wanneer kun je zien of een merrie echt drachtig is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

wanneer kun je zien of een merrie echt drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:36

Halo daar !

Mijn verzorgpaardje is sinds juni 'drachtig'. In ieder geval, dat zeggen ze daar.
vorig jaar was ze ook al drachtig maar dat is toen fout gegaan omdat ze toen een inwendige scan hebben gemaakt,
waardoor ze veel stress kreeg en het emryo uitwierp.

Nu ben ik dus benieuwd of ze wel of neit drachtig is. Ze is 1 x hengstig geweest, maar ik heb wel eens eerder gelezen dat, als een drachtige merrie hengstig is dat er dan een hengstje uit komt.
Ze is dus nu 7 maand drachtig, zou je het nu al kunnen zien? want ze is wel veel dikker geworden, en de buik is ook niet 'gelijk'.

Ik ben benieuwd of iemand anders ook nog zo'n 'paardje' heeft.

InekeH87

Re: wanneer kun je zien of een merrie echt drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:02

foto? Er zijn hier op bokt een hoop mensen die van een foto menen vrij veel te kunnen zien. Dan kunnen we in ieder geval al een beetje een inschatting maken of ze dragend is van een zak brok of een veulen. Met 7 maand dracht zou je iig al een redelijke buik moeten kunnen zien.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:04

InekeH87 schreef:
foto? Er zijn hier op bokt een hoop mensen die van een foto menen vrij veel te kunnen zien. Dan kunnen we in ieder geval al een beetje een inschatting maken of ze dragend is van een zak brok of een veulen. Met 7 maand dracht zou je iig al een redelijke buik moeten kunnen zien.

een foto heb ik nog niet. Zal ik morgen maken :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:05

De enige die het echt kan zien is de da... door te scannen...

Met 7 maanden hoef je niet al een redelijke buik te zien hoor... mijn pony is een maiden en is nog niet echt veel te zien.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:06

Bij een beweeglijk veulen kun je de buik zien bewegen als de merrie met het hoofd naar beneden staat. Goed kijken dus :D

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:11

bromfiets schreef:
Bij een beweeglijk veulen kun je de buik zien bewegen als de merrie met het hoofd naar beneden staat. Goed kijken dus :D

dan zal ze wel geen beweeglijk veulen hebben als die er al inzit :P

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:13

Gewoon scannen :) mijn merrie is 6 maanden ver. en je zag ook niks, heb der vande week voor de zekerheid(vorig jaar is het er ook vanaf gekomen) weer laten scannen. en ze is gewoon drachtig bevonden :D

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:14

wanneer kun je dan een uitwendige echo laten maken?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:15

Geen idee :) mijn merrie is gewoon nog gescant binnenin :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:18

Voelen aan de buik.Met 7 maanden geeft het veulen meestal al reactie.Warme hand onder haar buik leggen en afwachten.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:25

Ivjee1213 schreef:
wanneer kun je dan een uitwendige echo laten maken?

Vanaf 3 maanden. Weet iemand toevallig iemand die dit doet in Brabant?
'Gewoon' scannen geeft toch altijd een risico.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:28

DA langst laten komen weet je het zeker! mijn merrie is gister nog opgevoelt en volgens de DA as ze nu 7,5 tot 8 maanden

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:07

Ik heb hier net hetzelfde.
Voor we mijn merrie kochten had ze ook 2 maanden bij een hengst gelopen en de week dat we ze kochten had ik die hengst er nog achter zien lopen, niet zien dekken dus.
We hebben ze de week daarna nog gescant maar dat apparaat is 3x uitgevallen en de merrie was de hele tijd aan het trappen. Volgens de veearts was ze leeg, maar dat kun je toch nog niet zien na 1 week?
Ik mag ze niet meer laten scannen van m'n ouders omdat het bij die veearts veel te duur is.
Haar buik beweegt wel veel als ze haar hoofd naar beneden doet. Voor foto's, zie profiel of onderschrift. :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:28

Scannen bij de dierenarts is niet duur, €12.50. Uitwendig scannen ook. Heb nu het telefoonnr van iemand die dat kan.

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:29

Bij ons kostte het 30 euro. Dus is wel ietsje duurder, maar we zullen wel zien of er iets uit komt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:31

Even de dierenarts laten scannen. Sommige dierenartsen scannen een paard niet als ze gewoon 'los'' in de stal staat, maar alleen in een opvoelbox!

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:32

AngelsDitch schreef:
De enige die het echt kan zien is de da... door te scannen...

Met 7 maanden hoef je niet al een redelijke buik te zien hoor... mijn pony is een maiden en is nog niet echt veel te zien.

Helemaal mee eens .
Zekerheid kan de dierenarts geven !
Dat kan niemand zien vanaf een foto :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:32

bij mijn merrie kon je het al aardig snel zien. die is nu bijna op de 200 dagen en is plofdik. en niet van het eten. wat er wel een beetje mee te maken heeft is dat ze al veulens gehad heeft. ook kon ik het aan haar gedrag heel goed zien. ze veranderde van sociale pony naar en ware bitch. alleen is dat niet echt een meetpunt omdat sommige niet in karakter veranderen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:45

lianne125 schreef:
bij mijn merrie kon je het al aardig snel zien. die is nu bijna op de 200 dagen en is plofdik. en niet van het eten. wat er wel een beetje mee te maken heeft is dat ze al veulens gehad heeft. ook kon ik het aan haar gedrag heel goed zien. ze veranderde van sociale pony naar en ware bitch. alleen is dat niet echt een meetpunt omdat sommige niet in karakter veranderen.

Als merrie's veranderen, is het meestal andersom! TS, is het de eerste keer dat je merrie drachtig is?

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:06

Henkjan schreef:
lianne125 schreef:

Als merrie's veranderen, is het meestal andersom! TS, is het de eerste keer dat je merrie drachtig is?

ja, dit is de eerste keer dat ze echt drachtig is. Ze is vorig jaar ook al drachtig geweest maar heeft het embryo toen uitgeworpen. Ze is ook van gedrag veranderd. Van een paard waar je bijna geen band mee kunt krijgen naar een paard waarmee ik nu een super band heb!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:00

Hoe wertkt dat uitwendig scannen dan? Lijkt me dat ze dan helemaal kaal geschoren moeten worden op die plek...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:57

Henkjan schreef:
lianne125 schreef:

nouja ik heb zowieso een vreemd paard :+ ze heeft echt opeens losse achterbenen gekregen en met rijden ontzettend slaan naar het been. nee ze was heel lief ook naar andere paarden. nu valt ze ze echt aan. ze kan het alleen goed met mijn andere paard rooien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:33

Mijn merrie die zeker drachtig is (een olifant gelijk) en moet ik februari is ineens erg knuffelig, bij vorige veulens is me dat niet zo opgevallen maar toen moest ze ook midden in de zomer en op het land is ze niet zo knuffelig.

Maar heb er ook 2 lopen die moeten april maar twijfel nogsteeds. Ze hoeven dus geen dikke buik te krijgen, zoals hierboven staat dus hoop dat de mijne wel drachtig zijn en anders jammer.