[H] Wie kan mij helpen met de hengstenkeuze ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grenovo

[H] Wie kan mij helpen met de hengstenkeuze ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:01

Omdat mijn merrie door een peesblessure niet meer te rijden is heb ik besloten om haar dit voorjaar te laten dekken...
Ik heb al nachten lang op de website van het KWPN gezeten maar er zijn zo verschrikkelijk veel hengsten dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien...
Misschien weten jullie wat raad... het lukt me trouwens niet om een foto te plaatsen op bokt, ik doe iets fout maar wat ?

Mijn merrie is een Catano x Goudsmid x Eros
Bruin, ongeveer 168 hoog, ze is erg lang in haar rug en heeft vrij korte benen voor haar postuur, dit moet de hengst dus niet hebben.
Het moet een dappere en/of brutale hengst zijn daar mijn merrie een beetje een bang kuikentje is :o
Verder heeft ze een goede hals/front, rechte benen & voeten en een vriendelijk karakter.
Oh en de hengst mag geen vos zijn.... jaja ik weet wel dat een goed paard geen kleur heeft maar er is zo veel keuze in goede hengsten dat je ook wel een voorkeur voor kleur mag hebben vind ik !!!
Verder moet de hengst een springcarrière en springbloed hebben én KWPN goedgekeurd.

Ik hoop dat jullie mij wat ideeën willen geven...

Bvd.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-12-09 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:32

Misschien is het handig hier een standfoto van je merrie te plaatsen(eerst een foto uploaden op bijvoorbeeld mijnalbum.nl en dan op de foto klikken met rechtermuisknop, link bij eigenschappen kopieren en die hier op bokt plaatsen tussen [img]en[/img]) en aan te geven wat je precies wilt gaan fokken: is je veulen voor eigen gebruik of voor verkoop, hoe groot moet hij/zij min. worden, je noemt een hengst met springcarriere, op welk niveau moet dat zijn en wil je een hengst met predikaten of zonder, wat is je maximum aan dekgeld, etc ;) Daarnaast is een link naar haar afstamming op paardenfokken.nl ook handig(hoe oud is ze eigenlijk? al eerder veulens gehad?), als ze daar nog niet op staat, kun je haar toevoegen. Je kunt ook altijd nog de fokker van haar bellen en vragen of hij ideeen heeft of een nakomelingenoverzicht opvragen bij het KWPN (als ze nakomelingen heeft) en die eens gaan bezichtigen. Of familie van haar opzoeken en daar tips vragen. Succes in ieder geval!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:45

Grenovo schreef:
Oh en de hengst mag geen vos zijn.... jaja ik weet wel dat een goed paard geen kleur heeft maar er is zo veel keuze in goede hengsten dat je ook wel een voorkeur voor kleur mag hebben vind ik !!!

ja maar...... als je perse geen voskleurig veulen wilt krijgen, moet je wel een hengst kiezen zonder vosfactor.

Grenovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:45

Ja weet ik maar daar wordt de keuze dan nogal beperkt in... en mijn merrie heeft aan moederskant (goudsmid) veel vos zitten dus helemaal uitsluiten lukt denk ik toch niet.... is vos eigenlijk dominant ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:27

Noop...... recessief, daarom kan het ook zo onverwacht opduiken. Twee vosfactoren, die in moeder en vader-lijnen verborgen zouden kunnen zitten, die door het lot bij elkaar komen "veroorzaken" de voskleur.

Overigens, als er in moederslijn veel vos zit, maar je zet daar een hengst tegenover die negatief getest is op vosfactor, dan krijg je nooit een vos. Zulke bruinen zijn er wel hoor, maar idd.... ik vind dat dat niet van doorslaggevend belang mag zijn als je goed wilt fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:54

Hoe is de merrie geregistreerd? Want Goudsmid x Eros is prachtig Gelders.

Foto uploaden via bv picteupush rechter muisknop en dan eigenschappen en dan het adres copieren. In je bericht op img klikken en daar tussen de foto plaatsen. (er is vast iemand die het beter kan uitleggen :D )

Wat zjn punten dieje verbeterd wil zien aan de merrie en welke zaken wil je bevestigen?

Ik zou (wel afhankelijk van de verbeter punten van de merrie) kiezen voor een hengst waarbij je het bloed van het internationale springpaard Goudsmid vastlegt. maar dat is mijn persoonlijke smaak.

O 'Brian, Koss en zijn zoon Alexandro zijn hengsten die ik zo uit mijn hoofd weet die dat bloed voeren.

Voskleur is recessief. Maar op kleur fokken is idioot. Correct exterieur, gezondheid en sportaanleg horen voor te gaan.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:05

hallo
wat dacht je van Oscar of Ampere

een kennis van mij heeft een bruin veulen van Ampere uit een vos merrie en deze merrie krijgt meestal vos veulens
dus denk dat Ampere zijn keur goed doorfokt

Grenovo

Re: [H] Wie kan mij helpen met de hengstenkeuze ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:13

Bedankt voor jullie reacties...
En NatasjaVe - natuurlijk komt kleur als laatste in het rijtje voor, maar als er meerdere hengsten zijn die bij haar zouden passen dan krijgt een schimmel óf een vos-factor vrije hengst van mij de voorkeur.

Zelf zat ik een beetje aan Casco te denken maar ik kan nergens een hengstenhouder vinden die mij meer over hem kan vertellen... weet iemand waar ik deze hengst kan vinden ?

Grenovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:52

NatasjavE : ik heb je 3 voorstellen eens bekeken... O 'Brian & Koss daarbij komen volgens mij niet in aanmerking vanwege de inteelt, of zit ik er nou naast ?
Die Alexandro vind ik wel wat maar ik kan alleen maar afbeeldingen etc. vinden van hem in de dressuur... is er ook iets bekend van zijn spring kwaliteiten ?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:24

In het hengstenboek staat geschreven:

Verrichting Ermelo 2008 (12-03 t/m 21-05)
Alexandro-P is een eerlijke, betrouwbare en werklustige hengst.
De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.

Dressuur
De stap is zuiver en ruim voldoende van ruimte. De draf is krachtig en goed van ruimte met een zeer goed gebruik van het voorbeen en zeer veel lichaamshouding. De galop is actief, gedragen en heeft een goede ruimte en goede balans. De hengst is gedurende het onderzoek verbeterd wat betreft de souplesse.
Alexandro-P heeft als Gelders paard veel tot zeer veel aanleg voor dressuur en geeft zijn ruiter een goed tot zeer goed gevoel.

Springen
Alexandro-P springt met een ruim voldoende tot goede afdruk en een ruim voldoende techniek. De hengst zou met meer lichaamsgebruik moeten springen. Alexandro-P lijkt voorzichtig en toont veel vermogen.
Alexandro-P heeft als Gelders paard ruim voldoende tot veel aanleg voor springen en geeft zijn ruiter een goed gevoel.

Aangespannen
In het aangespannen werk beschikt Alexandro-P over veel bereidheid tot werken. Hij heeft een evenwichtig en betrouwbaar karakter met veel looplust.
De stap is zuiver, actief en ruim voldoende van ruimte en voldoende van souplesse. De draf is goed van ruimte en krachtig. De galop is goed van ruimte en krachtig. In beweging is de hengst ruim voldoende wendbaar met een zeer goede houding. Het algehele beeld als aangespannen paard is goed.

Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.
Veterinaire opmerkingen: Geen bijzonderheden.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:03

Sir Oldenburg misschien?
die staat hoog op de benen, fokt dit ook door, zit spring bloed in, heeft dan wel geen spring carriëre, het is geen vos, weet wel dat je deze bij een merrie moet doen die van zichzelf al een sterke achterhand heeft.

http://www.reesinkhorses.nl/nl/horses_d ... Paardid=58

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:23

Catano was een springhengst, Goudsmid een Gelderse henst die kon springen en Eros is een dressuurvererver gebleken. Wat zijn sterke punten van je paard? Spring je ermee of rijd je dressuur? Moet het veulen een opvolger van haar moeder worden? Wanneer je dat eens omschrijft, dan kunnen we je beter advies geven, want nu wordt er van alles geroepen.