Merrie's die last hebben van hun dracht? ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Merrie's die last hebben van hun dracht? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:34

Hoi liefste bokkers,

Ik wou even eens horen of er nog eigenaars zijn die drachtige merrie's hebben die last hebben van hun dracht?

Mijn merrie die nu 4,5 maand ver is heeft vorige week gaskolieken gemaakt, uiteindelijk omdat haar hartslag slecht was hebben we haar toch s'nachts voor observatie naar UGent gebracht.
Alles was goed en na 2 dagen mocht ze weer naar huis.
Maar nu 3 tal dagen later bleek ze nog wat buikpijn te hebben, na wat stappen ging het over.
De DA was er toevallig en die denkt dat het door het veulen komt.

Iemand ook zo'n ervaringen?

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:54

Mijn merrie is nu 8 maanden dragend, ongeveer twee maanden terug heeft ze heel erg veel buikpijn gehad, een paar keer de da gebeld en die zei dat het buikkrampen zijn door het veulen, het veulen was aan het draaien.
Ik heb haar gewoon in de wei laten staan, en verder niks met haar gedaan ze geeft het zelf wel aan als ze weer inorde is dacht ik en dat was ook zo. Nu rij ik haar weer twee keer per week een buitenritje. Gewoon goed aanvoelen wat ze willen en de tijd geven met rust , wel beweging geven zoals in de wei zetten, de mijne stond soms uren op een plaats en weer liggen, maar dat is gewoon de dracht, als het echt niet goed is merk je het wel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:02

Die mijn mij heeft soms ook wel eens een beetje buikpijn lijkt me. Maar zeker niet zo erg als jullie omschrijven. De ene keer als ik over der buik heen ga vind ze het heerlijk, maar soms moet ik er gewoon echt vanaf blijven :(:)
Ag ik denk dan maar weer aan zwangere vrouwen, die zijn ook prikkelbaarder en hebben last van harde buiken etc etc :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:07

Ja inderdaad, zwangere vrouwen hebben het soms ook niet aangenaam.
bedankt alvast voor jullie ervaringen.
Ik zie mijn merrie ook met de dag veranderen, en soms lijkt het dat ze echt pijn heeft, dan laat ik ze met rust, lekker knuffelen en zachtjes borstelen.
Ze heeft ook lang staan knipogen (hengstig lijken).

petraaken

Re: Merrie's die last hebben van hun dracht? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:09

F-AM --> KS

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:52

Mijn merrietje begint nu ook wel een klein beetje last te krijgen volgens mij. Niet dat ze koliek heeft of dat ze ziek is maar ze vind het minder fijn als je aan haar buik zit en ze doet zuur als ons hengstveulen over de box kijkt dan gaat ze gillen net zo lang tot hij weer weg gaat met zijn hoofdje. Vannacht gilde ze zo hard dat ik mijn bed uit ben geschoten en ben gaan kijken en toen ik er was was er niets meer aan de hand dus ze staat nu onder de camera en hoop dat dit een 1malige grap van haar was het was behoorlijk koud met die sneeuw.
Ze heeft in de 4de maand van de dracht buikvliesontsteking gehad misschien dat ze daardoor nu wat zuur doet als je aan haar buik komt maar toen het over was vond ze het niet erg het viel me vanmiddag ineens op toen ze probeerde te happen naar mijn hand.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:15

mijn merrie heeft ook eens valse weeën gehad, buikkrampen ed; leek op koliek, maar kwam doordat het veulen tegen haar nieren enzo aanduwde, dierenarts heeft het veulen toen bij het opvoelen wat gedraaid en spierontspanners gespoten aan de merrie
dat was wel al aan het einde van de dracht
dag voor de bevalling had ze het ook weer lastig, ze was eigenlijk al erg moe voor de bevalling uiteindelijk inzette

andere drachten verliepen gewoon normaal

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 09:05

Heftig Kappiegirl!
Buikvliesontsteking... moet pijnlijk zijn!

Bedankt Frenia, ja lijkt me ook wel zo iets te zijn, het veulen zal wel ergens op drukken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:31

Onze merrie is eigenlijk heel gemakkelijk door de dracht geen gegaan. Je merke er gewoon niks aan. We vroegen ons met 7 maanden zelfs af of ze wel drachtig was. Ze heeft alleen aan het einde iets meer buikje gekregen, maar je zag er ook weinig aan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:35

Ik heb een merrie gehad die het standaard rond de 7 maanden dracht had. Hele dag liggen, kramp en ellendig, de eerste keer dacht ik echt dat ze dood zou gaan. Meestal na 1 pijnstiller en een tubetje colosan was het weer over.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:36

ik eigenlijk niets vreemds tot op heden een super vrolijke kroel ponny in mijn box staan alleen met aansingelen schopt ze na de singel.

ze is nu volgens papier 6,5 maand drachtig en volgend de DA vorige week zit het veulen rond de 8 maanden of is het heeel groot en heeel bewegelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:44

Ik heb een merrie die vanaf een maand of 7 (waar we nu weer ongeveer op zitten) regelmatig koliekerig is. Ze heeft ook altijd het geluk hele drukke veulens te hebben die er echt zowat aan de zijkant uit komen :+. Meestal is ze met een half uurtje tot max een uurtje weer fit.

Heb af en toe wel te doen met die merrie, maar aan de andere kant, ze zit zo veel beter in haar vel met een veulen er in of er naast :).

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:49

mijn merrie eet niet altijd volgens mij ook gewoon wat buikpijn maar is heel wisselend.
de ene dag eet ze alles op en de andere dag laat ze het liggen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:02

Ik heb nu momenteel geen merrie drachtig maar ik heb een merrie gehad die tijdens de dracht, vanaf 5 maanden dracht, regelmatig bloedingen had. Ze had een paar keer per maand een bloeding, heb verschillende keren de da bij de merrie gehad. De da dacht dat het spataderen waren in de vulva die open sprongen als het veulen zich te veel bewoog..
De da wist ook niet of de merrie of het veulen het zouden overleven. Ik heb maanden in spanning gezeten en vooral de laatste weken ging met angst en beven naar de stal toe.. Uiteindelijk hebben beide het overleefd.. De merrie verloor iedere keer veel bloed maar ik heb nooit het idee gehad dat ze pijn heeft gehad, ze at gewoon, bewoog normaal, is niet koliekerig ervan geweest. Nadat ze dit veulen heeft gekregen heb ik ook besloten om niet meer met deze merrie te fokken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:58

Ook mijn merrie kon ik vorigjaar afentoe echt merken dat ze last van haar buik had. Niet echt koliek, maar wel op randje van afentoe. Ik merkte dat ze er echt baad bij had om ff lekker in los zand te rollen dan. Blijkbaar draaide ze daarmee zelf het veulen zodat ze er minder last van had. Wel erg komisch gezicht trouwens, aangezien je dan soms als de merrie op de rug ligt het veulen ziet schoppen + dat ze een paar keer op de rug lag, met veullie duidelijk overdwars in de buik, en ze me aan keek van "help? en nu?" Met ff wat moeilijk doen was ze dan wel weer zo in de benen hoor, maar zag er erg komisch uit.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 09:51

Airborn schreef:
Ook mijn merrie kon ik vorigjaar afentoe echt merken dat ze last van haar buik had. Niet echt koliek, maar wel op randje van afentoe. Ik merkte dat ze er echt baad bij had om ff lekker in los zand te rollen dan. Blijkbaar draaide ze daarmee zelf het veulen zodat ze er minder last van had. Wel erg komisch gezicht trouwens, aangezien je dan soms als de merrie op de rug ligt het veulen ziet schoppen + dat ze een paar keer op de rug lag, met veullie duidelijk overdwars in de buik, en ze me aan keek van "help? en nu?" Met ff wat moeilijk doen was ze dan wel weer zo in de benen hoor, maar zag er erg komisch uit.

Dat doe ik nu ook met haar, loslaten zodat ze kan bewegen en rollen, nu kan ze nog helemaal om rollen :D

@ Flitzz: wat heftig hoor met bloedingen bij :oo gelukkig is alles goed verlopen!

Voorlopig is ze weer rustig mijn merrie, alert en gaat niet meer liggen, ze staat ook niet meer te schoppen naar haar buik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:21

Mijn merrie moet in februari en heeft de laatste tijd vaak dat ze naar haar buik schopt, ze heeft ook liever niet dat je haar daar poetst

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:20

Mijn merrie heeft de laatste tijd last van winderigheid en iets slappere mest. Ik ben al gevraagd of ik haar geen bonen voer... :D . Meestal heeft ze het in het weekend, daarna is het weer normaal. Nou weet ik dat zwangere vrouwen daar ook last van kunnen hebben (paard = geen mens maar toch") en kijk het gewoon rustig aan. Als ze echt slappe mest krijgt of koliekjes dan grijp ik in. Mijn merrie heeft echter sinds ik haar heb (5 jaar) geen koliek gehad dus hoop dat ik dat nu niet opeens hoef mee te maken.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:09

De zwarte merrie heeft ook met de 8 maanden ook erge buikkrampen gehad.Veulen was aan het draaien.Ik heb haar toen door de DA Fenadine laten spuiten het was echt niet dragelijk voor haar.Nu ze echt aan het eind loopt (27-2 uitgeteld) stamp ze ook met regelmaat tegen de muur aan.

Bella is een echte hormonella. Hoe verder ze in haar dracht komt hoe lelijker ze doet naar andere paarden 8-) Ze vind zich echt de madame.

De schimmel is gewoon hetzelfde en heeft geen rare trekjes tot nu toe.

Lady_Tamzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:11

Mijn merrie heeft nu 3 keer gaskoliek gehad, en volgens de dierenarts komt dat ook door het veulen.. Ook heeft ze veel last van buikkrampen, en soms eet ze niet, en de andere keer wel weer. Ook heeft ze soms slappe mest, en de andere keer is het weer goed. Haar buik rammelt wel de hele dag. Alles is wat overstuur.. En ze heeft nu dit: [KS] 1 uier hard en vol & de andere nog helemaal niet?
Dus morgen laten we de veearts komen.

lientje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:40

mijn merrie heeft verder geen last van de dracht. ze blaast zich met aansingelen nu wel aardig op. dat doet ze anders nooit! ze zal wel denken doe het lekker zelf....
met rijden ook geen last, ben alleen gestopt met springen doe nog wel balkjes lopen vond dat ze met springen teveel buiten adem raakte.
verder geen last van kwaaltjes