Stroomdraad of schapendraad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Stroomdraad of schapendraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:46

Aangezien wij binnekort misschien een shet gaan kopen om als gezelschap te dienen
voor mijn paard , vroeg ik mij af met wat we de wei verder moeten afspannen.
Nu hebben we palen met 2 stroomdraden maar aangezien een shet er onder door kan zouden
we dus iets bij moeten spannen.
Nu vroeg ik mij af of schapendraad of bekaertdraad een goed idee is of
is 4 stroomdraden ook goed ?

Foto van schapendraad
Afbeelding

Groetjes
Ekuh

JoyCiej007

Re: Stroomdraad of schapendraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:04

Ik zou zeker geen schapendraad doen.... zoiets hebben wij helaas ook (en helaas heb ik weinig te vertellen over de weide-afrastering)
op sommige gedeeltes, maar het beste wat je kan doen is inderdaad 4 van die brede stroomlinten onder elkaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:28

Allebij.

Ik heb rondom gaas met daarvoorlangs draad. Het land is wel verdeeld in stukken met alleen draad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:41

Ik zou zelf een combinatie maken. Wel goed opletten of er niks gebeurd, als het fout gaat moet je er direct bij zijn. Maar dat is natuurlijk bij alles.
Schriklint willen veel shetten gewoon doorheen gaan, hoeveel stroom er ook op staat. (ik heb helaas ervaring... die shetten zijn echt lastig :)) Schapengaas kunnen ze in ieder geval niet doorheen komen. Dan moeten ze het wel heel knap spelen!

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:43

ik zou gewoon 4 breede stroom linten doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:46

Ik heb ze over/door 3 draden stroom EN schapengaas gehad hoor (een van de 2 hengsten die mot met elkaar hadden, dus geen gewone situati).

Heb jaren terug op een stal gestaan waar een paarden jaarling in het gaas terecht gekomen is, daar word je niet blij van. Vandaar dat ik het altijd in combinatie met een stroomdraadje (er voor langs en er bovenlangs) heb.
Zo heb ik het buitenlangs:
Afbeelding

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:49

Ik heb ook beide geplaatst omdat mijn shetten steeds onder het draad doorgingen. (4 lagen incl. een flinke klap stroom, maar voornamelijk 1 pony nam dit voor lief)

Als je nog kunt kiezen kies dan voor zgn. gelast gaas, de geluste vorm strekt strak als ze er perongeluk met een been in vast komen en eraan gaan trekken.

Maar mijn ervaring is wel als ze het gaas eenmaal gezien hebben, gaan ze niet meer onder het draad door. Ze weten dat ze er toch niet uit kunnen en hebben dan liever geen stroomstoot.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:52

Ik heb dezelfde constructie als Dennis, ook draadje bovenop, (Deze is om het overhangen van mijn tinker tegen tegaan, zij heeft wel respect voor stroom) en 2 koorden voorlangs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:54

ik heb ook buitenom de wei schapengaas en aan binnenkant van paaltjes 2 rijen koord
als stroom ooit een keer minder is, of paard deken opheeft, kunnen z ein elk geval niet zo snel tussen de draadjes door
ik heb geen shetlanders, maar mijn grote D pony kruipt gewoon tussen stroomdraden door

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:02

Stroomdraad houd mijn pony niet tegen. Ze gaat er dwarsdoor heen, er onder door of eroverheen..
Het enige wat haar tegenhoud is schapendraad. Daar blijft ze achter.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:24

Dankje voor de reacties en tips.
Nu hebben we dus palen met langs voor 2 stroomdraden lint en dan zouden we langs achter de schapengaas zetten.
Misschien ook een idee om in de stroomdraad en in de gaas stukje plastic te hangen of heeft dit geen nut ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:32

heeft geen nut, goed sterk schapengaas en in het midden en bovenlangs stroomdraad. plastic kijkt bijna geen enkele shet naar, iig niet lang.

en wij hebben hier idd ook nog wel eens shetlanders door beide gehad.
ook één keer andermans hengst die ineens naar de onze en zijn merries vloog.
en een keer een enter die even niet alleen wilde staan en ineens een flinke sprong maakte.

maar dit zijn wel uitzonderingen gelukkig

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:39

IK zou gewoon stroomlinten doen, maar wel ook laag genoeg dat de kleine ontsnapmonsters er niet te makkelijk onderdoor kunnen gaan.

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:32

Wij hebben om het land langs de weg schapengaas met 2 stroomdraden de tussendraad is gewoon 3x stromdraad. De andere wei ligt tussen een sloot en kassen daar hebben we 2x stroomdraad en eigenlijk moet ik zeggen dat dat prima gaat er staat natuurlijk genoeg stroom op.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:33

Wij hebben beide :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:47

Allebei.
ABSOLUUT niet alleen stroomdraad, en anders minstens drie draden :+
Hoeveel stroom je er ook op zet, ze glippen er toch altijd weer door.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:19

Beide doen, ik had hier ook alleen schapengaas, totdat ik op een ochtend 1 pony minder had omdat die los aan de dijk liep... Nu met stroomdraad bovenlangs gaat het super!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:48

In dit gaas kunnen pony's met hun benen komen met allerlei vervelende gevolgen. Buren van ons hebben zo een veulen in moeten laten inslapen toen het vast was komen te zitten. Ik zou voor een extra stroomdraad gaan.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:28

Allebei. Ik had eerst alleen schapengaas, maar daar gaan ze in staan. Ze hangen er met hun borst overheen en het gaas zakt. Of ze hebben jeuk en schuren dan met hun komt er tegen aan. Gaas word plat en ze kunnen er makkelijk overheen stappen. Bij mijn paddock hebben we schapengaas + stroomdraad. Houd er wel rekening mee dat je dat gaas aan de binnenkant aan de paal vast slaat, anders kunnen ze die krammetjes er ook uit drukken. In het weiland hebben we kuntstof paaltjes met 2 rijen stroomdraad en 1 rij ijzerdraad. IJzerdraad kun je strak trekken en dit gaat in geval van nood best snel kapot. Het ideale van kunststof paaltjes is dat het niet verrot.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:30

Bizzybijtje schreef:
Allebei.
ABSOLUUT niet alleen stroomdraad, en anders minstens drie draden :+
Hoeveel stroom je er ook op zet, ze glippen er toch altijd weer door.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor. Ik heb 2 shetlanders die vroeger ook aldoor door het stroomdraad gingen. Daarna hebben we nieuw en goed materiaal aangeschaft en we hebben geen problemen meer. Ze hebben nu echt wel respecht voor het stroomdraad.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:41

Bij mijn merries werkt stroomdraad perfect, ze hebben heilig ontzag voor het draadje. Ik gebruik 3 draden, hoogste is 1 meter hoog. Mijn dikke bolle ruin heeft vooral in de winter lak aan het draad, kennelijk voelt hij het niet met zijn berenvel, hij gaat desnoods tussen de draden door als het gras groener is aan de andere kant (en bij Shets is het gras ALTIJD groener aan de andere kant).
Wil je op safe spelen voor deze kleine Houdini's, dan zou ik kiezen voor een combinatie van schapengaas EN stroomdraad. Alleen gaas vind ik gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 02-01-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:43

Schapengaas daar heb ik mijn paard laatst 4 keer uit geknipt hij zat vast met z,n ijzer, nou is hij wel groter dan een shetlander.