Veulen aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Veulen aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:08

Hallo,

Ik ben bezig met een uitgebreid verslag (deels om mijn kennis op theorie te veruimen, praktijk mis ik dus).

Het gaat er dus niet om dat ik het van plan ben, het gaat om een verslag waar ik de juiste informatie in heb willen staan, vind praktijk ervaring nog het belangrijkste!

Omdat mijn kennis op het gebied van veulens eigenlijk zeer gerring is, en ik hier wel benieuwd naar ben en er een leuk verslag van wil maken (zo kan ik voor mezelf m'n kennis theoretisch langzaam meer veruimen). Misschien dat er ooit nog een keer een leuk persoonlijk boekwerk wordt met allerlei onderwerpen..

Mijn vraag dus, een veulen aanschaffen wat komt daar allemaal bij kijken?
Voor het gemak (en omdat over het algemeen daar toch meer mensen kennis van hebben) het ras de KWPN gekozen.

Je kunt een merrie of een hengsten veulen aanschaffen, maar wat zijn normale prijzen voor beide geslachten? (ook graag de prijzen van voor de crisis)
Ik zou graag de voor- en nadelen van beide geslachten willen weten, en hoe het in de opfok gaat (waarom wel/niet opfok?).
En wat doe je na zo'n 2,5 jaar? (dan komen toch wel de keuringen in zicht (geld dit zowel bij merrie's als bij hengsten?)

En ben ook wel benieuwd naar wat de afstamming doet? Je hebt (wat ik gelezen heb dan), hele commerciele afstammingen (met hengsten die eigenlijk de plaatselijke boer nog kent) en andere goede afstammingen die heel wat minder bekend zijn, maakt dit ook nog erg veel verschil in prijs of niet?

Wat zijn goede dingen om naar te kijken bij het aanschaffen van een veulen, behalve dat het zo'n lief schattig koppie heeft, moet je ook kijken naar de bouw en beweging in hoeverre kun je hierin bepalen of dit goed genoeg is voor een goed sportpaard of dat het beter een fijn recreatiepaard kan worden? In hoeverre kun je dit bij een veulen al inschatten?

En hoe zit het met keuren (röntgen en klinisch? -> prijs?) wel/niet verstandig bij een veulen?

Zoals jullie lezen, een hoop vragen dus hopelijk ook een hoop antwoorden :) Er zullen ongeacht veel meer vragen naar voren komen, maar die komen later in het toppic wel ;)