Haflingers vaker exceem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Haflingers vaker exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 17:19

Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke haflinger.
Maar ik hoorde van de week dat haflingers vaker de kans hebben op zomerexceem.
Klopt dit verhaal?
Wat doe je hieraan?
En als ik in de winter er 1 koop (wat ik dus van plan ben) waar moet ik opletten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:18

haflingers kunnen idd last van zomer exeem krijgen. Maar ik en ook geneog andere paarden die zomer exeem hebben. het ligt er ook vaak aan hoe en waar je het dier hebt staan.

ik heb een haf en die heeft nergens last van. En ik ken er meerdere.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:25

ja ken wel een aantal hafies met zomer eceem ja bij een manege in de buurt hebben ze er best wel veel maar gelukkig ben ik woonachtig op texel en hebben er dan idd minder last van denk dat je er goed op moet letten hoe de manen van het paardje eruit zien de meeste schuren namelijk in de zomer en hebben de manen dan kost en die hebben even de tijd nodig om weer aan te groeien verder is het in de winter een beetje lastig zien sterkte nanny

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:27

er zijn idd veel haflingers met zomerexeem :j
namelijk ook omdat haflingers oorspronkelijk
uit Oostenrijk komt waar zomerexeem dus niet is (wegens de kou)
dus het is best logisch echter, ook omdat het erfelijk is.

ik moet zeggen, dat ik erg blij ben met mijn haflinger zonder exeem,
maar ik woon dicht bij de zee, dat helpt bijvoorbeeld ook!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:27

Dat klopt inderdaad. Aan zee valt het meestal wel mee.
Goed kijken bij de manen en staart, naar de schilfers enzo, vooral rond het voorjaar/zomer/najaar kun je het goed zien, nu in de winter valt het mee.
Als je er een eczeemdeken op doet dan kun je het nog (aardig) goed onder controle houden :j, maar het ligt er ook maar net aan of jij zo'n haf wil of niet.

juudii5

Re: Haflingers vaker exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:39

Um lastig, ik wil dus rond januari er 1 kopen..
Thanks voor de reacties!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:45

Ik heb mijn eerste merrie gekocht in de winter het was een hafje geweldig beestje! Maar ze had dus eczeem, ik had toen geen idee hoe je het moest herkennen en ik denk ook dat als je het niet zelf hebt gezien, behandeld en mee gemaakt hebt dat het moeilijk te ontdekken is.
Bij de staart is het vrij makkelijk te ontdekken haflinger moetten gewoon een lange volle staart hebben, als hij kort is of de bovekant is flink aan het pieken meteen omdraaien en wegwezen.
Voor de voorpluk en manen geld het zelfde het moet een redelijke bos zijn (lang) als het in een fjorden coupe is geknipt of ongelijke korte plukken weer hetzelfde maak dat je wegkomt.
Soms als ze het echt erg hebben hebben ze vaak ook wondjes gehad in de zomer en krijgen ze dus kleine littekens op het hoof en de nek.
Er is mij gezegd voor ik mijn merrie kocht koop nooit een paard met eczeem ik wist niet wat het was en had de pech er toch een aan de haak te slaan. Als zie je de pony van de wereld voor je en ben je opslag verliefd, als je ook maar een beetje denkt dat hij eczeem heeft echt niet doen het geeft zoveel pijn en ellende.
Veel succes met het zoeken naar een hafje!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:52

thanks!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:46

Wel, ik heb net een haf gekocht en neem haar lichte zomereczeem erbij. Ze krijgt in de zomer een deken op (zo kunnen de muggen die de reactie veroorzaken niet steken) en dan schuurt ze niet. Laat het niet van je keuze afhangen als ze maar een lichte vorm hebben, mijn paardje maakt me gelukkig met zomereczeem en al :)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:04

Of het bij haflingers meer voorkomt; ik betwijfel het. Waar een groot deel aan oorzaak in zit is het rantsoen.
Tja, als je de keus hebt zou ik voor een niet-excemer gaan. Het is in de winter erg lastig te zien. Mijn merrie heeft behoorlijk exceem; daar zie je nu echt niets van, ze heeft lange manen en voorpluk en hele nette staart doordat ze dus van maart tot eind okt onder een exceemdeken staat.
Echter is de verkoper verplicht te vertellen als het een paard met exceem betreft, anders is het een verborgen gebrek.
(offtopic: heb een leuke 1,5 jarige ruin zonder exceem staan voor 700 euro; intresse?)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:11

Ik ben het niet eens met IggyPop. :n Je hoeft namelijk echt niet 'te maken dat je weg komt' als je een paard met zomereczeem tegen komt. Ik zelf heb een haflinger gekocht met een lichte vorm van eczeem, dat wist ik van te voren al. In het contract staat ook dat ik dit wel wist, maar als je haar zo ziet zou je het niet eens zeggen. :) Ze heeft gewoon lange manen en een lange dikke staart (zie mijn profiel). Als je dicht bij zee woont zul je er weinig last van hebben, en de mijne heeft alleen een eczeemdeken nodig en dan heeft ze er ook geen last van. Het hoeft dus geen problemen te geven. ;) Ik heb er geen spijt van dat ik haar gekocht heb, ondanks haar eczeem.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:17

Rianne_ schreef:
Ik ben het niet eens met IggyPop. :n Je hoeft namelijk echt niet 'te maken dat je weg komt' als je een paard met zomereczeem tegen komt. Ik zelf heb een haflinger gekocht met een lichte vorm van eczeem, dat wist ik van te voren al. In het contract staat ook dat ik dit wel wist, maar als je haar zo ziet zou je het niet eens zeggen. :) Ze heeft gewoon lange manen en een lange dikke staart (zie mijn profiel). Als je dicht bij zee woont zul je er weinig last van hebben, en de mijne heeft alleen een eczeemdeken nodig en dan heeft ze er ook geen last van. Het hoeft dus geen problemen te geven. ;) Ik heb er geen spijt van dat ik haar gekocht heb, ondanks haar eczeem.

Bij mij staat het er ook in... Mara's manen zijn op een stukje korter dan de rest en daar hadden we natuurlijk naar gevraagd. Ze heeft na een wedstrijd met d'r knotjes nog in liggen schuren dus bye bye manen. Maar met eczeemdeken heeft ze er geen last van (ik heb veel foto's van de zomers gezien dat ze bij de vorige eigenaar, ook op bokt, was...). Nu zien we het natuurlijk pas volgende zomer voor de eerste keer zelf, maar ik heb bij de aankoop ook mooi het Rambo-eczeemdeken erbij gekregen. Elk paard heeft z'n gebrek, dat van haar is eczeem. Volgens mij is wordt het pas een probleem als je het zover laat komen, als je niets weet van de eczeem kan je ook niet preventief werken en dan kan het knap lastig worden.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:19

Inderdaad, vind ik ook. Zo lang je gewoon de eczeemdeken zo vroeg mogelijk op doet en zo laat mogelijk weer af, moet het meevallen. :) De mijne kreeg gedurende de zomer helaas wel kalige plekjes op d'r hoofd, waarschijnlijk heeft dat ook met eczeem te maken. Daar baalde ik dan wel weer wat van. Maar zolang ze zichzelf niet open schuurt en alle manen en de staart er af schuurt, vind ik 't best.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 12:08

Britt_Pit schreef:
Of het bij haflingers meer voorkomt; ik betwijfel het. Waar een groot deel aan oorzaak in zit is het rantsoen.
Tja, als je de keus hebt zou ik voor een niet-excemer gaan. Het is in de winter erg lastig te zien. Mijn merrie heeft behoorlijk exceem; daar zie je nu echt niets van, ze heeft lange manen en voorpluk en hele nette staart doordat ze dus van maart tot eind okt onder een exceemdeken staat.
Echter is de verkoper verplicht te vertellen als het een paard met exceem betreft, anders is het een verborgen gebrek.
(offtopic: heb een leuke 1,5 jarige ruin zonder exceem staan voor 700 euro; intresse?)

haha slimme actie ;) nee sorry, zoek een oudere haflinger waar ik al mee kan rijden. Toch bedankt!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 12:10

Nou het liefst heb ik er natuurlijk 1 zonder exceem.. alleen het lijkt me nu idd moeilijk te zien.
Ik ga goed opletten of die kortere haren ergens heeft (staart-manen)...
Helaas woon ik niet bij zee, maar in het bos.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:57

juudii5 schreef:
Nou het liefst heb ik er natuurlijk 1 zonder exceem.. alleen het lijkt me nu idd moeilijk te zien.
Ik ga goed opletten of die kortere haren ergens heeft (staart-manen)...
Helaas woon ik niet bij zee, maar in het bos.

Toch zou ik niet alleen daarop af gaan. :) Bij mijn haflinger zie je namelijk niets van haar zomereczeem, althans. Niet in haar manen of staart. Haar manen zijn op een stukje wel korter, maar dat komt doordat haar veulen daarvan gegeten heeft. :') Dus dát kan natuurlijk ook nog. Bij de mijne zie je het eigenlijk alleen aan kleine schilfertjes, maar doordat ze geschoren is vallen die ook niet meer op.

Ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan, en stel dat de mensen niet eerlijk vertellen dat het paard zomereczeem is valt dit onder verborgen gebreken en dat is strafbaar. Gewoon een koopcontract opstellen dus! Waar natuurlijk in staat dat het paard wel of geen zomereczeem heeft. :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:01

Zomerexceem is inderdaad deels erfelijk, en omdat men bij Haflingers lang niet gekeken heeft naar deze aandoening, is er lang doorgefokt met excemers.

Ik heb zelfs nog gehoord van nepstaart op de hengstenkeuring.

Als je per 1 januari een haflinger koopt, zal je goed moeten opletten en kijken naar bepaalde tekens, namelijk deel van de manen en staart dat korter is, etc. (maar als ze een deken ophadden deze zomer, zie je dat niet)

Verder eventueel alles goed beschrijven.

Zomerexceem is een verborgen gebrek dat de koop kan teniet doen, dus de verkoper is wel gebaat met eerlijkheid

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:04

Um.. pff lastig..
Ja het handigst is dus een haflinger kopen rond het voorjaar -zomer.. Maar zolang wil ik niet wachten :D
Thanks voor jullie tips en reacties!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:47

Rianne_ schreef:

Er zijn inderdaad paarden waar de dekens bij helpen maar bij die van mij heeft het nooit geholpen, we hebben alles geprobeerd. En geloof me het is ellendig om je beestje zo weg te zien kwijnen als ze zich iedere dag weer hebben weten open te schuren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:53

Voozover mijn informatie strekt hebben gemiddelt alle paarden meer kans op exeem.
Ik heb er ook een met exeem (shetlander).

Door onze warme winters (nu moeilijk te geloven haha) blijven die vliesjes leven,
waardoor ook warmbloeden er gevoelig voor worden.
Het is nu niet meer alleen het probleeem van de koud bloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:57

En als je aan zee stalt, maakt het niet altijd minder hoor. Ik woon in een dorp aan zee en hier staan ook eczemers, zowel warm als koudbloeden.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:49

Mijn haf heeft ook exceem, maar met een goede deken is er weinig tot niets aan de hand. Af en toe was ik zijn manen en staart met teershampoo. Zijn manen beginnen echt alweer heel lang te worden.
Aan zee staan helpt meestal wel wat. Opletten hoe je je paard voert is ook belang. Als je hier goed op let kun je er ook voor zorgen dat je paard er minder last van heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:51

ik hem mijn haflingers gekocht met twee jaar, nu worden ze bijna 5 en 1 ervan heeft vorig jaar eczeemontwikkeld/kwam tot uiting.
mijn merrie staat met deken en dat is wel te doen, nu in de winter zie je er overigens niets van.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:10

Heb mijn Haflinger gekocht toen hij 5 was (nu 14) eind september. Prachtige dikke bos manen met een ieniemieni plukje rechtop (circa cm lang). Hij schuurt wel af en toe, vertelde de verkoper.

Ach de zomer was net voorbij en als dat alles was, toch geen probleem.

2 jaar lang probleemloos gehad, ja hij schuurde wel eens. Niks gelogen dus. Was ook wel een erg drukke stresserige pony (moest weg bij de oude eigenaar omdat het zadelmak maken mislukt was en ze hem voor de kleine kinderen daar te gevaarlijk vonden).

Na 2 jaar werd het schuren erger, maar viel allemaal nog binnen de grenzen van redelijkheid, verder dan manen afschuren ging het (nog) niet. 3e jaar was er geen houden meer aan. DA er bij natuurlijk, klassiek geval van zomereczeem. (DA had notabene zelf een zomereczemer, dus die wist wel waar hij het over had). Zo'n geval helpt rantsoen aanpassen alleen ed. echt niet, onder de deken er mee.

Inmiddels kan mijn pony eigenlijk nooit (zomer en winter) meer naar buiten zonder deken met hals, kost mij een vermogen aan smeermiddelen en voedingssuplementen om hem 98% schuurvrij te houden. Echt niet leuk meer. Rijden zonder bescherming is 's-zomers echt niet te doen. Ik rijd in de zomer ook altijd standaard met een hoofd/hals netje en als het echt erg "muggen weer" is, helemaal in een vliegen deken met daar nog een keer dat net over heen. Kost allemaal erg veel geld.

Heb het heus voor mijn pony over, maar zal de fout van een eczemer kopen nooit meer maken.

Als de aanleg er in zit, kun je nooit voorspellen hoe het zich ontwikkelt.

DA vertelde mij dat het bij Haflingers, Fjorden, Friezen en Shetlanders enorm veel voorkomt. Dat wil niet zeggen dat andere rassen het niet hebben, maar het komt daar wel minder voor. En het is een aanleg die erfelijk is, dus je moet er ook nooit een kopen waarvan 1 van de ouders eczeem heeft. Fokkers spreken dit tegen, maar ik heb nog maar weinig zomereczeem merries gezien waarvan het veulen het nooit kreeg. Stond ruim een jaar terug nog bij een Friezen fokker met een eczeem merrie, dochter had het en klein zoon ook. De rest van de paarden daar had het niet en kregen ook geen zomereczeem veulens.

DA bevestigde ook dat het in de meeste gevallen gewoon in de genen zit.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 08:24

mijn haflinger heeft het niet je kunt ze daar om ook berter in de zomer kopen
Laatst bijgewerkt door BiancaDinja op 25-12-09 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt