Fokken met merrie rond de 20? Verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Fokken met merrie rond de 20? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:17

Allen,

Al mijn hele leven heb ik de droom ooit een veulentje te fokken. Nu rijd ik een merrie van 20 jaar met het mooiste karakter dat ik ooit heb meegemaakt.
Nou vroeg ik me af of het verstandig is om te fokken met een merrie van 20 jaar. Ik kan me voorstellen dat als een paard niet op een goede conditie is op deze leeftijd, mensen het af zullen raden.

Deze merrie loopt gemiddeld nog 4x per week onder het zadel en daarnaast wordt ze buiten in de polder gereden (incl stukjes waar ze voluit gaat).
Het enige 'minpuntje' aan deze merrie is dat ze een scheef bekken heeft en snel last heeft van haar rug als ze te lang stil staat.
Ze heeft al twee veulens ter wereld gebracht, dus het is niet compleet nieuw voor haar.

Zouden jullie het ons afraden om met haar nog een veulen te fokken puur omdat wij haar karakter zo geweldig vinden en graag een nakommeling van haar willen als ze komt te overlijden?

noudy

Re: Fokken met merrie rond de 20? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:21

Als ze verder in goede conditie is zie ik daar geen problemen in, maar je weet zelf wel het beste of ze het aankan of niet.
Alleen even navragen vanwege het scheve bekken of dat geen problemen kan geven tijdens de dracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:24

Je hebt grote kans dat het op een teleurstelling uitloopt. Een veulen is namelijk geen exacte kopie van de moeder.
Sowiezo al omdat een merrie van 20 al veel meer heeft meegemaakt dan een merrie van 4 en dat heeft dus niet alleen met karakter te maken maar ook met ervaring.

De kosten en risico's bij een dracht op zo'n hoge leeftijd zijn groter. Als de merrie al eerder een veulen heeft gehad zou het kunnen, zoniet dan is het al helemaal af te raden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:26

Mijn merrie heeft op haar 20e nog een veulen gekregen, het was de 11e. Ze bleef aan de nageboorte staan verder geen problemen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:35

probeer wel een no cure no pay regeling met de hh te maken en zoek ene jonge vruchtbare hengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:17

Mischien helpt het ook om er eerst een ostheopaat bij te halen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:22

Persoonlijk zou ik niet fokken met een paard met rugproblemen. De laatste maanden kunnen dan erg zwaar worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:33

Vergeet niet dat het karakter van de merrie ook gevormd is door haar 20 jaar ervaring.
Persoonlijk zou ik niet fokken met dat argument omdat de kans groter is dat het tegenvalt dan dat het aan je verwachting voldoet. Aangezien de merrie ook nog eens wat kleine probleempjes heeft welke door dracht aanzienlijk erger kunnen worden en het feit dat ze al jaren gust is en ze het veulen pas aan de voet zou hebben als ze 22 is zouden voor mij redenen genoeg zijn om er niet mee te fokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:34

Ik zou persoonlijk niet fokken om de reden: ik wil nog iets van haar als ze er niet meer is. Eigenlijk is dat niet fokken, maar vermeerderen.
Dat buiten beschouwing gelaten, een (dan) 22-jarige merrie met rugproblemen. Nee, ik zou het niet doen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:48

Dankjulliewel voor jullie eerlijke reacties.

Zelf dacht ik ook dat het aan het einde van de dracht te zwaar voor haar zou worden en dat wil ik haar niet aan doen.
Dan mag ze lekker oud worden zonder veulen aan d'r voet.

hier kan een slotje op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:22

Het enige 'minpuntje' aan deze merrie is dat ze een scheef bekken heeft en snel last heeft van haar rug als ze te lang stil staat.

Ik zou dit te risicovol vinden om haar in te zetten voor nog een dracht. Een DA zou je hierin het beste advies kunnen geven.