[TI] Kan ik mijn jonge tinkerhengst inschrijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Kan ik mijn jonge tinkerhengst inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:38

Hallo allemaal,
sinds november ben ik het trotse bazinnetje van een super lieve en mooie ruim 1,5 jarige tinkerhengst! *D Maar wat ik me afvraag, kan ik hem inschrijven bij een stamboek? Zijn vader is onbekend, maar was iig een bonte tinker. Zijn moeder is ingeschreven bij het ICS (pas nadat Sox geboren was) maar behalve foto's heb ik geen bewijs van dat het zijn moeder is. Misschien zou een dna test een optie zijn, maar het ICS reageerd niet op diverse mailtjes dus weet niet hoe ik het verder moet doen. Daarbij is mijn hengst nu al 1.60 dus eerder een grai type, zou ik hem niet beter bij het NSvT kunnen inschrijven? Kan dit zonder verder een papier te hebben? Misschien kan iemand mij hier mee helpen want weet niet precies hoe dit in z'n werk gaat.. Het is echt een knapperd met super gangen, dus misschien zou ik met hem naar een keuring kunnen gaan oid?
Alvast bedankt!
Groetjes Anouk & Sox

Nuage

Re: Kan ik mijn jonge tinkerhengst inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:32

Om ingeschreven te kunnen worden in de stamboeken is het niet nodig dat je de afstamming weet. Je paard moet alleen voldoen aan de stamboekeisen.

Een 1,5 jarige hengst is wel een apart geval, want bij het NSvT mogen die alleen naar de speciale jonge hengstenkeuring bijvoorbeeld en die is maar 1 keer per jaar.
Bij het ICS kan het geloof ik wel op reguliere keuringen zolang ze jaarling zijn.. maar bij 2 jaar geloof ik niet meer. En officieel is hij volgend jaar 2 natuurlijk.

Hoe dan ook, je kunt iig het stamboek kiezen wat jij wilt. Wel kan het ICS misschien DNA voor je vergelijken om zijn moeder op het papier te kunnen vermelden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:02

Denk dat Nuage het wel goed uitgelegd heeft.

Maareuhh Afbeelding

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:06

Oke bedankt voor je goede uitleg Nuage! Maar maakt het voor het ICS stamboek niet uit dat hij veel groter is dan hun rasstandaard?

En hier komt een foto: (De eerste x dat k dit doe dus hoop dat het goed gaat!)
Oktober 2009:
Afbeelding

November, net bij mij:

Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:07

Wauw wat een mooierd :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:10

Gezien de laatste foto zou ik hem bij het NSvT aanbieden of hij moet echt veel meer behang hebben gekregen inmiddels dan zou ik het bij het ICS gaan proberen. Hij ziet er op de laatste foto nog al luxe uit, vandaar ;-).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:29

Hhhmmm nu ik de foto zie zal ik heel eerlijk zeggen dat ik niet durf te garanderen dat hij aan de rasstandaard voldoet. Voor beide stamboeken.

Bij het ICS kan je volgens mij wel ingeschreven worden als je via DNA kunt bewijzen wie zijn moeder is, maar dan zal hij in een hulpboek komen. Want hij ziet eruit als een kruising met een warmbloed. Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat hij uit 2 volle tinkers komt.

Dat zegt verder niks over het paardje natuurlijk! Maar heb het even puur en alleen over de rasstandaard.
Op de bovenste foto denk ik "Ja een tinkerhoofd" maar op de onderste foto lijkt het meer richting warmbloed te gaan.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:56

Ik kreeg in het begin meer van deze reacties! Ook omdat ie zo mooi loopt.. Maar hij is echt een volle tink :j Wel een luxe idd, al begint hij nu wel wat meer behang te krijgen. Maar jullie denken dus dat ik me dan beter de moeite van een keuring oid kan besparen? Leek me wel leuk, maar als het geen kans heeft.. Al maakt het voor mij niets uit, kvind hem toch de mooiste :o

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:59

Ik vind hem wel een tinker hoofdje hebben. Maar als ik de onderste foto zie, dan vind ik het meer een groninger.

heb je foto's van de ouders?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:11

Ben ook erg benieuwd naar de ouders!

Geen kans...tja... als hij echt zulk fijn beenwerk heeft als op de onderste foto en ook de bouw van een warmbloed, dan zou ik het idd niet doen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:15

Niet van de vader, maar dat was een zwart bonte tinker, alleen geen ggk.
Dit is Sox met z'n mam Charly:

Afbeelding

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:37

heb je ook een foto van paps

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 01:15

Nee helaas geen foto van pap.. Probeer nog even bij de vorige eigenaresse maar die heeft Charly drachtig gekocht en alleen ff de hengst gezien, dus ben bang dat die verders onbekend is.. Heb wat meer foto's van Sox in mijn profiel gezet, misschien dat zijn bouw enzo daarop wat beter te zien is?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:48

Ik ben bang dat de tinker die zij gezien heeft niet de vader geweest is. Als ik kijk naar de lengte die hij in de benen heeft, vooral het pijpbeen is onmiskenbaar dat van een warmbloed. Ook de vorm van de kaak en het gebrek aan volume van de neus doen mij eerder aan een warmbloed denken dan aan een koudbloed.
Prachtig paard, absoluut, maar ik zou hem niet aanbieden bij 1 van de 2 stamboeken.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:49

het is zeker een leukerd ( herken hem v mp )
maar ben bang dat diegene die merrie aan eigenaar heeft verkocht, een beetje heeft gelogen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:27

Ik zou hem voorlopig nog niet aanbieden.
Als je van plan bent om hem te ruinen t.z.t. dan zou ik wachten tot hij een jaar of 4-5-6 is en dan kun je eventueel een poging wagen bij het NSvT (maar ik garandeer nu niet dat ie dan wordt opgenomen).
Persoonlijk vind ik hem geen dekhengstenpotentie hebben :n

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:33

ik ben er ook bang voor dat het geen tinkie is :(
ik heb mijn paardje ook gekocht als ziinde "tinker"daar aangekomen was het helemaal geen tinker :+ maar goed dat maakte haar niet minder leuk ;)
ik zou even wachten hoe hij uitgroeid voor je naat de keuring gaat

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:53

Ik ga met het verhaal mee, de vader was eigenlijk 99% zeker geen tinker. Maakt het paard niet minder leuk hoor!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:45

Bedankt voor de reacties! Had zelf ook al een beetje mijn twijfels maar als ik het dan toch van jullie allemaal terughoor.. Was idd al van plan om af te wachten hoe hij uitgroeid en sowieso ruinen, inschrijven zit er dan waarschijnlijk niet in maar dan weet k dat. :n
@ stalnijmege: Die op mp stond was zijn halfzusje, leek vreselijk veel op hem idd! Zelfde bouw ook enzo.. Die had ook die zwart bonte tinker vader, had daar ook foto's van bij staan, maargoed dat is nu dus ook twijfelachtig want als de vader bij mij niet klopt dan bij hun ook niet aangezien de moeders uit dezelfde wei kwamen.