Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een drachtige Haflinger merrie. Ze is nu vijf jaar oud, heeft vorige jaar haar eerste veulen gehad en is voor 2010 uitgerekend op 8 maart. Ze is niet mijn eerste pony, maar wel mijn eerste drachtige pony. Op het moment heb ik een mooie wei ter beschikking, waar ze samen met een andere Haflingermerrie staat. In die wei is beschutting van bomen en een schuilstalletje dat niet veel voorstelt, ze gaan er nooit in en het is zeker te klein voor een bevalling.
Ik ben in twijfel wat ik zal doen voor de bevalling. Ik weet dat ze in principe prima in de wei zou kunnen bevallen, maar ik zou ook een stal kunnen huren voor rond de bevalling. Ik heb al veel verhalen gelezen van mensen met paarden/pony's die in de wei zijn bevallen, maar dit was meestal in mei of juni.
Ik hoor graag van jullie ervaringen met bevallen in de wei begin maart. Heb je dingen anders aangepakt dan bij een geboorte later in het jaar of bij een geboorte in de stal? Was je achteraf tevreden of zou je het een volgende keer helemaal anders doen? Wat zou je me aanraden om te doen en waarom? Heb je nog andere tip's en trucks om het voor mijn dame en haar veulen goed voor elkaar te hebben?
Ook al heb je eeen haflinger, die vaak wel wat afgehard zijn raad ik het niet aan om je merrie buiten te laten bevallen. Het kan begin maart erg koud zijn, en als je niet wilt dat je veulen een longonsteking oploopt of erger zou ik het niet doen. Mijn merrie is 25 februari uitgeteld en zij staat in een lekkere stal.
Hmm, normaal zou ik zeggen, lekker laten lopen, dat red zich wel, maar als ik de afgelopen jaren bekijk is het in maart zo verschrikkelijk wisselend dat ik het niet aan zou durven. Soms is het al volop voorjaar, soms ligt er nog een pak sneeuw. Ik zou haar begin februari verhuizen naar een stal waar je tot 1 mei kunt blijven. Per 1 mei kun je ze dan weer naar je eigen weide halen. Kijk wel even naar een stalling waar merrie en veulen de benen kunnen strekken als het eenmaal een dag oud is. Alleen maar op stal houden is ook geen goed alternatief.
Ik heb twee jaar geleden een dood lammetje uit de wei gehaald in maart. 'snachts geboren, niet op tijd droog gelikt dus doodgevroren en dan heb je het over een beest dat in principe goed buiten kan. Mijn mening? Geen goed idee dus!
Ik zou idd ook begin februari of uiterlijk half februari naar een stal gaan met haar. Dan kan ze nog even wennen, wel zo fijn als ze zich op haar gemak voelt met de bevalling. Let er op dat er ruime en veulen veilige boxen zijn en dat mama en veulen los/buiten kunnen overdag.
het grootse beletsel van buitenbevallen vind ik dat ze veel moeilijker in de gaten zijn te houden. En je moet wel zorgen dat je zeker bij de bevalling bent.
gipsyboy
Geplaatst: 18-12-09 17:20
dat veulentje wil dan nooit meer naar buiten en zal ze leven lang een koukleun zijn. achos rill rill