Shet als hengst onhandelbaar, kan castratie helpen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Shet als hengst onhandelbaar, kan castratie helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:48

hoi ik zit een beetje met een dilemma.

ik heb ongeveer 2 jaar terug een shetland hengst gekocht. was zwaar verwaarloosd en heb hem dus helemaal opgeknapt .. hij heeft nooit echt contact gehad met mensen dus daar heb ik hem ook verder in geholpen.

ongeveer 8 maanden geleden had ik zo het idee dat hij het ergens anders het beter zou hebben (ik kan er zelf niet veel mee en wou een rijpaard)
nu is hij bij de nieuwe eigenaren dus onhandelbaar geworden( daar bedoel ik mee dat hij ontsnapt, niet meer laat vangen en dat soort dingen.) .. ze zijn hem zat en willen hem dus verkopen, dus ik heb me als eerst aangemeld .. ik koop hem van jullie terug was het eerste wat ik zei. omdat ik toch wel een byzondere band met hem had.
nu willen hun geen geld meer in hem steken .. en hem dus ook niet laten castreren. hij is nu bijna 4 .. kan dit gedrag minder worden als hij gecastreerd is ..

het is een V. la mère anne ..en dit zijn hele moeilijk paardjes .. hier hou ik ook wel rekening mee !

ik zou graag wat tips of ervaringen horen :)

fjordnina

Re: Shet als hengst onhandelbaar, kan castratie helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:51

Ja, het kan een heel stuk tammer worden. Ik heb een shet hengst op zijn 16e laten castreren, zelfs hij is rustiger geworden, al blijft het een (leuk) duveltje.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:02

oke.. zal het uitbreken ook minder worden, dit doet hij denk omdat hij naar merrie`s wil ?

en het weg rennen wat zou daar de reden voor kunne zijn??

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:04

eeeeh.. consequent opvoeden?! :wow:
bijt hij ook enzo?

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:07

Ja, dat kan helpen.
Maar misschien is het beter om proberen een band met hem op te bouwen?
Ik bedoel, je zei dat hij niet veel contact gehad heeft met mensen. Uiteindelijk was jij dus de gene aan wie hij wende, maar nu is hij verkocht en is hij weer bij andere mensen. Dat is dus even schakelen voor hem, denk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:10

Een band opbouwen kan niet allemaal maar met liefde en aaien :D
Consequent zijn en soms een terrechte tik kan een wereld van verschil maken!

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:13

NHevaVD schreef:

klopt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:13

hij staat nu 8 maanden bij die mensen dus mag hopen dat(als het als daardoor komt wat ik niet denk) hij toch wel wat rustiger zou worden .. ik vraag me af komt dit door dat hij nog hengst is ?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:15

Lott__ schreef:
NHevaVD schreef:

klopt.

ik moet nu helemaal opnieuw met hem beginnen dus hier heb ik nu niet zoveel aan, het gaat om uitbreken en niet een band hebben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:15

Het uitbreken kan minder worden, maar dit is geheel afhankelijk hoe hij momenteel staat. Als hij alleen staat is het niet zo gek dat hij ontsnapt. In een kudde gaan ze niet zo snel aan de wandel al blijven het uitbreekkampioentjes.

Het wegrennen kan te maken hebben met een vertrouwensband, maar ook puur met een spelletje. Ik heb zo'n shet staan die het prachtig vind om wat herrie te schoppen door inderdaad aan de loop te gaan. Dan gaan de oortjes erop en wordt de turbo bij tijd en wijle echt even aangezet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:17

Omheining aanpassen? _O-
Bijt je shet ook of loopt hij weg bij jou en uit zijn weide?
Zo ja, werk aan de omheining en ben lekker met hem in de weer. Je bent nogal
onduidelijk in je post :)
Het is niet perse hengstengedrag, een Shetmerrie doet het ook van een vriendin van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:18

Damariis schreef:
oke.. zal het uitbreken ook minder worden, dit doet hij denk omdat hij naar merrie`s wil ?

en het weg rennen wat zou daar de reden voor kunne zijn??

Toen mijn shet gecastreerd is werd het uitbreken absoluut minder, hij was een stuk rustiger, niet meer happerig en de buurkids die eerst bang van m waren, gingen m toen vertroetelen, dus dan weet je het wel.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:19

nee hij stond met nog een shet en 4 andere paarden op en land.
en ik denk idd dat het een spelletjes is wat hij probeert te spelen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:19

dat is helemaal niet dé manier om ervanaf te komen! _O-
Zoals ik al zij; een merrie van een vriendin van mij ontsnapt ook regelmatig en rent ook weg,
da's gewoon een vervelend opdondertje :)
Omheining aanpassen, wil vast werken.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:22

NHevaVD schreef:
Omheining aanpassen? _O-
Bijt je shet ook of loopt hij weg bij jou en uit zijn weide?
Zo ja, werk aan de omheining en ben lekker met hem in de weer. Je bent nogal
onduidelijk in je post :)
Het is niet perse hengstengedrag, een Shetmerrie doet het ook van een vriendin van mij.

als je even goed leest zie je staan dat ik hem dus weer terug wil kopen .. en ik heb dus al 8 maanden niet heb gezien.

omheining heeft hij bij deze mensen als een stuk of 10 keer kapot getrokken ( ook door de houten bak rand heen, palen uit de grond en noem het maar op.)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:25

Hij brak toch uit? :)
Dan moet je dat er ook bij vermelden, zo kun je ook niet verwachten dat je reacties krijgen die ook helemaal voldoen ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:28

hij breekt idd uit .. dat staat toch in mijn begin post ??
alleen dit gebeurt bij andere mensen en kan je er dus niet het fijne van vertellen..

hij liep gister op een 80 km weg en was er dus bijna niet meer

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:37

Castratie kan zeker wel helpen, ken meerdere mensen die dit ook kunnen beamen, waaronder de nieuwe eigenaren van onze zelfgefokte shet-hengst.

De volle broer van deze hengst hebben wij ook zelf gefokt en is nog steeds in ons bezit; deze had eigenlijk nooit echt last van hengstengedrag of kuren, was ook niet dominant aangelegd en was, zéker voor een hengst, heel erg braaf.

Wegens praktische redenen als weide-indeling e.d. hebben wij toch helaas moeten besluiten hem te castreren.

De nieuwe eigenaren van zijn volle broer merken echter wel een heel groot verschil; die hengst was namelijk van veulen af aan al wat 'moeilijk' in de omgang.

Maar, wat ik niet zo goed begrijp; bij jou was hij dus prima in de omgang, en bij deze mensen niet? Dan zou ik eerder twijfelen aan de manier waarop deze mensen met hem zijn omgegaan qua consequentie, opvoeding en dat soort dingen.
Voor het geld hoef je het niet te laten; wij hebben het zelfs niet eens op de wei laten doen, maar hebben hem hier naar de kliniek gebracht (hellendoorn) en hij is zelfs onder volledige narcose geweest. Dat alles kostte bij elkaar zo'n €70,= incl. BTW....

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:42

JoyCiej007 schreef:
Castratie kan zeker wel helpen, ken meerdere mensen die dit ook kunnen beamen, waaronder de nieuwe eigenaren van onze zelfgefokte shet-hengst.

De volle broer van deze hengst hebben wij ook zelf gefokt en is nog steeds in ons bezit; deze had eigenlijk nooit echt last van hengstengedrag of kuren, was ook niet dominant aangelegd en was, zéker voor een hengst, heel erg braaf.

Wegens praktische redenen als weide-indeling e.d. hebben wij toch helaas moeten besluiten hem te castreren.

De nieuwe eigenaren van zijn volle broer merken echter wel een heel groot verschil; die hengst was namelijk van veulen af aan al wat 'moeilijk' in de omgang.

Maar, wat ik niet zo goed begrijp; bij jou was hij dus prima in de omgang, en bij deze mensen niet? Dan zou ik eerder twijfelen aan de manier waarop deze mensen met hem zijn omgegaan qua consequentie, opvoeding en dat soort dingen.
Voor het geld hoef je het niet te laten; wij hebben het zelfs niet eens op de wei laten doen, maar hebben hem hier naar de kliniek gebracht (hellendoorn) en hij is zelfs onder volledige narcose geweest. Dat alles kostte bij elkaar zo'n €70,= incl. BTW....

Dankje :) hier kan ik wat mee.. nouja hij probeerde voor mij wellis weg te lopen maar niet in deze maten .. en bij ons heeft hij in het begin ook alleen gestaan (hij kon wel door het hek snuffelen) maar is nooit uitgebroken .. hier ben ik 146 euro kwijt .. maar dan komen de voorrijkoste er nog bij .. maar dat maakt me eigelijk niet zoveel uit..

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:02

het kan zeker helpen!
mijn shet hengstje was ook totaal onhandelbaar, kan niet normaal mee lopen en werd zelfs gek van zichzelf door zijn hormonen. hij ging vaak helemaal door het lint.

na de castratie is hij zo mak als een lammetje geworden, hij is zelfs soms bang voor de merrie's die bij hem lopen en wordt tegenwoordig zelfs weleens weggeduwd omdat hij alles toegeeft aan de andere pony's :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:08

dankjee _/-\o_ als ik vervoer heb ga ik hem ophalen .. !!!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:30

@Damariis de volle broer van Cupido de shet van JoyCie is mijn pony Ysbrand.
Het verhaal van hem heb je gelezen.

Het casteren van Ysbrand van 185,00. Hiervoor is de veearts twee keer gekomen (voorrijdkosten zijn hier 11,00) En heeft hij een overdosis aan slaapmiddelen gehad.
Eerste keer castreren was niet gelukt omdat hij niet wilde gaan slapen en hij al zoveel slaapmiddel had gehad dat een nog hogere dosis fataal kon zijn. Veearst wilde het een week later nog eens proberen met een infuus en een sterker middel.

Ysbrand was als hengst wel een beetje dom. Na al een keer goed inelkaar getrapt te zijn door mijn merrie bleef hij over of door het hek heen gaan.
Nu staan ze saampjes in een stal en kan ik ze ook samen mee nemen met een blokje om.

De periode dat Ysbrand bij ons nog hengst was ben ik heel qonsuquent geweest, maar hij bleef zo dominant.

Ik heb er geen spijt van, ik heb nu een pony die heel graag wil werken en staks mooi voor de kar kan.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:39

ooh hihi nu snap ik hem :) smartie en ysbrand zijn zooo leuk samen :) ik hoop dat ik snel ergens een trailer kan vinden en iemand die ons wil rijden ... als iemand iets weet ... hoor het nog steeds graag !!!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:40

Mijn trailer woont te ver weg.

Je kan bij Noot voor een schappelijk bedrag een trailer huren.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:42

Kunnen die mensen hem niet tegen een vergoeding brengen? Volgens mij zijn ze ook wel blij dat hij weg is/gaat.