Beenbescherming voor Fries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Beenbescherming voor Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:30

Heb mijn fries altijd zonder beenbescherming gereden maar omdat ze nu rondom op ijzers staat en geweldig begint te sjouwen wordt er toch wel aangeraden om bescherming om te doen.
Dus ik de peesbeschermers en strijklappen van mijn vorige paard opgezocht.

De BR peesbeschermers maat full, passen met veel moeite om haar been (lijken niet goed te zitten)
en de bandjes kunnen niet dicht.

De strijklappen maat Full kunnen op zich wel maar ook hier zijn de bandjes te kort.

Mijn Fries is 1.66 (en gelooft niemand het en schatten ze haar altijd groter) en heeft mooie in verhouding zijnde benen, vind haar geen lompe 'poten' hebben. Maar ben nu dus op zoek naar een maat grotere bescherming, maar kan niks vinden.
Welke merken gebruiken jullie?
Welke merken hebben extra Full als maat?

petitparis

Re: Beenbescherming voor Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:41

geen zover ik weet.

ik gebruikte voor m'n verzorgfries peesbeschermers van lamicell in dit ging redelijk, de strijklappen achteraan die gingen amper dicht (slechts 1.5 cm velcro) door het weelderige behang.
Onder Harnachement liep hierover enkele weken terug ook een topic over welke beenbescherming paste voor een fries.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:43

anders misschien bandages proberen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:46

Bandages vind ik zelf geen optie.
Ten eerste omdat ik mijzelf niet kundig genoeg vind in het goed omdoen en bang ben juist eerder iets aan te richten dan te voorkomen ;)
En ten tweede is het juist voor als ze zichzelf aan zou tikken en dan vind ik bandages niet echt sterk genoeg ;)

Ik ga dat topic even zoeken.
Mijn strijklappen zijn volgens mij van Lamicell.
Bandjes zijn veelste kort :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:48

als het alleen de bandjes zijn maar de rest is nog wel ok, kan je misschien een schoenmaker er een langer stuk rek laten tussen naaien

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:59

Nou de strijklap vind ik niet echt heel de kogel goed bedekken. Zouden ook wel iets groter mogen.

De peesbeschermers lijken mij te knellen, ze schuiven er niet makkelijk om heen.
Ik ga morgen wel even bij de Epplejeck informeren.

Had het topic gevonden, maar tussen Fries en Fries kan ook veel verschil zitten, de Fries die voor mij les heeft is 10 cm kleiner en die past die full BR peesbeschermers perfect ;)

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:32

Wij gebruiken bescherming van BR en die past prima bij al onze friezen...

Misschien is het een optie om je beschermers mee te nemen naar een paardenzaak en dan te kijken of ze grotere hebben liggen dan degene die je zelf hebt?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:37

Harry's Horse? Die hebben langere bandjes dan die van BR, ze passen zelfs om de benen van die van mij :D
*dik, groot en veeeuul sokken :+ *

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:40

Ik vind Norton vrij soepel! Ze zijn ook wat langer en breder dan mijn BR en Harrys horse ;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:45

Ik heb dan wel geen fries maar een kwpn x engels volbloed. Ze is 1.65m en ik vind haar benen niet grof. Ik heb pees- en kogelbeschermers van 3 verschillende merken. HKM is te klein voor haar, pagony is te klein voor haar en norton past perfect! Het verschilt dus heel erg per merk..
Het paard waarover ik spreek staat ook wel op de foto in de onderste link in mijn onderschrift (het paard met de deken op).

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

ik heb deze voor mijn dochter haar paard op ebay gekocht (nog niet binnen).
voor haar verjaardag.
zijn flecibel en gemakkelijker in grote te verstellen.
zijn er zowel voor de voorbenen en de achter benen en is weer eens wat anders.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 00:21

Heb vandaag de BR Pro Max geprobeerd, en dan die voor achter (grootste maat) maar ook die ging maar net dicht en het zat voor geen meter.
Springschoenen XXL van Eskadron gaan met heel veel moeite (lees veelste strak) nét dicht, klitteband overlapt dan nog geen cm.
Kan morgen dus voor de 3e keer terug om te ruilen.. 8)7

Zo'n lompe benen heeft ze toch niet :\

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:25

Ik heb voor mij paard met grove benen de leren set van epple jeck zelf en die past perfect.
die van mij past ook bijna niets.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 11:36

Gister Epplejeck (Eindhoven) gebeld en die krijgen eind volgende week pas weer binnen wat mogelijk zou kunnen passen. Ze zijn wel 2e kerstdag open dus mocht ik voor die tijd niks kunnen vinden, ga ik weer bellen.

Gister ook meteen een lesje bandageren van mijn instructrice gehad. Maar wil toch liever peesbeschermers en springschoenen om doen ;)

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:40

Harry's Horse beenbescherming maat full valt erg groot en past bij mijn fries ook prima

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:34

Ik heb zelf ook een fries en heb BR full peesbeschermers. helaas past ze ze niet, omdat de benen van een fries een beetje anders gevormd zijn. Je kunt ook zien dat als je de BR peesbeschermers aandoet, dat ze aan de achterkant niet goed aansluiten. Mij is aangeraden om leren peesbeschermers te kopen. Andere peesbeschermers past ze echt niet.

boyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:55

Op mijn werk gebruik ik voor de Friezen Br peesbeschermers en daar heb ik door de ruitersportzaak een stukje extra klitteband aan laten zetten.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:41

ik heb precies hetzelfde probleem, forse voeten bij ruin van 1.69 en idd de BR full zijn in het peesgedeelte bij mij ook te krap en eerlijk gezegd vind ik de BR altijd ellendig knellen. Ik heb sinds een tijdje zulke peesbeschermers (ik heb ze alleen voor voor maar ze zijn er ook in strijklap (merkloos en kieffer)) Afbeelding Deze knellen niet en geen gedonder met te korte bandjes. Ook handig voor in de blub, even afspoelen en ze zijn weer schoon.

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:16

misschien 3 in 1 peesjes.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:17

linsim26 schreef:
anders misschien bandages proberen?

bandages geven geen bescherming, bandages kunnen alleen maar
mooi zijn en de pezen oververhitten en knellen ;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:25

Ik heb strijklappen speciaal voor friezen gemaakt. Zijn gekocht via Letty's peerdenwinkeltje in Veenendaal. Ze hebben ook een website. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:38

Ik heb peesbeschermers gevonden :D
Haar vorige eigenaresse had ze nog liggen en die passen, van het merk Norton. Als je ze naast de BR houdt lijken ze even groot, maar ze zijn toch breder en de bandjes zijn lang genoeg.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:33

Ik had voor mijn fries lami-cell pro bescherming en een peesjes en strijkjes van BR. Op dit moment gebruik ik helemaal niks, omdat hij het helemaal niet nodig heeft. Tikt niet aan etc.

Maar alles van beenbescherming dat maat full was, paste uitstekend bij alle 2 mijn friezen.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:36

Bij mij ook Harry's horse en Pagony past net (huismerk Divoza) Harry's Horse rekt vrij goed en heeft ook leuke kleurtjes, mijn voorkeur! Maar sok en al passen er zeg maar in...