Freiberger en/of Schwarzwalder Fuchs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mlepper

Freiberger en/of Schwarzwalder Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:20

Hallo,

Is iemand misschien op de hoogte waar ik deze rassen zou kunnen bezichtigen en evt. ook zou kunnen kopen in Nederland.
Ik weet dat er in Ingen een stoeterij is voor de Schwarzwalder Fuchs maar voor de Freiberger kan ik dit via Google niet direct terugvinden.

Zou graag wat meer willen weten of deze rassen en evt. overgaan tot aankoop van een paard.
Ik heb nl. gehoord dat ze ontzettend sterk zijn en daarbij als het ideale recreatiepaard kunnen dienen.

Ik hoor het graag.

Mo

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:54

Freibergers zijn bij Moravita te zien

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:09

Ik ben sinds een kleine maand trotse eigenaresse van een Schwarzwalder Fuchs merrie :D Haar heb ik bij die stoeterij in Ingen gekocht.
Ik ben voor dit ras gevallen omdat ze zo ontzettend koel in het hoofd zijn, rustig, maar wel werkwillig en ook veelzijdig.
Wat wil je weten over het ras? :)

Over Freibergers kan de eigenaar van Rimburgerhoeve je wellicht meer vertellen. Dit is een stal bij mij in de buurt, ik heb van iemand gehoord dat hij deze paarden op stal heeft staan en ook heel veel over het ras weet :) (dit ras kwam ook nog in aanmerking voor mij toen ik op "paardenjacht" was)
Zijn e-mailadres en telefoonnummer zijn via Google te vinden als je op Rimburgerhoeve zoekt.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:12

Ik heb enige tijd 2 freibergers gereden, 2 erg lieve dieren!
Wel wat verschillend van karakter, 1 was echt uber bomproof en wat steviger, de ander pittiger en slanker..
Maar voor recreatie zeer geschikt, alhoewel n dressuurproef rijden er ook in zat!
Deze 2 liepen erg goed voor de wagen, erg fanatieke dieren
Oja sterk zijn ze zeker!!

Keegan

Re: Freiberger en/of Schwarzwalder Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:32

Wimmus: Moravita heeft Frederiksborgers, erge leuke paarden, maar een ander ras dan de Freiberger.
MLepper: ik weet niet waar je woont, maar hier in Twente weet ik drie Freibergers te staan (goed paarden) allen gekeurd en daarna geimporteerd. Mocht je belangstelling hebben om ze een ste bekijken, dan kan ik de eigenaren voor je benaderen om ze eens te bezichtigen. Kan zelfs zijn dat twee van de drie paarden te koop zijn.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:33

Ben dol op Freibergers, woon in Twente. Weet je er 2 te koop in de buurt? Vertel!
groeten van Christel

Keegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:05

Christel
zie je mailbox voor gegevens Freibergers

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:23

ik vind Schwarzwalder Fuchs zulke mooie beesten!

kzou er graag zelf 1 willen maar dat gaat vast niet door :')

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:08

Ik heb net als Ivanka een schwarzwalder fuchs gekocht in Ingen ;)
een merrie veulen, een week nadat ze geboren is heb ik haar gekocht!
Heb er een hele leuke tijd gehad! Maar nu staat me kleine meid toch echt wat dichter bij huis :D
Marja is erg vriendelijk en de paarden zijn super!
Voor een Schwarzwalder fuchs kan ik je zeker deze stoeterij aanbevelen ;)

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:51

Volgens mij zit er ook een fokkerij in Woudenberg, ik zal zo eens voor je zoeken.

Groeten, Christel

Christel1164 schreef:
Nee, da's niet correct. Anders moet je hier even heen mailen, het duurt even maar je krijgt wel antwoord
http://www.freiberger.nl/

Succes, Christel

Christel1164 schreef:
http://www.freiberger-pferde.de/aktuell ... ferde.html
is een Duitse site waar ook Freibergers ter verkoop staan. Dan kun jij je een beeld vormen.
Ja, ik ben ook op zoek :-)

Groeten Christel
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 04-01-10 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 opeenvolgende berichten samengevoegd.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:06

Christel1164 schreef:
Volgens mij zit er ook een fokkerij in Woudenberg, ik zal zo eens voor je zoeken.

Groeten, Christel

In Woudenberg hebben ze het Noordzweeds paard.
http://www.noordzweedspaard.nl/

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:09

Manege waar ik reed had/heeft ook met regelmaat freibergers.
2 staan nu in barneveld.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:24

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:23

@Mo: ik kan je een freiberger aanraden!
Ik heb zelf in 2008 een 3 jarige Freiberger uit Zwitserland geimporteerd en heb er nog geen moment spijt van gehad. Flocon is zo braaf, lief en knuffelig. Wil graag werken, maar is echt nergens bang voor. Heb schriktraining met hem gedaan en hij liep overal zo overheen en onderdoor, hoefde hem totaal niet over te halen ofzo haha. Ze zijn ook heel leergierig en vrolijk.
Hij is verder ook heel makkelijk in de omgang en met andere paarden heel sociaal.

Dit geldt overigens voor het hele ras. Je hebt ze wel in verschillende types, de wat bredere types zoals de mijne zijn misschien net wat kalmer dan de wat slanker gefokte types. Maar ook die zijn erg braaf. En ze zijn heel veelzijdig, ze kunnen dressuren, springen, recreatief gereden worden en endurance.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen! Enige is dat ze in Nederland bijna niet te krijgen zijn. Maar een weekendje paardjes kijken in Zwitserland is helemaal niet vervelend hoor ;) . Er is ook een bemiddelaar in Ned. die de fokkers daar kent. Hij kan ook met je mee gaan paarden kijken. Hij is ook met mij meegeweest.

Wat betreft sterk zijn, ik heb alleen soms een meningsverschil als we op de bakrand afrijden of we links of rechts gaan haha. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ie nog zo jong is denk ik :P . Maar toen ik voor het eerst Flocon ging rijden had ik nog nooit zo'n zacht mondje gevoeld. Dus het is echt niet zo, t is een breed paard dus zal ie ook wel een stug bekkie hebben.

In mijn profiel staan wel wat foto's van Flocon. Zal er trouwens eens nieuwe inzetten, deze zijn nog van Zwitserland. :D Inmiddels zijn manen en voorpluk heel lang.
Als je nog meer wil weten hoor ik het wel he!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

Over de Schwarzwalder fuchs kan ik je helaas niets vertellen, behalve dat ik ze prachtig vind.

Maar mocht je meer weten over de Freiberger dan kan je bij mij terecht. Ik woon in de Freibergen, Zwitserland en sta dus dicht genoeg bij het ras. Het is een ras dat in stand wordt gehouden door veel lokale fokkers die hun fokproduct naar kleine lokale keuringen brengen. Ze moeten het minimale puntenaantal van 22 halen om goedgekeurd te worden. Halen ze dit niet worden ze voor een kleinere prijs verkocht of afgemaakt. Het freiberger ras wordt zeer streng in het oog gehouden. Het zijn niet meer de grote knollen van vroeger maar echte slanke allroundpaarden. (zie profiel voor een foto, onderaan) Het is een ras waarmee je alles kan, western, dressuur, springen, buiten rijden. Daarbij zijn ze koel in het hoofd maar zeker ook vlot te rijden. Mocht je er niets op tegen hebben geen goedgekeurde freiberger te kopen zou ik dat aanraden , goedgekeurd zijn ze aardig aan de prijs. <5000- 6000 euro, 7000 CHF

Om even de evolutie aan te geven: 15 jarige merrie, 12 jarige merrie, Op dat moment 3 jarige merrie,(in mijn profiel staat ze als 4 jarige)
2 jarige merrie. (is ondertussen al 3 en heeft meer bespiering maar is het slanke nooit kwijt geraakt)

In de eerste en 3e link staan paarden met de kleur Fuchs Brulé, zweetvos met blonde manen.

@Gwenda: Leuke freiberger heb je! Weet je toevallig de vader?

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:30

Hoi, ik vind deze paarden ook erg leuk. Wat kost dan een niet goedgekeurde? en zijn ruinen duurder of juist de merries? Wat kost het om zo'n paard naar nederland te krijgen.
Zijn er wel volwassen paarden te koop?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:15

Volwassene paarden zijn ook te koop hoor. Merries zijn over het algemeen iets duurder. Een niet goedgekeurde zal voor 4000 - 5000 CHF weg gaan. De transport nou dan hangt er helemaal vanaf hoe deze gebeurd. Toen we mijn pony transporteerden is dat met een geleende jeep en trailer gegaan en waren het enkel de benzinekosten. Als je een bedrijf inhuurt is dat meer.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:07

wij hebben wel een 4jr merrie te koop