Voor het veulen is het ook fijn om niet gelijk van omgeving te veranderen. Ze blijven in een vertrouwde omgeving alleen hun moeder is niet meer binnen bereik. Bij alle veulens die hier zijn afgespeend (en in onze eigen opfok zijn gebleven) is het zonder slag of stoot verlopen. Wij hebben scheiden de veulens al wel van jongs af aan regelmatig als de merries aan het werk gaan. Op de dag van definitief afscheid doen we dit in 1x en bouwen niet af.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:19

Ik heb het ook stilletjes afgebouwd: eerst overdag samen, 'snachts apart op stal maar wel in zicht van elkaar (geeft ook geruststelling). Merries waren er klaar voor maar de jonge knullen waren in het begin niet mee eens. Dit gedaan voor een week en toen de knullen buiten met groot-oma en de merries in stallen met zicht op de wei. Een beetje heen en weer geloop van de veulens maar op zich iedereen vrij rustig, 'groot-oma' is 22 jaar en een anchor op wei ... raakt niet opgewonden van brullende veulens en is heel koel wat betreft 'situaties'.
Bij mijn merries duurt het normaal iets van maar 2 weken lichamelijk scheiding waarna ze (meestal) het veulen niet meer laten drinken. Gebeurt dat wel dan gaat de merrie nog een week op stal.
Wat wel gebeurt minstens 2 weken voordat ik begin met spenen is de merrie op 'magere' voeding zetten, dwz 5-granen mix + zemelen ipv merriebrok, en het veulen geleidelijk aan meer hoogwaardig brok geven; aan hooi wordt nimmer en nooit geratsoeneert!
De merries gaan ook bij opstalling minstens iedere avond een uurtje buiten of worden gelongeert.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:13

Ik wou deze week net de opfokstal bellen om mijn veulen weg te brengen zie ik dat mijn merrie mijn veulen niet eens meer laat drinken :) Probleem op gelost!
Veulen is sowieso al erg zelfstandig en op zichzelf dus geen probleem. Hij probeert het elke ochtend weer buiten, maar ze snauwt hem direct weg. Scheelt mij weer geld voor de opfok, en in mei gaat ie mooi naar de hengstenweide om opgevoed te worden ;)

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:17

Wij haalden, toen ons veulen een maand of 2 was, af en toe de merrie of het veulen, dat verschilde, uit de wei om een rondje te wandelen. De ander moest dan bij het veulen zijn halfbroer blijven. Dit ging heel goed, ze vonden het allebei raar, maar deden verder niks bijzonders.
Met het afspenen hadden wij het veulen en zijn halfbroer in het ene stukje wei gezet, en zijn moeder+vriendinnetje in een weitje 50 meter verderop. Ze konden elkaar gewoon zien en horen, het enige wat verandert was, was dat hij niet meer kon drinken bij zijn mama. Na 8 weken hebben we ze weer bij elkaar gezet, al kon dit waarschijnlijk al eerder omdat we bij de moeder er niet eens meer onder mochten hangen om te kijken of de uier al opgedroogd was.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:04

De meningen over de juiste manier van afspenen verschillen enorm.
Wij spenen af als de veulens 5 á 6 maanden oud zijn. En dan wel in één keer bij de moeder weghalen.
Nooit een probleem geweest en de veulens zijn na een dagje al weer rustig. Ze roepen na twee dagen niet eens meer naar de moeder.
Soms is het probleem bij 'rustig' afspenen dat de merrie een uier ontsteking kan krijgen.
Maar goed, ieder doet het toch op zijn eigen manier en met zijn eigen ervaringen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:13

Ik ben met afbouwen begonnen.
Steeds wat langer weghalen tot dat ze snachts in een andere stal konden zonder problemen.
Toen ging overdag ook zonder problemen.
Ik heb ze wel uit het zicht van elkaar gehad de eerste dagen.
Afspenen ging echt super makkelijk (in onze situatie dan), na alle verhalen die ik heb gelezen.