Kunnen mini's goed tegen deze kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

Kunnen mini's goed tegen deze kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:03

Hallo allemaal!

Afgelopen mei heb ik een mini appaloossa gekocht als maatje voor mijn kwpn-er.
Het is een merrie van bijna 3 jaar oud.

Ze heeft een houten huisje van 2,5x2,5 waar ze in en uit kan lopen en kan schuilen.
Maar deze staat achter op het land.

Mijn kwpn-er staat "in huis" op stal. (op de deel).

Nu is mijn vraag, zou ik haar naar binnen (de deel) moeten halen bij deze kou?
De fokker waar ik haar van kocht zei tegen me: Het is geen shetlander....ze kan slechter tegen de kou.

Hoe hebben jullie jullie mini's gestald?

Alvast bedankt :)

JudithO

Re: Kunnen mini's goed tegen deze kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:51

Ik heb een kruising appaloosa als logee, zij heeft een vacht die een stuk dunner is dan die van de shetten. Maar ondanks dat kan ze deze kou prima aan. Vergeet vooral niet dat ze over het algemeen beter tegen kou kunnen dan tegen regen.
Bij mij staan ze trouwens in een wei van 1/3 hectare met een hoge meidoornhaag (3-4 m) waar ze half in/onder kunnen gaan staan. Ze maken er alleen absoluut geen gebruik van en gaan liever ergens midden in het land liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:47

mijn arabier is ook geen shetlander, maar hij staat wel lekker buiten en hij kon de shetten zostraks nog vreselijk terroriseren dus denk dat hij het ook dit jaar wel overleeft :Y)
je appie kan makkelijk buiten staan :j je kwpn-er overigens ook wel

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:14

Ow mijn Kwpn-er komt wel buiten hoor! Maar niet dag en nacht met dit weer zoals die andere.

Ze staat nu ook in de sneeuw....dus heb niet het idee dat ze het echt koud heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:19

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:22

Zolang je je paard niet hebt geschoren kan ze prima buiten staan :) de vacht van paarden is hier wel op gemaakt, plus dat de sneeuw minder snel nat maakt dan de regen. Als je paard echt begint te trillen/bibberen van de kou, dan moet je wel met dekens in de weer, en eventueel dan stallen.

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:22

Ze kunnen prima buiten hoor :)
Ook zonder dek.
Ik heb bij een Appaloosa(mini) verzorgt die heeft ze ook altijd 24/7 buiten staan :)

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:34

Lekker buiten laten staan. Die van mij (appaloosa)heeft een stal met uitloop gaat voor eten naar binnen, maar meestal is hij buiten. Ik heb wel een regendekentje op, maar dat is vooral dat ik dan gewoon alles kan doen met hem, want af en toe is hij een varkentje:-)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:04

mijn mini appaloosa staat ook gewoon buiten met de rest, ze kan gewoon de stal inlopen maar staat toch vaak buiten hoor

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 03:37

Heb mijn twee minishetjes,geprobeerd wijs te maken dat ze winterhard zijn...sober moeten zijn kwa eten....
Maar krijg alleen boze blikken hier! :+
Twee of drie uurtjes buiten vinden ze helemaal leuk,maar daarna gaan ze staan wachten,en als het te lang duurt gaan ze op eigen houtje door de draden heen naar stal!(sta,je toch banketstaaf te kijken met twee halstertouwen in de aanslag,en twee pony`s die je vrolijk begroeten als je toch maar in de stal gaat kijken....Na eerst de hele buurt afgekamt te hebben!).
Ze weigeren gewoon winterhard te worden,en wie ben ik....om ze de gelegenheid tot een knus stalletje te ontzeggen ,als ze daarvoor zelf kiezen?
Kan ze tot in den treure vertellen dat het op de shetland eilanden ook heel koud kan zijn,en er amper wat te eten is...Maar ze halen hun schouders op en kijken me verwijtend aan! :D
Heb ze tot gister hardvochtig buitengezet,maar afgelopen dag ze lekker in stal laten staan,en ze waren prima gelukkig!(vooral met die extra dot hooi erbij!).
Morgen moeten ze er wel weer aan geloven,dan word het of aan de hand wandelen,of even los lopen op het land,zodat ik even de stalletjes goed kan doen.
Maar als het aan hun ligt,dan zijn ze liever op stal nu,en ruilen graag de vrijheid in voor een extra dot hooi.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 03:41

Ik heb mijn mini paardje wel onder een regendeken staan, maar hij rent wel vrolijk en bokkend door de wei, dus zo koud heeft ie het niet want hij wou niet naar binnen om 5 uur :+

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 03:46

Tja mijne hoeft geen regendeken, want gaat gewoon normaal gesproken paar uurtjes los,en dan op stal:D
Mochten die paar uurtjes hem te lang duren....dan is hij niet te banketstaaf zelf naar zn stal te gaan(zal het schrikdraad niet voelen door zn dikke wintervacht blijkbaar!)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:34

Oke bedankt allemaal :)

Ik denk ook niet dat ze het koud heeft. Stond gister vrolijk in de sneeuw, terwijl ze ook na binnen kan.

Maar ik hou het in de gaten.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:13

We hebben mini shetlanders, grotere shetten en fjorden deze lopen 24/7 buiten, kunnen ook schuilen maar dat doen ze helemaal niet! Ze gaan gewoon als het sneeuwt/regent met de kont er tegen staan, dus ze verkiezen buiten lopen boven schuilen

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:16

ik heb zowel minipaardjes als shetlanders en die kunen 24/7 naar buiten en ondanks de kou liggen ze gewoon allemaal buiten in de sneeuw te slapen. Bij ons gaan ze ook niet binnen staan. Ze hebben ook geen van alle een dekentje hun vacht is prima voor ze.

Hobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:38

hee mijne staat gewoon in de wei en rent en springt door de wei en rolt en hij heeft heel erg dik haar en een deken om.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:39

Elk paard is in feite winterhard, maar wij mensen zorgen door scheren en geknoei met dekens er vaak voor dat ze een deel van die natuurlijke winterhardheid verliezen....

Het is echt niet waar dat alleen koudbloeden als fjorden, ijslanders en shetten dag en nacht buiten kunnen blijven met deze temperaturen, je kan elk paard met dit weer dag en nacht buiten laten lopen. Zorg er voor dat je niet onnodig met dekens in de weer gaat, als ze een mooie wintervacht hebben hoeft dat ook niet. Zorg voor een lekkere schuilstal waar ze in en uit kunnen lopen, wij maken er in de winter altijd een 'potstal' van, dus niet uitmesten.
Zorg verder voor voldoende hooi, liefst onbeperkt, en iedere keer goed water.

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:44

ze kunnen inderdaad goed tegen de kou, ze hebben een erg dikke vacht en een vetlaag.
kou is dus niet erg, erger is veel regen dan kunnen ze op den duur wel koud worden en natuurlijk vind een shet het heerlijk om een schuilstalletje te hebben waar hij beschutting kan zoeken voor wind en regen, ik heb die van mij nu snachts op stal staan omdat ik het zo sneu voor ze vind als ze buiten moeten staan. helemaal nu de sneeuw is gaan dooien