sarabande schreef:Ik ga even terug naar jouw voorbeeld van Junior. Die is geboren op een bedrijf, waar het uitbrengen en keuringsklaar maken van paarden al generaties zeer professioneel tot op het hoogste niveau gebeurt. De hengsten worden door toptalenten uitgebracht. Ik wil niets afdoen aan het verankerd liggen van de beweging, want ook daarop worden de hengsten en merries bij het Vierspan geselecteerd, maar de paarden hebben ook alle kansen gekregen er zijn er altijd heel veel en wie het niet haalde daar hoorde je ook nooit wat van. Junior maakt zowel in de sport als in zijn fokkerij de verwachtingen niet waar ondanks al deze voordelen, predicaten en talenten die in hem samengebracht zijn.
Maar een gedegen stam achter de hengst is een pre. Voorbeelden te over de Molga stam, de Karla stam etc.
Mmm, ik volg je redenering wel, hoewel ik je visie over Junior STV niet echt beaam. De hengst heeft toch reeds een mooi palmares:
* Als vier - en vijfjarige was hij winnaar van de pavo cup
* In 1996 winnaar van de hengstencompetitie
* In 1997 coming stallion op de Zwolse Paardendagen
* In 2001 topper in de dressuurindex
* Anky rijdt hem naar de Grand Prix, behaalde successen met hem in Mechelen
*....
Ook zijn nakomelingen doen het toch niet slecht, je ziet er dit jaar veel opduiken in de top 250 van de merrieindexen,...
Je zou toch zeggen dat dit een palmares is waar veel hengsten niet tegen op kunnen.
Maar goed ik weet dat dit wel erg ver weg is van mijn eigen topic.
Een goede stam in een hengst is, net zoals je zegt toch wel belangrijk, ik denk dat iedereen dat hier wel vindt. Maar gaan jullie ook een hengst niet gebruiken als zijn stam niet predikaatrijk genoeg is, of, je kan het ook anders stellen, wantt het hoeft niet altijd over een hengst te gaan. Gaan jullie fokken met een merrie die niet echt een predikaatrijke achtergrond heeft?
Want binnen het KWPN is het dragen van een predikaat in de stam toch wel belangrijk. Op de hengstenkeuring bijvoorbeeld houdt de jury er rekening mee, maar ook op keuringen zal het wel meespelen. In België bijvoorbeeld is men helemaal niet zo vertrouwd met predikaten.
Het is natuurlijk een beleid waarvoor een stamboek kiest, maar misschien is het net dit beleid dat het KWPN van bv. het BWP anderscheidt???