Kan mijn veulentje tegen de koude met deze temperaturen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jes_Lacoste

Kan mijn veulentje tegen de koude met deze temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:09

Mijn lieve Nestor gaat snachs wel binnen, binnen in een stal op de weide. Niet in een pensionstalling dus.

Hij loopt wel van 6 tot 10 uur buiten. Is dit inorde voor een veulen van 5 maanden?

Hij staat wel niet te bibberen ofzo.

Ook nog even een foto van hoe Nestor nu is voor degene die zich zijn jonge veulenfoto's nog herinneren.

Afbeelding

Melia

Re: Kan mijn veulentje tegen de koude met deze temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:11

Als hij een wintervacht heeft/aan maakt prima toch?! Je merkt en/of ziet het vaak wel of hij het koud heeft of niet maar in principe moet dit prima kunnen :).

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:11

Uhm...

Natuurlijk is dat in orde! Het liefst juist lekker de hele dag buiten! Mijn veulen van net 6 maanden staat ook lekker de hele dag buiten en 's nachts in de stal. Ze krijgen een goede vacht en zijn daar echt wel tegen bestand.

Het zou juist zieliger zijn om hem of haar de hele winter binnen te houden omdat wij, mensen, bang zijn dat ons paard het koud krijgt. ;)

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:12

Lekker buiten laten lopen, zijn vacht houd hem wel warm!

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:13

Oke :) Tis maar het is echt koud en hij had een beetje ijs in zijn manen?? Maar nu ben ik wel gerust !!!

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:15

Wat doen jullie trouwens aan het bevrozen water? We komen enkel smorgens en om 5 uur bij de paarden, smorgens halen we het ijs eruit en doen we er kokend water bij zodat het water bijna lauw is maar om 5 uur is het weer helemaal bevrozen. Is er een manier om het de hele dag goed te houden?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:15

Mijn shetlandveulen staat zelfs 24/7 buiten ;) en heeft dan ook ijs in zijn manen, en op zijn rug/kont maar hij heeft het niet koud hoor :) Gewoon lekker veel ruwvoer bij voeren en ik zelf voer ook nog pavo veulenkorrel bij :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:16

Jes_Lacoste schreef:
Wat doen jullie trouwens aan het bevrozen water? We komen enkel smorgens en om 5 uur bij de paarden, smorgens halen we het ijs eruit en doen we er kokend water bij zodat het water bijna lauw is maar om 5 uur is het weer helemaal bevrozen. Is er een manier om het de hele dag goed te houden?

even de zoekfunctie gebruiken :) kokend heet water helpt iig niet, want volgens mij bevriest het dan nog sneller dan koud water?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:16

Ze gaan echt niet dood van een beetje rijp hoor! ;)

Je zou een stuk hout oid in het water kunnen doen, dat blijft drijven en wel een stuk dat ze natuurlijk niet kunnen doorslikken oid.
Dan kan het water niet vast vriezen in de bak.

Wij deden vroeger suiker in de fles voor de konijnen, maar ik denk dat je aardig wat suiker nodig hebt om te zorgen dat de drinkbak van de paarden open blijft. :)

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:17

Ja mijn veulen heeft steeds hooi ter beschikking en smorgens en savonds zijn mengeling :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:18

Tja... ik heb ook wel eens 'ijs in mijn haren' :Y) dat krijg je met dit weer :)).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:20

Ik las ergens op Bokt een tip van iemand die legde een dekentje van mest rondom de waterbak, hier ben ik ook aan begonnen en toen ik de mest aan het ruimen was uit de wei was inderdaad de grond onder de mest zacht terwijl de rest hard gevroren was. Weet nog niet hoe het werkt en mijn hoop is nog net niet hoog genoeg, maar mest produceert in ieder geval wel wamte...

Verder doe ik iedere keer als ik er ben het ijs doorbreken, de paarden toen dit ook zelf zag ik vanochtend(bovenlaag bevroren maar wel mooi 2 gaten ter groote van een paardensnuit). En dan een jerrycan heet water erin.

Mijn shet had vanochtend aan 1 kant ook bevroren vacht, waarschijnlijk even lekker gaan liggen ofzo maar ze had t verder niet koud en alleen de uiteindes van haar 5 cm lange vacht waren hard. Paard had ik voor de nacht wel even een deken opgedaan omdat ik -7 in de nacht wel erg groot verschil vond met vorige week(moet ze haar vacht toch op aanpassen, en dat gaat niet in een paar daagjes). Stonden dr allebei vrolijk bij.

Belangrijkste is dat ze niet alleen staan, voldoende hooi en water hebben en niet in de volle wind/regen hoeven te staan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:55

Ik heb ooit een verzorgpony gehad die met een voet in de waterbak ging staan. Die had door dat ze het ijs gewoon zelf kon breken :)
Nu heb ik er een stuk hout in drijven, en dat helpt wel iets, maar als het echt goed doorvriest helpt er niets meer vrees ik...
Dekentje van mest zou inderdaad goed kunnen werken :) Moet ik wel even uitproberen of m'n paarden nog wel willen komen drinken dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:00

Mest lijkt mij niet helpen.. dat vriest hier bij goed koud weer gewoon vast aan de grond (steen), dan zou het aan een badkuip ook zeker vastvriezen.
Mest is warm als het er net uitkomt, maar produceert zelf toch geen warmte? Koelt zodra het de grond raakt gewoon keihard af..

Als er hier ijs op het water ligt hakken we dat de ochtend los en scheppen het eruit, nieuw vullen en dan de avond hetzelfde verhaal.
Dan zoeken ze het tussendoor maar uit, ze overleven het allemaal prima. Iets erin drijven helpt meestal niet, vriest ook gewoon vast als ze niet gelijkmatig blijven drinken eruit.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:06

Lekker buiten laten staan hoor! Is veel beter dan in een stal, beetje kou kunnen haflingers wel tegen ;)

En ja, het waterbakprobleem.. Degene die een oplossing verzint die bij iedereen en elke waterbak werkt krijgt van mij persoonlijk een stevige handdruk (als je het daar niet voor doet).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:24

idinn schreef:
Mest lijkt mij niet helpen.. dat vriest hier bij goed koud weer gewoon vast aan de grond (steen), dan zou het aan een badkuip ook zeker vastvriezen.
Mest is warm als het er net uitkomt, maar produceert zelf toch geen warmte? Koelt zodra het de grond raakt gewoon keihard af..

Heb je welleens gezien wat voor een damp er van een mesthoop afkomt? Bij het composteren van mest komt warmte vrij. De eerste nacht dat het zo gevroren had moest ik 2 keer op een dag door een flinke laag ijs heen schoppen, sinds ik de mest er heb neergelegd is het al iets minder, maar dat ook in combinatie met de jerrycan heet water. Dus weet niet precies of het daardoor komt maar het is het proberen waard. Mijn paarden hebben nu in ieder geval de hele dag door vloeibaar water ;).

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:42

ik zal hem nu niet buiten seten met dezen sneeuw! :z

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:49

corinepgek schreef:
Heb je welleens gezien wat voor een damp er van een mesthoop afkomt? Bij het composteren van mest komt warmte vrij.

Van eem mesthoop wel ja. Maar dat laagje rond een waterbak....? Als ik 's morgens (of nouja, eerder tegen de middag) hier de stallen uit mest, is de mest keihard hoor, gewoon bevroren.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:04

Haflingers zijn wel koudbloeden, die kunnen heel wat hebben. Ze komen ook uit Oostenrijk en daar zijn de winters wel heel wat strenger dan hier.
Mijn sportpony staat wel de hele dag onder dekens, omdat ze de vacht kort moet houden maar me andere haf staat dag en nacht buiten en de shetjes ook. Allemaal hebben ze al ijs in hun vacht gehad, maar als je goed kijkt komt dat ijs niet eens in de buurt van de huid, omdat er een dikke vacht voor zit.
Ik zal me niet te drukken maken om die pony, want voordat die het koud heeft moet er wel heel wat gebeuren. Ik had hem zelfs 24/7 buiten gelaten als het een veulen is, maar dat ben ik.

Ze bouwen nu ook wel lekker wat weerstand op, is ook belangrijk.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:51

Waldy staat ook lekker de hengst uit te hangen overdag buiten :j
Met z'n 2 merrie'tjes vermaken ze zich opperbest in de sneeuw :)
Wanneer het echt hard regend of sneeuwt blijven ze wel ff binnen tot het iets opgeklaart is.
Als het gaat schemeren worden ze ook binnen gezet.
De staleigenaresse vind dit zelf een fijner idee en ik stem er wel mee toe, 's nachts warme stalletje met onbeperkt hooi en overdag lekker buiten met hooi .
Straks als de tijd daar erop zit komt hij ook 24uur buiten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 03:40

Vooral zorgen dat hij dag en nacht ruwvoer heeft, dan blijft zijn kacheltje branden en zal hij het niet koud hebben!