wanneer inteelt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

wanneer inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:24

Ik heb een dringende vraag,
Ik sta op het punt om een dekhengstje te kopen (welsh) maar nou zie ik dat zijn moeder ook zijn grootmoeder is langs vaders kant ( dus zijn moeder is ook de moeder van zijn vader).
Hij is wel een goedgekeurde dekhengst voor het leven. Maar toch... wat moet ik denken?
Ik ken lijnteelt, maar dit is toch geen lijnteelt meer?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 15-12-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald.

Iris82

Re: wanneer inteeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:50

Inteelt is vader/dochter of broer/zus. Lijnteelt is opa/kleindochter of neef/nicht.

Ow dit klinkt erg. :oo
Tja, over het aanschaffen kan ik je weinig advies geven.
Als ie bewezen genen doorgeeft, dan kan het toch goed uitgepakt zijn?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:51

Heel erg bedankt voor je berichtje... ik vind hem wel erg leuk. Ziet er prima uit, heeft al nakomelingen en is kern gezond.
Ik was alleen benieuwd ofdat dit er dus onder ging vallen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:52

Zijn vader is dus tegelijkertijd ook zijn halfbroer?
Als hij al goedgekeurd is zou je kunnen kijken hoeveel animo er is (en al is geweest) om er bij te dekken.
Ik denk dat je op het Welsh forum meer info kunt krijgen dan hier, dus ik verplaats je topic even

F-AM -> WPC

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:59

Het ligt eraan, als het een geweldige merrie is, die bewezen heeft veel goede genen door te geven, zou ik niet weten waarom niet. Maar als er bijv. erfelijke gebreken van die merrie komen, waar je dus dubbel kans op hebt met zo'n hengst, zou ik hem laten staan. :)

Loolapelooza

Re: wanneer inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:09

Dat hoeft helemaal niet zo dramatisch te zijn hoor, maar zoals Henkjan al zei hangt het wel van de kwaliteit van die merrielijn af.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:25

ik wil nu nog even niet kwijt over welke hengst ik het heb omdat ik de koop nog niet gesloten heb. Mocht hij nou tegenvallen dan wil ik dus geheel niet dat dit terug te leiden is naar die hengst.
Vind dat niet zo een nette streek om te leveren.

Zijn moeder heeft behoorlijk wat bewezen in de fokkerij, dus denk dat ze vrij goed is.

Ik ga zeker meer laten weten als ik hem besluit te kopen.

Persoonlijk denk ik dat het een goede combinatie is omdat het een vrij goede lijn is, maar ben alleen benieuwd hoe andere paardenliefhebbers er tegenaan kijken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:39

Ik zit zelf niet in de Welschpony's, maar meer in de KWPN'ers, ik vind het interessant, je krijgt wat meer zekerheid, maar dan ligt het er wel aan waar het paard op terug is gefokt.

Ik heb ooit wel een Welsch hengst gezien die ook gruwelijk teruggefokt is, zou niet meer weten welke maar die dekte ook nog aardig...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:51

voor de rest zitten er geen dubbele lijnen in. Het is enkel de moeder... Maar ik denk dat ze bij het stamboek er ook vanaf weten, anders zou hij niet voor het leven goedgekeurd zijn.
Kan van het weekend gaan kijken hoor ik net, dus laat jullie dan meer weten.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:56

Lijnteelt is vrij normaal in een rasfokkerij. Is een gesloten fokrichting dus ontkom je niet aan lijnteelt. Even een voorbeeld van een door mij gemaakte combinatie http://www.allbreedpedigree.com/vughterheides+r
3 keer Springbourne Gemma en maar liefst 6 keer Revel Jeeves (als je iets verder in de generaties terug kijkt)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:54

Bestaat er eigenlijk een formule om te bereken hoeveel % inteelt een pony is ?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:02

mij is geleerd dat als het direct binnen 1 generatie terug komt dat het inteelt is en als er meer dan 1 generatie tussen zit dat het lijnteelt heet. Eigenlijk maakt het ook niet uit, het blijft familie op familie.
Vroeger werd het in het kwpn en BWP vaker gedaan, maar dat was idd om bepaalde kenmerken duidelijk door te geven. Maar ik wist niet dat het tegenwoordig nog veel voorkwam.
Maar ben nu wel een beetje gerust gesteld, maar nog niet helemaal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:30

Als je wat van wiskunde houdt, is hier wel een leuke link:
http://www.czerwonytrop.com/inb/index.php?full=ok&lng

Bij allbreed kan je overigens de inteeltcoefficient gewoon uitrekenen, maar dan moet je eerst wel betalen. Werkt heel goed, heb ik een jaar gedaan.

Moeder maal zoon komt vaker voor. Revel Choice (sektie A) is een legendarische merrie die zo op de wereld is gezet. Bijna al haar nakomelingen waren toppers in de fokkerij. Coed Coch Berwynfa (sektie B) is van Tan-y-Bwlch Berwyn met zijn dochter Berwyn Beauty. Ook een hengst met grote invloed, alhoewel zijn volle broer duidelijk wat minder was.

In het KWPN zijn hele generaties tuigpaarden zo gefokt.

Als hij goedgekeurd is voor het leven, dan is hij in ieder geval niet echt slecht. Ik neem aan dat hij ook kan bevruchten, anders denk ik niet dat je eraan begon. Overigens is de lijst hengsten die aan je beschrijving voldoen niet echt lang, dus ik kan al bijna raden wie je op het oog hebt.

Overigens: wetenschappelijk gezien is er alleen maar inteelt, geen lijnteelt bij paarden. Bij kippen en andere dieren waar er veel nakomelingen per individu komen kan er wel lijnteelt bestaan, maar dat is dan een heel ander verhaal. Bij kippen die zwaar doorgefokt zijn, zijn middels strenge selektie uit een grote populatie de genen al heel homogeen, dat is bij paarden voorlopig nog onmogelijk.